Ősi isteneket kelt életre a fiatal keramikus

Megosztás

Bárczi Imre keramikus, a Meander Kerámia Manufaktúra alapítója. Az agyag szerteágazó felhasználhatóságán keresztül a világ archaikus népeinek, különösen a Kárpát-medencében több ezer év folyamán létrejött kultúrák kincseit, értékeit ülteti át a mai korhoz formált alakba. Kezei alatt ősi istenségek szobrai, maszkok, és edények, mint például az ózdi ember alakú urnák élednek újjá. A Borsod24 megkérdezte, miből táplálkozik az alkotóművész, hogyan születnek meg a különleges alkotások.

Honnan indult az érdeklődésed az őskori tárgyak iránt?

Gyerekkoromban még a történelem előtti őslények érdekeltek. Később terelődött a figyelmem az őskorra, azon belül is a neolitikumra. Érdekesnek tartottam a misztikusságát, hogy az akkor megszületett gondolatok, minták a mai napig velünk élnek. Egyszer jött egy felkérés, hogy nincs-e kedvem régészeti ásatáson dolgozni. Bontómunkásként dolgoztam egy pár hónapot Újfaluban, Bőcs-dűlő lelőhely ásatásán. Megtetszettek a kerámiák, a régészeti világ hangulata.

A híres ózdi antropomorf urnák obvara égetéssel készült változata. Forrás: Bárczi Imre.

Miért választottad a keramikus szakmát?

Egy újsághirdetésben láttam, hogy Debrecenben, a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium kétéves keramikusképzést indít. Tetszett a kézművesség világa és belevágtam. Művészettörténelem órán tanultunk különböző korok kerámiaművészetéről. Egyből az őskori kerámiák világa fogott meg, amiről a legkevesebbet tudunk és a gimnáziumi történelemoktatás is átsiklik fölöttük, primitívnek titulálja. De én egyáltalán nem éreztem úgy, hogy ezek a tárgyak primitívek lennének, inkább összetett gondolatvilágúnak láttam.

Miért olyan különleges az őskori kerámiakészítés?

Szoktam találkozni külföldi keramikusokkal. A nyáron Litvániában jártam egy a rituális edényekről, tárgyakról szóló kerámia szimpóziumon. A résztvevők nagy része az őskor felől közelítette meg a témát. Más országokban sok esetben nincs ilyen mennyiségű kerámia leletanyag. A Kárpát-medence és környéke nagyon súlyozott.

Honnan veszed az ötleteidet?

Az engem érdeklő témáknak a teljesség igénye nélkül utánaolvasok, beszerzem az irodalmakat, előadásokra járok. A Herman Ottó Múzeum Régészeti tárának Youtube –csatornáját is felhasználom. Nagyon jó elérhető anyagok, információk vannak, amiket a vállalkozáson keresztül népszerűsítek. A Budapesti Történeti Múzeumban részt vettem egy egynapos restaurátorképzésen is. A Déri Múzeumban Dr. Hajdú Zsigmond régészet napi előadásaira is el szoktam menni. Nagyon szépen beszél az ott berendezett régészeti és őstörténeti kiállításról. Ha meghívnak egy-egy kiállítási megnyitóra a vidéki múzeumokba, ott is mindig megkeresem az őskori leleteket.

Újragondolt bronzkori, madár alakú szobrocskák. Forrás: Bárczi Imre

Az alkotásaid nagyon inspirálóak, művésziek. Megelégszel az őskori formák, díszítések feltámasztásával?

Mennyire tartod magad az ősi agyagedények eredeti receptjéhez?

Törekszem az őskori kerámiák készítési módjának utánzására. Kézzel alkotok, szobrászati felrakással, szobrászati mintázással, nagyjából azokat a technológiákat használom, amiket annak idején. Agyagot is magyarországi agyagot használok, így folytonosságot, kapcsolatot teremtek az ősi tárgyakkal.

Ennek van egy etikai oldala is, a külföldről rendelt agyagok bányászata nem mindig etikus. Ki tudja, hogy gyerekek dolgoznak-e egy kínai agyagbányában? Az agyag formázása közben nem igazán törekszem, hogy teljesen egyformák legyenek, hanem mindegyiknek saját személyiséget akarok adni. Aki megveszi, egy teljesen saját alkotást kap.

Az agyag égetése során használok obvara égetést, ami olyan, mint a raku égetés amerikai változata. Ez egy Kelet-Európából származó, az 1200-as évekre visszavezethető, élesztős, lisztes, redukciós égetési mód. Az eljárásnál oxigénes környezetben történik a tárgy hevítése, a hűtési folyamat rövid időszaka viszont oxigénmentes környezetben. Ebben a kis intervallumban mártom a kerámiát az élesztős, lisztes elegybe. Ennek hatására alakulnak ki apró felületi struktúrák, illetve jellegzetes színárnyalatok. Kemencében égetek, mert a kontrollálható körülmények nagyobb biztonságot adnak, a tárgyak nem sérülnek meg.

Mi a vásárlók, érdeklődők reakciója?

Egyelőre az emberek nem nagyon ismerik, hogy lehet őskori kerámiát is kapni, mivel ezzel a témával kapcsolatban általában nincsenek megfelelő ismereteik. De amikor valaki találkozik velük, általában erős reakciókat szokott kiváltani, hamar megszeretik őket. Ők már otthonosan mozognak a weboldalamon, a meander.hu felületén, itt sok különlegességet és kontaktokat is lehet találni.

Sarlós agyagistenek. Egyszerre ősi és modern. Forrás: Bárczi Imre.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek