Itt van Varga Andrea hivatalos válasza a 4IM ügyről

Megosztás

A  4IM elnevezésű uniós program célkitűzése, hogy felzárkóztassa a leszakadó városrészekben élő embereket és bevezessen egy új, kísérleti szociális modellt – olvasható a projekt leírásában. Információink szerint a program mégsem érte el a célját (erről bővebben itt olvashat). Cikkünk megjelenése előtt megkerestük kérdéseinkkel a projekt szakmapolitikai vezetőjét, Varga Andreát. Válaszait változtatás nélkül közöljük.

A projekt költségvetéséből konkrétan mekkora összeget tett ki a közvetlenül az érintett célcsoport számára átadott forrás?

A projekt költségvetése nem tartalmazott a Bábonyibércen és Tetemváron élők számára közvetlenül átadható forrást, ilyenek nem is szoktak a hasonló projektekben szerepelni. Ez elsősorban egy intézményfejlesztési és szolgáltatási projekt volt. Összefoglalva a projekt költségeit: Miskolc városa összesen 381 ezer eurót költött, ez mai áron durván 150 millió forint, amiből nem lehet csodákat várni ekkora társadalmi problémáknál, de minden forint fontos segítség.

  • Ennek durván a kétharmada volt a munkatársak és szakértők költsége: ebből tudtuk támogatni azt a két éven át zajló munkát, amelynek során munkatársaink újraszervezték a város szociális szolgáltatási rendszerét, együttműködéseket alakítottak ki a nem önkormányzati, állami vagy civil szereplőkkel, és olyan új szolgáltatásokat nyújtottak a Tetemváron és Bábonyibércen élő miskolciaknak, mint például a közösségi segítő szakemberek munkába állítása.
  • További 20 millió forintot költöttünk szolgáltatásokra a szükséges fordításoktól a riportokra, kommunikációs anyagok előállítására, tolmácsolásra.
  • Durván 7 millió forint ment el adminisztrációs költségekre részben a konferenciák, workshopok terembérleti költségeire, tolmácsgépek bérlésére.
  • 5 millió 800 ezer forint állt rendelkezésre utazási és szállás költségekre – ennek a legnagyobb részét azokra a tanulmányutakra és nemzetközi megjelenésekre fordítottuk, amelyekért cserébe Miskolc egy olyan klub tagja lett, amelyben egymástól tanulnak az európai városok, és akiknek a tapasztalatai beépülnek majd az Európai Unió döntéseibe. Önmagában is nagy elismerés, hogy az Európai Unió 69 pályázatból egyedüliként a miénket támogatta Közép-Európából.
  • 10 millió forint közvetett költség pedig telefonra, irodaszerre, fűtésre, világításra, ami minden ilyen programhoz – egyáltalán a munkavégzéshez – szükséges.

Tudomásunk szerint a projektből időközben számos szakértő, közreműködő kilépett. Mi az oka annak, hogy ilyen nagy számban hagyták el a projektet a közreműködők?

Ez minden több éven át zajló program esetében megtörténik, pláne ilyen kísérleti programok esetén, ahol sokféle struktúra összehangolása zajlik. Ráadásul a projekt pilot jellegének természetes velejárója, hogy a szakmai irányvonalak a tapasztalatoknak megfelelően változtak. Nagy számban nem hagyták el a projektet közreműködők, de volt, hogy a megváltozott szakmai irányvonal a szakmai stábban is változásokkal járt. A folyamatok újrahangolása után, a végrehajtásban konstruktívan és hatékonyan közreműködő szakmai stáb alakult ki. Végül teljes kapacitással, minden döntéshozó bevonásával tudtuk Miskolc szociális szolgáltatási rendszerét fejleszteni. Hadd szolgáljak itt is számokkal: a projektre fordított munkaórák száma: 32 530 óra – ebből 26 680 órát az Európai Unió fizetett. Ebben nincs benne a projekt eredményeként létrejött, a szolgáltatások összehangolásán dolgozó szakmai testület, a Társadalmi Innovációs Tanács tagjainak, vagy egyes intézmény- és városvezetők ráfordított ideje, a területi munkacsoportok ideje és egy sor még igénybe vett szolgáltatásé.

Egyes vélemények szerint a projekt indikátorok teljesítése veszélybe került. Hány olyan projekt indikátor van, amely esetében 100 százalékos a teljesítés?

Zajlik az indikátorok összegyűjtése, amit eddig mondhatunk:

  • a projekt fő célkitűzését adó „létrehozott partnerségek száma (állami, magán és civil partnerek), hálózatépítés a projektben; 300 százalékban teljesült,
  • a szakmai és egyéb tematikus képzések, workshopok száma 240 százalékban,
  • az integrált megközelítésen alapuló szolgáltatások száma 313 százalékban,
  • azon személyek száma is, akiknek a munkavállalói kompetenciája fejlődött, a vállaltnál nagyobb mértékben, 195-ban teljesült
  • Egyetlen esetben alacsonyabb az eredmény a vártnál: a két célterületen a lakcímkártyával nem rendelkezők alacsonyabb mértékben vettek részt a projektben. Ez a projekt eredményeit nem rontotta: a területre jellemző nagymértékű lakossági fluktuáció eredménye, valamint annak a jogosultsági deficitnek, miszerint a projekt megvalósítói nem minősülnek hatóságnak, aki számára kötelező a lakcímet igazolni.

Pontosan hány kiszolgáltatott helyzetben lévő személy jutott munkához a projekt következtében?

Ez nem egy munkaerő-közvetítő projekt. Nem szerepelt a vállalások között, nem is mertünk volna ilyeneket tenni 2021-22-ben, a covid alatt vagy után közvetlenül, egy városban, amelynek a munkaerő-piaca rendkívül hullámzó. Azért sem, mert a munkanélküliség okai nagyon sokrétűek – mi a szolgáltatási csomagjainkat éppen ezért egy nagyon árnyalt rendszer alapján dolgoztuk ki:

  • egy úgynevezett mobilizálási csomagot azok számára, akik eredetileg nem hittek abban, hogy számukra még munka adódik
  • egy, az életminőség javítását célzó csomagot azok számára, akiknek a foglalkoztatását egészségügyi, adósságkezelési, egyéb okok nehezítik – az állami kézben lévő egészségügy és az adósságkezelés például akkora probléma, amikre önmagában kevés lett volna a rendelkezésre álló forrás – ha közvetlenül a célcsoportra költhettük volna is.
  • És akkor ott vannak még nagyon sokan az olyan emberek, akiknek a foglalkoztatását iskolázottságuk, vagy szakmai képzettségük hiánya befolyásolja.
  • Igen kevesen voltak olyanok, akiknek a foglalkoztatása azonnal megkezdődhetne, akár a teljes foglalkoztatásra alkalmasak, akár otthonról foglalkoztathatók, vagy megváltozott munkaképességűek.

Egyes szakértői vélemények szerint az Európai Unió vissza fogja követelni a forrást a nem teljesítés okán. Van-e erről tudomása és mi erről a véleménye?

Ez álhír, vagy rémhír, nem is tudom minek nevezzem. Az indikátorok rendben vannak, az elszámolás rendben van. E vélemények rosszindulatú hangulatkeltések, amelyek talán nem függetlenek a közelgő helyhatósági választási kampánytól. Leginkább a hírek terjesztőit minősíti. A projektben végig folyamatos és szoros volt a kapcsolat a támogató szervezet és a 9 európai támogatott projekt, köztük a miskolci projekt között. Időszakonként rendszeresen be- és elszámoltunk a támogatási előlegekkel. Ezeket a támogatásnyújtó szervezet rendre elfogadta, nem jelzett problémát a projekt megvalósítását illetően. Műhelymunkák keretében személyesen referáltunk az aktuális eredményekről. Ennek kiemelt eseménye volt a 2024 áprilisában, Brüsszelben lezajlott záró workshop, illetve a 2024. május 7-én, Miskolcon megtartott nemzetközi záró konferencia, ahol a támogató Európai Tanács jelenlévő képviselői is elismerően nyilatkoztak a projekt eredményeiről.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek