Nem arat osztatlan sikert a Görömböly és Tapolca között épülő „kerékpárút”

Megosztás

Hat méter széles, közúti közlekedésre alkalmas aszfaltozott út köti majd össze a két városrészt, kétoldalt sárga színű kerékpárút jelzéssel – aminek elvileg mindenkinek örülnie kellene. A helyiek mégis félnek, attól tartanak, jelentősen megugrik majd a forgalom az érintett utcákban.

Fakivágásokkal kezdődtek el március elején Miskolcon annak a másfél milliárd forintos beruházásnak az előkészítő munkálatai, amely során egy kilométer hosszan kerékpárúttal kötik össze Miskolctapolcát Görömböllyel a Brassói és a Bacsinszky utcák között. A projekt részeként felújítják a Futó és a Győri utca között mintegy két és fél kilométer hosszan a Miskolctapolcai utat, valamint az Iglói, Csabai és a Fagyöngy utcákat is.

Az utóbbi hetekben egyre több helyi lakos fejezi ki aggályait az épülő úttal és annak járulékos hatásaival kapcsolatban. Ugyanis valójában nem kerékpárút épül a két városrész közé, hanem egy 2×3 méter széles, közúti közlekedésre alkalmas aszfaltozott út, két oldalt 25 méterenként sárga színű kerékpárút jelzéssel.

A korábban kommunikáltakkal ellentétben a beruházás fő célja nem is az, hogy a kerékpárosok aszfaltozott úton tudjanak áttekerni Tapolcáról Görömbölyre, hanem – mint ahogyan azt a 2017-ben benyújtott pályázati koncepcióban is írják – az, hogy Görömbölyön keresztül összekössék Miskolctapolcát a Déli Ipari Parkkal, ezáltal Miskolc gazdasági területei könnyebben megközelíthetőek legyenek mind a vállalkozások, mind a munkavállalók számára. A két városrészt összekötő közút koncepcióját egyébként még 2016-ban hagyták jóvá, de a kivitelezés csak idén tavasszal kezdődik el, és mivel TOP-os forrásból valósul meg, az útnak az év végéig el kell készülnie.

Az érintett városrészek lakói több szempontból is aggályosnak tartják a beruházást, egyre többen adnak hangot aggodalmaiknak a Facebookon. Néhány nappal ezelőtt hozták létre a Görömböly Maradjon Csendes elnevezésű oldalt, ahol részletesen ismertetik a beruházással kapcsolatban felmerülő problémákat:

  • Jelenleg a helyi lakosokon kívül szinte senki nem közlekedik Görömböly útjain, a városrész hossztengelye mentén nincs átmenő forgalom. A tapolcai útra tervezett gépjárműforgalom ezt egy csapásra megszüntetné, hiszen akkor a görömbölyieken kívül egy vagy akár több teljes másik városrész Görömbölyön keresztül közelítené meg a város déli kapuját. A városrész fő értéke, vonzereje a jelenlegi ,,békés falu a város végén” hangulata, ezt az épülő átkötő úttal végképp elveszítené.
  • A fogadó utcák burkolata már most is erősen leromlott állapotú, a megugró forgalom csak tovább rontja a helyzetet.
  • Görömböly minden főbb utcája völgyben helyezkedik el, ami az utakon keletkező zajt felerősíti és visszhangként továbbítja, ezért a megnövekedett gépjárműforgalom sokkal rosszabb hatással lenne a városrészben lakókra, mintha sík vidéken élnénk.
  • De gondot jelenthet a fokozott járműforgalom okozta talajvibráció is: az öreg vályogházak ilyen rázkódásokat, vibrációt nem bírnak ki.
    A bejegyzésben kitérnek arra is, hogy az új úton bevezetendő forgalom- és sebességkorlátozás csak kis részben csökkentené a zajszintet és a forgalmat, másrészt a legtöbben nem is törődnek a ,,behajtani tilos – kivéve célforgalom” táblával. Szintén aggályosnak tartják, hogy több korábbi cikkben is kerékpárútként kommunikálták a beruházást, viszont egyértelműen nem ez a hivatalos célja a projektnek.

A témában a Görömböly önkormányzati képviselője, Borkuti László is megszólalt, mint Facebook-bejegyzésében írja, az útépítés mindkét városrészben vegyes érzelmeket vált ki. „Egyrészt azért, mert a fogadó utcák (Brassói, Fenyő, Bacsinszky) burkolata nagyon leromlott állapotú, járda-és csapadékvíz elvezetés megoldatlan, másrészt a megnövekedett gépjárműforgalom által okozott káros hatások miatt” – fogalmaz.

A politikus is úgy véli, hogy „az összekötő út forgalomnövekedésével számolni kell, de lehetőség van a Brassói utcában korlátozni a forgalmat 20 km-es táblákkal, az áthaladási sebesség betartatásával, illetve a “kerékpárút” nyomvonalán a gépjármű forgalom táblákkal való további szelektálásával, valamint forgalomcsillapító szigetek beépítésével.”

A bejegyzés alatt többen is megjegyezték, hogy élhetetlenné válik a városrész, ha többtonnás járműveket ráengednek majd az útra, ráadásul korábban, a tervezés során nem tájékoztatták a lakosságot a készülő beruházással kapcsolatban. Azt is hangsúlyozzák, a rávezető utak már most is rossz állapotban vannak, a Fenyő, Brassói és Görömbölyi utcák leterheltek.

„Egy építkezést nem a tetőszerkezettel kezdünk, hanem az alapokkal. A mi esetünkben ez azt jelenti, hogy a rávezető utakat elsőnek rendbe rakom, mielőtt a több tonnás 5 tengelyes autók végig dübörögnek az Erzsébet királynén és a Bacsinszky utcán” – írja az egyik kommentelő.

„Kerékpárútnak álcázva a semmiből a semmibe épül egy összekötő út!? Az, hogy erről az érintett városrészek előzetesen nem értesültek az eljárást minősíti!” – fogalmaz más valaki.

„Ki fog merni ott kerékpározni, ha beindul az autós forgalom!?? Most kerékpárút vagy egy “surranó” Tapolca felől az autósoknak?” – teszi fel valaki más a kérdést.

A választ feltehetően csak akkor kapjuk meg, amikor elkészül a beruházás, és megindul a forgalom az érintett területen.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek