Emberfeletti feladatokat kell megoldania Miskolcnak – Bazin Levente írása

Megosztás

Az elvett adóbevételek (iparűzési adó, gépjárműadó), az állami támogatások megvonása (tömegközlekedés, vízszolgáltatás), az országos és a megyei közigazgatás lassúsága eddig is kihívások elé állította az önkormányzatot, de ami mostantól következik, az emberfeletti feladatokat ró Miskolc városvezetésére.

A Fidesz-kormány elhibázott gazdaságpolitikáját, a napról napra növekvő árakat néhány hete minden magyar ember a saját bőrén tapasztalja. A világgazdasági válság idején a 274 forintos euróra Orbán Viktor azt mondta, hogy mesterségesen magasan tartott a szint, és ez a gazdasági összeomlás érzését kelti. Anno az is elhangzott, hogy akinek az idején 300 forint fölé megy az euró, nem tud kormányozni. Most 400-420 forint között mozog az európai valuta ára, de a korábbi kijelentések egyszerűen elfelejtődtek, retusálták azokat a dokumentumokból, eltűntek, mint az M1 időjárásjelentéséből kivágott viharprognózis augusztus 20-án… 

A válság kapcsán különösen sok teher nehezedik egy olyan ellenzéki városvezetés vállára, mint Miskolc, de ezek közül kétségkívül a tömegközlekedés működtetésének fenntartása a az egyik legsúlyosabb. Éppen ezért volt érdekes az az ide kapcsolódó napirendi pont a hétfői rendkívüli közgyűlésen, amely a Fidesz előterjesztésében a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. három évvel ezelőtti menetrendjének a visszaállítását követelte.

Nézzük meg, mit is jelentene, ha teljesülne a kormánypárt óhaja, milyen pénzügyi körülményeket kellene figyelmen kívül hagynia a város vezetésének:

  • 2019-hez képest már most tízszeresére nőttek az energiaárak
  • jelenleg Európa legdrágább üzemanyaga kapható hazánkban, immáron 800 forint egy liter dízel, ez 100%-os drágulás
  • a környezetbarát CNG-s, azaz gázmeghajtású buszok esetében megjósolni sem lehet, meddig fog emelkedni az üzemanyag ára
  • a villamosenergia ára szintén legalább 10%-kal emelkedik, mindez a villamos-közlekedést is megdrágítja
  • az euró árfolyama rekordokat döntöget, ami minden beszerzésnek jelentősen emeli a költségeit – gondoljunk csak az alkatrészek beszerzésére és a hozzá kapcsolódó fuvardíjakra
  • az infláció, a forint értéktelenedése minden szektorban jelen van, aki boltban jár láthatja
  • 2019-ig a fideszes városvezetés nem fizette ki az MVK szolgáltatását, ezzel eladósította a céget, ezek után a vállalat hitelekből próbált működni, míg fel nem élte keretét

Ráadásként a legutóbbi önkormányzati választást követően a Fidesz kollektíven büntetett: amiért a miskolciak elzavarták a városvezetésre alkalmatlan politikusokat, az állammal megvonatta a tömegközlekedés támogatását. 

A felsorolt tények alapján mindenki számára világos lehet, hogy az új városvezetés számára a legnagyobb kihívást az MVK helyzetének stabilizálása jelentette mind gazdasági, mind politikai oldalról. Lehetőségeinkhez képest igyekszünk is mindent megtenni a tömegközlekedés színvonalának emeléséért. Szeptember elsejétől sűrítjük a busz- és villamos-közlekedést. Tíz darab régi dízelüzemű járművet új, környezetbarát, elektromos modellre cseréltünk. Jegy- és bérletautomatákat helyeztünk ki szerte a városban, internet alapú jegy- és bérletvásárlási lehetőséget alakítottunk ki. A régi típusú buszmegállókat modernekre cseréltük.

A jövő elvárásaihoz alkalmazkodva e-roller hálózatot építünk ki, ezzel is fejlesztve a közlekedési hálózatot. Kerékpárutakat építettünk és tervezünk is a jövőben építeni.

A közgyűlésen jelenlévő kormánypárti képviselők a vállalat eladósodásával és a pénzszórással kapcsolatban azzal mentegetőztek, hogy nem ők ültek a közlekedési vállalat munkáját ellenőrző felügyelőbizottságban. 

De akkor kik a felelősök?

Lássuk! Alakszai Zoltán ugyanekkor jegyző is volt, később önkormányzati képviselő, jelenleg főispán. Kovács Zsolt, jelenleg is fideszes képviselő, mind a felügyelő bizottság tagjai voltak.

A közgyűlésen én magam kértem, hogy hazudozás helyett arra válaszoljanak, hogy miért vették el a tömegközlekedés állami támogatását. Hiába.

Az országgyűlésben is téma Miskolc tömegközlekedésének helyzete: ellenzéki oldalról többször, többen, több formában is felvetették az MVK támogatásának helyreállítását, de a miskolci fideszes képviselők egyszer sem támogatták, sőt a fideszes többségű bizottságok elutasították az indítványokat.

A miskolciak támogatása helyett máshol keres helyet a költségvetési pénzeknek a Fidesz szakértői gárdája: jelenleg éppen azt láthatjuk a válságba döntött Magyarországon, hogy a miniszterelnök barátja, Mészáros Lőrinc bevásárolja magát az energiaszektorba. 

Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője által kiharcolt adatokból tudhatjuk, hogy a Paksi Atomerőmű többet képes termelni, mint a hazai szükséglet. Az előállítási költség 11,5 forint/ kWh. Tehát a villamosenergia árának emelésére semmi szükség sincs! Változatlan áron kellene biztosítani az áramot!

A földgázellátást a Külügyminisztérium továbbra sem tudta stabilizálni, így a beszerzés továbbra sem megfelelő. Ennek ellenére Orbánék a gáz fuvardíját, az úgynevezett rendszerhasználati díjat 80%-kal megemelték. Ebből a díjból eddig is extra profithoz jutott az üzemeltető MVM, MOL, valamint az Opus Tigáz, amely tulajdonosa szintén Mészáros Lőrinc.

A haszon mértéke, amelyet a magyar állam döntése értelmében közvetlenül a magyar emberek zsebéből vesznek ki, 156 milliárd forint.

Mindemellett ne felejtsük el, hogy a hatalom jelenleg duplán nyerészkedik a magyar embereken, ugyanis az Orbán-kormány által bevezetett 27%-os általános forgalmi adó is hozzájuk vándorol – ráadásul a világ egyik legmagasabb sarcáról beszélünk. 

Ha valaki nem csak a közmédiából tájékozódik, megtudhatja, hogy a nyugati országokban az energia áfáját példamutatóan vagy eltörlik, vagy egy számjegyűre csökkentik, mindezt annak érdekében, hogy a lakosságot ne terhelje plusz adó. Magyarországon azonban éppen Orbán és haverjainak zsebét hizlalják a lakosságra kivetett plusz terhek.

Úgy gondolom, mindezzel politikai célja van a Fidesznek. A még meglévő független középrétegek ellehetetlenítése, kiszolgáltatott helyzetbe taszítása. Az oktatás és az egészségügy helyzete is ezért lehet siralmas. Több tízezer munkatárs hiányzik ezekből az ágazatokból, ezt mindenki saját szemével láthatja, személyesen tapasztalhatja. Ma már csak az dolgozik az iskolákban vagy a kórházakban, illetve igazi kulturális területen, aki elszánt.

A legrosszabb az egészben, hogy a kitartóak és az elhivatottak a kormánytól csak megszégyenítést kapnak. Ez nem véletlen, hiszen ezek az ágazatok mind segítik az önálló egzisztencia megteremtését, ami egyszerre a Fidesz ellensége és ellenszere.

A kormánypártok – akár a Fidesz, a KDNP vagy az őket kiszolgáló Mi hazánk – mindössze kommunikációs hadjáratot folytatnak a valóság elfedése érdekében. Emlékezzünk csak a „Megvédjük a rezsicsökkentést!” jelszóra. Szijjártó Péter külügyminiszter még választás előtt lekötött gázkészletekről beszélt, amely azóta egyszerűen elpárolgott. Orbán Viktor nonprofit energiagazdálkodást ígért, miközben éppen az ő haverjai nyerészkednek az iparágon…

Az ellenzéknek gyakorlatilag már nincs felülete megjelenni. A világhálón persze még akad néhány lehetőségünk, de ott sincsenek milliárdjaink hirdetni a felületeinket, és nincs fizetett Facebook-troll hadseregünk, mint a kormánypártoknak. 

Mit tehetünk a jelenlegi, reménytelennek tűnő helyzetben? Elsősorban ne engedjünk a fideszes uralomnak és legyünk szolidárisak egymással. Baloldalinak lenni azt jelenti, hogy nem csak magunkért, hanem másokért is cselekszünk, és hogy nem mások felett, hanem mások mellett állunk – jóban és rosszban egyaránt. 

Kapcsolódó cikkek