A miskolciak többsége szerint jobb lenne, ha kitiltanák az autókat a belvárosból

Megosztás

A Miskolci Részvételi Program keretében a miskolci önkormányzat és a közreműködő civilek immár harmadik alkalommal rendezték meg a Városi Estet a polgármesteri hivatal Dísztermében szombaton. Korábban már tartottak ilyen rendezvényt, akkor az egykori Diósgyőri Várfürdő, majd a Népkert lehetőségeit vitatták meg, a mostani téma pedig a megyeszékhely közlekedése volt.

Az érdeklődőket és az előadókat először Varga Andrea köszöntötte. Miskolc alpolgármestere felidézte, hogy 2021-ben fogadta el a közgyűlés a város részvételi koncepcióját, amivel a városvezetés elkötelezte magát, hogy széleskörű lakossági egyeztetés alapján hoznak meg a városfejlesztés szempontjából fontos stratégiai döntéseket, amelyek a jövőben meghatározzák Miskolc életét. Kiemelte, hogy az elköteleződés és a párbeszéd pozitív eredményekre vezethet, a cél pedig az információmegosztás, hogy az állampolgárok a fontos tényezők ismeretében alkothassanak véleményt.

Varga Andrea alpolgármester nyitotta meg a harmadik Városi Estet

Badány Lajos alpolgármester arra mutatott rá, hogy a lakosságszám csökkenése ellenére az autók száma lineárisan növekszik, mely a környezetterhelést fokozza, és a város élhetőségét teszi kérdésessé. Hangsúlyozta, szükség van egy fenntartható városi mobilitási terv elkészítésére, úgy hogy ne gátolja a gazdaság fejlődését, és az itt élőknek egészséges környezetet tudjon biztosítani.  

Szunyogh László főépítész előadásában elmondta, hogy jelenleg is tart a város fenntartható közlekedési stratégiájának felülvizsgálata, állításait egy problématérkép bemutatásával illusztrálta. Kiemelte, hogy Miskolc adottságai folytán az ország legélhetőbb nagyvárosának kell lennie, ennek pedig elengedhetetlen feltétele az élhető és fenntartható közlekedés. A mindenki számára ismert problémák (dugók, közösségi közlekedés nehézségei, parkolóhiány) mellett is állítja azonban a főépítész: jelenleg Miskolc közlekedése „rendben van”, főleg, ha más magyar nagyvárosokkal hasonlítjuk össze (Budapestet és Szegedet hozta fel példaként). Szunyogh László a társadalmi összefogás szükségességét ekképp foglalta össze:

“Nincsenek autósok, kerékpárosok vagy gyalogosok, hanem miskolciak vannak, akik ilyen vagy olyan módon közlekednek a város útjain.”

Az előadók sorát Kunhalmi Zoltán, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnöke folytatta, aki a városi közlekedés legújabb trendjeiről szólt. Megemlítette például, hogy a vezető közlekedésbiztonsági filozófia ma már az, hogy a baleseti halál megelőzhető, ehhez az a legfontosabb, hogy az úthasználók ismerjék és betartsák a szabályokat. Hozzátette, ahogy a tömeg és a sebesség nő, úgy nő a felelősség is. Szintén új trend nyugaton, hogy a városokat visszaadják a gyalogosoknak, mely a környezetvédelmi szempontok mellett gazdaságilag is kedvezőbb koncepció, ugyanis az autósok számára kialakítandó felületek többe kerülnek, mint a gyalogosok számára kiépítendő életterek.

Kunhalmi Zoltán, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnöke

A harmadik előadó a polgármesteri hivatal városfejlesztési főosztályának műszaki koordinációs ügyintézője, Ládi Attila volt, aki arról beszélt, hogy a közútkezelői feladatokat jogszabályi és műszaki szempontból kell összehangolni és ez alapján kell egy fenntartható közlekedési stratégiat felállítani.

Városfejlesztési tervekről beszélt Szopkó Tibor, aki szintén hangsúlyozta: Miskolcnak „minden adottsága megvan” ahhoz, hogy 20 éven belül az egyik legélhetőbb nagyváros legyen. Az egyik legnagyobb kihívást azonban a közlekedés jelenti. Fontosnak tartják azonban, hogy az előkészítés előtt álló stratégiát a miskolciak részvételével alakítsák ki.

Havasi Virág, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Alkalmazott Társadalomtudományok Intézetének egyetemi docense előadásában a lakossági kérdőíveket összegezte, melyekből kiderül többek között, hogy a mintegy 700 megkérdezett 55 százaléka élhetőnek tartja Miskolcot a közlekedés nehézségeinek ellenére is, valamint az, hogy a válaszadók többsége szerint emelné a belváros vonzerejét, ha kitiltanák onnan az autósokat.

Az előadásokat követően tematikus asztaloknál foglaltak helyet a résztvevők, ahol az adott témák szakértőivel lehetett beszélgetni. Ilyen téma volt az élhető város, a fenntartható közlekedés, vagy éppen a parkolás, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés fejlesztése.

A Miskolci Részvételi Program már kipróbált módszere ugyanazon az úton halad, amelyen a korábbi példák: az állampolgárok aktivizálása és bevonása az informálásukon keresztül. A cél, hogy minél több releváns információt megismerjenek az érdeklődők. Ennek érdekében szakértői anyagok jelentek meg a https://tervezzukmiskolcot.hu/ weboldalon, az esten pedig szakmai előadások segítségével és tematikus asztaloknál mélyíthették tovább tudásukat a regisztráló állampolgárok.

A kiemelt képen: Badány Lajos alpolgármester

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek