Görombolyi útépítés: “A fideszes potentáltak mélyen hallgatnak.”

Megosztás

Ahogy arról korábban már beszámoltunk, március elején megkezdődtek annak a beruházásnak az előkészítő munkálatai, melynek során egy kilométer hosszú útszakasszal kötik össze Miskolctapolcát Görömböllyel, hogy abból az irányból könnyebben megközelíthető legyen a Déli Ipari Park. Az érintett városrészek lakói több szempontból is aggályosnak tartják a beruházást, egyre többen adnak hangot aggodalmaiknak, miszerint az átmenő forgalom nemcsak a fogadó utak burkolatát tenné tönkre, hanem a környezet- és zajszennyezés is jelentősen erősödne. A témával kapcsolatban Görömböly önkormányzati képviselője, Borkuti László osztotta meg álláspontját a Borsod24-gyel.

– Ön hogyan látja, több haszonnal járna a városrésznek az út megépítése, mint amennyi kellemetlenséggel járna?

Mindenek előtt szögezzük le, hogy a fejlesztési elképzelés (az összekötő út megépítése) a 2014-2021 közötti EU-s tervezési ciklushoz kötődik: „A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretében vissza nem térítendő támogatás formában valósul meg a projekt. Ezt fogadták el az akkori közgyűlés tagjai 2016-ban. Gondolom, ha nem lobbiztak volna mellette, akkor nem került volna be a TOP-os csomagba, és feltételezem, nem élvezte volna Csöbör Katalin országgyűlési képviselő asszony támogatását sem.

Éppen azért szólaltam fel a március 2-i közgyűlésen, hogy ráirányítsam a figyelmet az összekötő út – később megismert – műszaki tartalmára, hogy itt nem egy „nagyvárosi” kerékpárút létesítésével állunk szemben (kizárólagos kerékpáros használat), hanem egy összekötőútként jegyzett, 2×3 m szélességű közúttal, amire felfestésre kerül a kerékpáros közlekedésre felhívó jelzés. Ebből következik, hogy a rajta közlekedő autósoknak számítani kell az kijelölt sávot használó kerékpárosokra.

A görömbölyiek egy része már évtizedek óta szerettek volna egy „normális” összeköttetést Miskolctapolcával, mindig téma volt az erdei út állapota, használhatósága. Szerepe mindaddig csekély volt, amíg meg nem épült az autópálya, a bevásárlóközpont és a Déli Ipari Park. Hihetetlen tendencia tapasztalható az autók számának növekedésében, használatuk gyakoriságában, ezzel a Görömbölyön áthaladó forgalom emelkedésében.

Ebből a szempontból leginkább emelkedés van a Futó útról lekanyarodó, a Beniczky – Szabó Károly – Erzsébet királyné vagy a Lavotta utcákat igénybevevő autósok számában. Közel ötven éve lakom Görömbölyön, jól érzékelem a folyamatos átalakulást: az egykori hagyományos falusias, komfortnélküliségből hogyan lett ún. kertvárosi modell, most pedig ránk szabadult az urbanizáció minden káros hatása.

Ugyanakkor a fejlődésnek nem lehet keresztbe feküdni. Ha úgy értelmezem, hogy kell-e az összeköttetés a két városrész között, akkor is azt mondom: igen, mert a jelenlegi viszonyok nem konzerválhatóak. Azzal szembe kell nézni, ha nem most, akkor később, de Miskolctapolca „zsáktelepülés-szerű” állapota, a turisztikai célpont státusa megköveteli, hogy az odavezető utak rendben legyenek. Ugyanakkor azt az álláspontot is képviselem, hogy

addig, amíg a belterületi utcáink nincsenek rendben, vagy a Futó út négysávosítása és az egyetemi elágazás körforgalommal való ellátása nem megoldott, kellemetlen, beláthatatlan következményekkel is jár ez a fejlesztés a városrészre.

Egy éve van a közúthálózat üzemeltetőinek arra, hogy olyan közlekedési rendet alakítsanak ki Görömbölyön az áthaladó autósok számára, ami korlátozza annak használatát, és a segíti forgalmat visszaterelni a főközlekedési útvonalakra.

