Egyre inkább inog a durrdefektes indoklás a múlt vasárnapi súlyos buszbaleset ügyében

Megosztás

A megkérdezett szakértők véleménye szerint nem így nézne ki egy durrdefekt okozta baleset, sok a megválaszolatlan kérdés.

A rendőrség egyelőre nem ad részletes tájékoztatást a vasárnap hajnalban, Szabadbattyán közelében történt súlyos buszbaleset lehetséges okairól, mert az ügyet több szakértő bevonásával vizsgálja a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság. A Telex.hu munkatársai lefényképezték a mentési munkálatok után maradt nyomokat, majd a képeket megmutatták két igazságügyi gépjárműszakértőnek, akik közt nem volt vita a baleset lehetséges okairól. A megszólalók hangsúlyozták, hogy nyilatkozataikat korlátozott információk birtokában teszik és fenntartják a tévedés jogát.

A nyolc halálos áldozatot követelő balesetről megjelent első tudósítások szerint durrdefekt történhetett, legalábbis az egyik utas néhány másodperccel az ütközés előtt pukkanásszerű hangot hallott. A nyomok alapján a lap munkatársa kételkedik, hiszen ha egy ilyen 25-30 tonnás autóbusz kormányzott kereke hirtelen ereszt le, esetleg szétroncsolódik az abroncs, valóban nagyon nehéz irányban tartani, de a két megkérdezett igazságügyi gépjárműszakértő, Boncsér Sándor és Weingartner József sem tartja valószínűnek, hogy egy bal első kerékdefekt után a Mercedes jobbra hagyta volna el az úttestet, viszonylag enyhe irányváltással. Amikor felállították a roncsot, az erről készült felvételeken látható volt, hogy a jobb első kerék nem eresztett le. Boncsér a fotókat megnézve így vélekedett:

„Kis szögű, 10-20 fokos, oldalkitérés nélküli hosszú, egyenes vonalú a lehaladási nyom. A jobb oldali keréksor hosszan és felismerhetően a füves részen ment, mégpedig gördült és nem csúszott. Az oszlop előtti részen, ahol van egy beton mellvéd – rajta ütközési nyom -, már szinte párhuzamosan haladt a busz az autópályával. Mozgását a jobb oldali rézsű is behatárolta, azaz nem kormányzás, hanem ennek hatása lehet a korábbi enyhe jobbra tartás egyenesbe fordulása az ütközés előtt. A jármű alatt gyűrődő szalagkorlát szintén ebbe az irányba hajthatott, így alakult ki egy, a hídpillérre való rendkívül nagy sebességű ütközés.”

A szakértő szerint közel a jármű maximális utazósebessége, vagyis 100 km/h nagyságrendű lehetett az ütközési sebesség, esetleg kicsit kevesebb. A pontos adat ki fog derülni a roncsból kimentett menetíró berendezés, az úgynevezett tachográf kiolvasásakor. Információink szerint ez már megtörtént, és a busz utolsó rögzített sebességadata 96 km/óra, ami a szakértő feltételezését erősíti.

A fentieken kívül fontos tényező, hogy amikor egy autó vagy busz elsőkerék-defektet kap, a leeresztő kerékre bukik, majd átterhelődik a felépítmény, szinte biztosan a sérült kerék irányába változtat irányt. Amikor pedig egy durrdefekt miatt teljesen szétroncsolódik a kormányzott kerék, a felni belemar az aszfaltba. Pontosan ilyen, főként kamionok durrdefektjei miatt keletkezett nyomokat láttam a Budapestről Szabadbattyánig tartó úton.

További részleteket a Telex.hu cikkében olvashatnak.

Kapcsolódó cikkek