Hamarosan visszaállítják az ikonikus építményt a megyeszékhely belvárosában – tudatta szerkesztőségünkkel Miskolc sajtóosztálya.
A Városháza közleménye szerint ismét változásra készülhetnek a Villanyrendőrnél a Miskolcon élők. “Hamarosan megkezdődnek a miskolci Villanyrendőr visszaállításának előkészítő munkái. A közlekedési csomópontot érintő beruházásról az Önkormányzat sajtótájékoztatón számol be” – írták. Információink szerint a visszaállítást civil kezdeményezésre valósítja meg az önkormányzat.
A kereszteződés története egészen az 1790-es évekig nyúlik vissza. Kezdetben gond nélkül szolgálta ki az áthaladó forgalmat, de a 20. század kezdetén megnövekedett az autók száma, és a busz- illetve a villamosközlekedés megjelenése is szükségessé tette a forgalom szabályozását.
Rendőri karjelzéses forgalomirányítás már a 20. század elején lehetett, egy 1910-es években készült felvételen legalábbis egyenruhás áll a kereszteződésben. A járművek és a gyalogosok közlekedése azonban egyre balesetveszélyesebbé vált, ezért a csomóponton áthaladó forgalom korszerű szabályozása halaszthatatlanná vált.
1949-ben a járdák sarkain jelzőlámpákat helyeztek el, a Kazinczy utca 2. számú „Zöld ház” előtti sarokra telepítették a vezérlőszekrényt, és egy rendőr kis dobogón állva kézzel kapcsolgatva irányította a forgalmat. Ez volt Miskolc első forgalomirányító lámpája. A Villanyrendőr elnevezés, ami rövidesen az egész kereszteződést jelölésére kiterjedt, már ekkoriban kialakulhatott.
A Széchenyi utca 42–44. szám alatti nevezetes Megay-cukrászda épületét 1955-ben lebontották, ezzel lehetővé vált, a közlekedésirányító lámpák áthelyezése. A sarkon – feltehetően fővárosi példára – egy gombaszerű vasbeton építményt telepítettek, amin egy henger alakú, üvegezett szekrényt alakítottak ki. A rendőr vaslétrán mászott fel a körülbelül 170–180 centiméter magas állványon elhelyezett dobozba, és kézi irányítással működtette a rendőrlámpákat. Az 1960-as években az irányító üvegfülkét mintegy 3 méter magasságba emelték fel, és egy – a lépcsőt is magába foglaló – ferdén kiképzett konzolos acélszerkezeten helyezték el. Az irányítás változatlanul kézi volt. Az 1980-as években a forgalomirányítást elektronikus rendszerrel valósították meg, de az üvegfülke rövid ideig ezután is megmaradt. Lebontását nagy tömegérdeklődés kísérte.
További részleteket a holnap reggeli sajtótájékoztató után tudunk meg a tervezett átalakításról.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!