Használt síneket és betonaljakat építenek be a Budapest és Belgrád közt épülő modern kínai szupervasútba – mutat rá Hadházy Ákos független parlamenti képviselő – talált köztük olyat, amelyik 44 éve készült a Diósgyőri Acélművekben.
A diósgyőri kohászat nagy múltra tekint vissza 1870-től működött itt a vasgyár, de elődje, az ómassai őskohó még száz évvel korábban kezdte meg működését. Az itt gyártott acél minősége megállta a helyét nemzetközileg is, tartós volt, sokáig használták, ma is használják.
Azonban az mégiscsak meglepő – mutatott rá Hadházy Ákos friss Facebook-posztjában -, hogy egy vadonatúj, kínai hitelből, kínai állami cégekkel közösen Mészáros Lőrinc vállalatai által épített vasútvonalon használt síneket és talpfákat építenek be a vonalba. Kelebiai vasútbarátok szúrták ki, hogy bár a két fővágányon a sínek és a talpfák is újak, a kitérőkön azonban régi acélsíneket használnak fel. Ez onnan derült ki, hogy szerepel rajtuk a gyártási hely és év: Diósgyőr 1980, illetve 1983 és 1984.
Hadházy el is ment a helyszínre megtekinteni és dokumentálni mindezt, és ekképpen kommentálta az ügyet:
“Végülis: kommunista állam építi, így kompatibilis a kommunista államban gyártott sín…”
Azt a politikus is elismeri, hogy önmagában nincs azzal baj, ha mellékvágányoknál használt sínpárokat használnak fel, de egy 850 milliárd forintos beruházásnál, ahol a kilométerenkénti ár 19 milliárd forint, és amely így drágább, mint a német, 300 km/h-s sebességet is elérő ICE szuperexpressz pályájának az építése, talán elvárható lenne, hogy új anyagok kerüljenek. Persze a részletek titkosak, ugyanis a szerződések – üzleti titokra hivatkozva – nem nyilvánosak.
Hadházy felveti azt a kérdést is, vajon azért kellett-e a DIósgyőri Acélgyár egykori termékeit bevetni, mert a Lázár János miniszter által hirtelen elrendelt felújításokra kellettek az új sínek a Budapest-Hegyeshalom vonalon?
Hszi Csin-ping, a Kínai Népköztársaság elnöke, egyben a Kínai Kommunista Párt főtitkára egyébként éppen most érkezett hazánkba látogatásra, egyenesen Szerbiából, ahol év végére ígérték az ottani rész elkészítését, Magyarország jövő nyárra vállalta a Budapest-Kelebia-Belgrád ráeső szakaszának átadását. A vasútépítés megtérüléséhez a számítások szerint 2400 évnyi használat kellene.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!