– Ön szerint jogos-e a helyiek aggodalma?

Két részre bontanám a helybéliek vélekedését. Akik nem laknak az érintett útszakaszok mellett, azok örömmel üdvözlik a minőségi változást, sőt megnőhet a helyben kerékpárt használók száma is, érezhető a fiatalabb korosztály körében a kerékpáros úthasználat divatja. Megértem azok aggodalmát, akik ezzel a fejlesztéssel azért nem értenek egyet, mert károsan hat a megszokott életvitelükre, és beláthatóak a következmények a környezeti terhelést illetően. Nekem mindkét álláspontra tekintettel kell lenni, tehát nem tehetek mást, minthogy olyan technikai megoldásokat, forgalomkorlátozó intézkedéseket szorgalmazzak, ami a megörökölt pályázati fejlesztést nem akadályozza, de a jogos aggodalmakra is tekintettel van. Sem a döntés előkészítésbe, sem a döntéshozatalba nem vonták bele a helyi közvéleményt az előző ciklusban. Amiért a fórumot összehívtam, azt kármentésnek lehet leginkább nevezni. Fel kívántam hívni a projektben érintett közreműködők figyelmét, hogy létezik ez a probléma, szülessen kompromisszumos megoldás!

– Hol tartanak jelenleg az egyeztetések a lakosság és a városvezetés között?

Amit az előkészítési szakaszban városvezető elődeink elmulasztottak, azt nem lehet pótolni! Az, hogy mindenki a kerékpáros út megépítéséről kommunikált, annak az az alapja, hogy a prioritás a kerékpárút-hálózat fejlesztésén van, erre kapott a város EU-s támogatást. A helyzet sajátossága, hogy az útszakasz érinti a zártkerti ingatlanokat, ahová a közlekedést kötelezően biztosítani kell, de ha megszűnne a gépkocsival való megközelítés, mert csak a kerékpáros nyomvonal maradna meg, az ugyanolyan érdeksérelemmel járna… ezt fel kell ismerni!

Nincs mindenki számára optimalizálható megoldás, ugyanakkor a projekt megvalósítása nem kérdőjelezhető meg. A jelenlegi feladatot abban látom, hogy kellő körültekintéssel erősítsük Miskolctapolca lakó- és üdülőövezeti státuszát, az erre vonatkozó szabályoknak érvényt kell szerezni (súly és sebességkorlátozás, átmenő forgalom tilalma – KRESZ előírások), illetve az övezet határát ki kell terjeszteni a 4-es autóbusz végállomás határáig, beleértve a Görömbölyi pincesort is. Meg kell fontolni a terület hétvégi házas üdülőterületté nyilvánítását, mely további korlátozást jelenthet a közlekedésre és a beépíthetőségre egyaránt.

– Ön szerint minek tudható be, hogy a kormánypárti képviselők álláspontja a beruházás felől ennyire gyökeresen megváltozott?

Azt tapasztaltam, hogy a kormányzó párt helyi képviselői is több malomban őrölnek, rámozdulnak olyan témákra, melyek a jövő évi önkormányzati választásra való hangolódásnak minősítek. A 2017-ben meghozott döntést – melynek bizonyítéka a 2019. március 27-én megrendelt tervezői megbízás – egyértelműsíti, hogy ott is vannak fentebb, meg lentebb szintek, és különféle érdekek. Akik anno a döntést meghozták, nem gondoltak arra, hogy a városvezetésben esetleg változás lesz 2019-ben. Nyilván, ha a végrehajtás is nekik maradt volna, akkor a propaganda teljes erővel a projekt mellett szólna.

„Ambivalens reflexió”, talán ez a talányos kifejezés illik rá arra a szervezkedésre, amit a helyi fideszes képviselőjelölt, mint szervező gerjeszt. Beszéltem fideszes potentáltakkal, ők mélyen hallgatnak.

A Bokrkuti László által kezdeményezett lakossági fórum szerdán 17 órakor kezdődik a Görömbölyi Művelődési Házban.

Kiemelt kép: boon.hu

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek