Új névvel, a TikTok koppintásával és virtuális valósággal támad a Facebook

Megosztás

A Facebook új neve Meta – jelentette be személyesen Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató, főtulajdonos. A platform nem vált nevet, csak az azt üzemeltető cég, ami logikus is, hiszen a Facebook (mármint a cég) működtet egyéb, nem elhanyagolható platformokat is, mint például az Instagram. Zuckerberg ugyan az emberi kapcsolatok középpontba helyezéséről és hasonlókról beszélt, a névválasztás mögött azonban konkrétan az áll, hogy a cég egy általuk metaverzumnak nevezett dolog fejlesztésére kíván fókuszálni a jövőben. A metaverzum praktikusan a virtuálisvalóság- és kiterjesztettvalóság-szolgáltatások és -eszközök összességét takarja. Avagy ahogy a Facebook fogalmaz: a közösségi térből helyett/mellett egy „élő-lélegző” világot kívánnak építeni a virtuális valóságban. Erre a feladatra csak Európában 10 ezer új alkalmazottat vesz fel a vállalat.

A névváltás sűrű időszakban történik, a cég és platformjai derékig állnak egy botránysorozatban: a vállalat egy volt magas beosztású alkalmazottja olyan belső dokumentumokat hozott nyilvánosságra, amelyek ismét a platformok működésének visszásságaira irányították a figyelmet. És a bejelentés előtt pár nappal hozta nyilvánosságra a cég a harmadik negyedév üzleti eredményeit.

A jelek szerint a Facebook befektetőit nem érdekli annyira a cég körül kirobbant újabb botrány, mint amennyire a nyereség. Érdekes módon épp ez az, amivel a botrányt belső dokumentumok nyilvánosságra hozatalával kirobbantó Frances Haugen, és nyomában a Facebook kritikusai vádolják a vállalatvezetést. A Facebook-részvények árfolyama ugyanis emelkedett, miután a cég nyilvánosságra hozta harmadik negyedévi eredményeit.

Igaz, az árfolyam utána csökkenni kezdett. Ami azt illeti, kisebb-nagyobb kilengésektől eltekintve a cég részvényeinek értéke a 2021 augusztus-szeptemberi csúcs óta leginkább csökken. Akkor valamivel több, mint 382 dollárt ért egy papír. Ezzel a Facebook (illetve most már Meta) alulteljesítőnek tekinthető a techcégek szűk elitjén, a Facebookot, az Amazont, az Apple-t, a Netflixet és a Google-t magába foglaló FAANG-csoporton belül.

Amely betűszót lassan ideje volna lecserélni, hiszen a Google egy ideje az Alphabet nevet használja és most már a Facebook is Meta lett. A névváltásokat követve a csoport új neveként adja magát a MANGA betűszó. (A japán eredetű képregényeket hívják mangának.)

Mark Zuckerberg az eredményeket ismertetve rögtön be is jelentette, hogy a Facebook a jövőben nagyobb hangsúlyt fog fektetni a Reels nevű funkció fejlesztésére. Ez a magyar Facebookon még nem elérhető, Instagramon már igen, a fiatalabb korosztályok által közkedvelt TikTok rövidvideós konkurenciájának szánják – a Facebook kritikusai szerint a Reels nem más, mint a TikTok koppintása.

Zuckerberg szerint a Reels olyan változást hoz majd a Facebookra, mint a hírfolyam, de az átállás nem hónapokat, hanem éveket fog igénybe venni. A cél deklaráltan a fiatalok megszólítása, Zuckerberg szerint a felhasználói bázis hatalmasra duzzadt, a szolgáltatásokat úgy optimalizálják, hogy a „legtöbb ember számára a legjobbak” legyenek, nem pedig kiemelten a fiatal felnőttekre

A másik nagy bejelentés szerint a Facebook több milliárd dollárnyi beruházással rá fog feküdni a virtuálisvalóság-szolgáltatások fejlesztésére (szintén a fiatalabbak megszólítását célozva), ennek jegyében az ezzel foglalkozó részleg, a Facebook Reality Labs külön beszámolóegység lesz a negyedik negyedévtől – vagyis a befektetőket tájékoztatni fogják, hogyan teljesít ez a szegmens önmagában.

(HVG.hu)

Kapcsolódó cikkek