Exportáljunk okosan!- Hét tipikus szállítmányozási hiba – kerülje el őket!

Megosztás

Lelkesítő dolog, amikor vállalkozásunk külföldi megrendeléshez jut. Legyen azonban mégoly kiváló is a kivitelre szánt termékünk, az ígéretes üzlet buktatókat is tartogathat, ha a szervezés során nem vagyunk elég körültekintők. Következzen hét tipikus szállítmányozási hiba, amelyet kezdő exportőrként elkövethetünk.

Nem megfelelő csomagolás

A csomagolást mindig a szállítandó termék jellegének és a szállítójármű sajátosságainak megfelelően kell megválasztani. Másfajta csomagolást igényel az ömlesztett és a kartonos áru, és megint mást az esetlegesen túlméretes, raklapon szabványosan nem elhelyezhető termék. Figyelembe kell vennünk, hogy az áru útja során sor kerül-e köztes átrakási műveletre – a küldeményünk könnyen megsérülhet, károsodhat, ha a csomagolás nem áll ellen a mozgatásnak.

Dokumentációval kapcsolatos hiányosságok

A fuvarokmányok megléte elengedhetetlen a megbízás zökkenőmentes lebonyolításához, de akár komoly büntetéseket is elkerülhetünk, ha mindenről gondoskodunk. Elég egy hiányzó számla vagy szállítólevél, és a küldemény feladása fölösleges késedelmet szenved. Ne feledjük, hogy számos célország esetében vámkötelezettségünk is keletkezhet, az ezzel kapcsolatos dokumentáció szintén nélkülözhetetlen.

Vámeljárással kapcsolatos problémák

Ha már vámok: a vámköteles áruk kezelése és a kapcsolódó dokumentumok előállítása nem ujjgyakorlat, érdemes kellően tájékozottnak lennünk a célország behozatali és vámszabályaival kapcsolatban. A bejelentési és vámfizetési kötelezettségek elmulasztása extra költségekkel és fennakadással járhat, ráadásul az üzleti partnerünk szemében sem tűnünk profinak, ha ebben hibát vétünk.

A szállítási mód helytelen megválasztása

Kezdő exportőrként is érdemes alaposan mérlegelnünk, hogy az adott fuvarfeladat lebonyolításához milyen szállítóeszköz a legmegfelelőbb. Attól, hogy a kézbesítés sürgős, nem feltétlenül a légi szállítás a legjobb megoldás, mint ahogy a vasút költségelőnye is csak bizonyos távolság fölött jelentkezik, legyen egyébként bármilyen környezetkímélő is. A megfelelő szállítási mód kiválasztásával fölösleges költségeket és időveszteséget kerülhetünk el.

A párbeszéd hiánya

A modern logisztikában számos mozzanatot bízhatunk az informatikai rendszerekre a robotizált automatikus ajánlatkészítéstől az útvonalak tervezésén át a címzetteknek küldött e-mail-értesítésekig. Ezzel együtt nagy hiba azt gondolnunk, hogy nem kell folyamatosan kapcsolatban állnunk a szállítmányozási művelet valamennyi szereplőjével. Egy el nem indított hívás vagy egy fontos adat rögzítésének elmulasztása az EKÁER-rendszerben mind késedelmet és fölösleges kiadásokat okozhat.

Pénzügyi tervezési hiányosságok

A termékünk árazásánál elengedhetetlen az exporttal járó kiadások figyelembevétele, hiszen a szállítási és az esetleges vámeljáráshoz kapcsolódó költségek jelentős tételt képviselhetnek az egyes ügyletekben. Fontos, hogy mindezeket ne csak az egyes szállításokra kalkuláljuk, hanem rendszerszinten, előrelátó módon tervezzük, elkerülendő a finanszírozási nehézségeket.

Nem megfelelő szállítmányozási partner kiválasztása

A szállítmányozási piac szereplőit jellemzően nem a kínálatuk, hanem a tényleges szolgáltatási színvonaluk különbözteti meg egymástól. Érdemes körültekintően tájékozódni már jóval az első exportmegbízásunk előtt, hogy ne a saját kárunkon kelljen megtanulnunk, hogy kit kellett volna elkerülni. A választásnál a céginformációs portálok mellett segítségünkre lehetnek az ügyfélajánlások, de ha a piac legnagyobbjai között keresgélünk, nem érhet bennünket kellemetlen meglepetés.

A Raben Group a nemzetközi szállítmányozási piac meghatározó szereplőjeként több mint kilenc évtizede szolgálja ki ügyfeleit. A kontinens tizenöt országában saját hálózattal rendelkezik, de nemcsak teljes európai lefedettséget kínál, hanem a világ bármely pontjára vállalja exportküldemények célba juttatását. Földrészünkön belül elsősorban a közúti gyűjtőszállítmányozásban bír jelentős pozíciókkal, de szolgáltatási palettáján a vasúti, intermodális, valamint tengeri és légi megoldások is szerepelnek. A Raben hazai leányvállalata Dunaharasztiban saját vámügynökséget működtet, amelyre az export-, import- és tranziteljárások esetén szükséges teljes körű adminisztráció lebonyolításában támaszkodhatnak az ügyfelek.

Kapcsolódó cikkek