Miskolci közgyűlés: Érkezhetnek az új elektromos buszok és az új lakásrendelet is

Megosztás

Határozatképes közgyűlést nyitott meg a polgármester reggel 9 órakor, Gazdusné Pankucsi Katalinon (Fidesz-KDNP) kívül ugyanis minden képviselő jelen volt a rendkívüli közgyűlésen. 

Az első napirendi pont a lakások bérletéről szóló önkormányzati rendelet megalkotása volt.

A lakáspályázatok rendszerébe új elemként kerültek be a fiatalok és a nyugdíjasok részére kiírható speciális pályázati formák. Az előterjesztés is leszögezi: a város vezetése elkötelezett a magasan kvalifikált, szakképzett fiatalok támogatásában. Az elvándorlás megállításában jelentős tényező lehet véleményük szerint a megfizethető lakhatás biztosítása.

Ezzel kapcsolatban Szopkó Tibor alpolgármester kiemelte, hogy évtizedes adóssága van a városvezetésnek a bérlakások felújításában, az egész lakáshasznosítás rendszerében. Az emelt összegű óvadék csak az új bérlőkre fog vonatkozni, ez a miskolci családokat védi.

Ez egy nemes ügy, egy jó megoldás. Ezt erősíti az is, hogy az ellenzék nem nyújtott be módosító javaslatot, ezek szerint ők sem látnak jobb megoldást

– tette hozzá az alpolgármester, aki azt kérte a Fidesz-KDNP politikusai felé fordulva, hogy mutasson egységet a grémium.

A frakciószövetség nem fogja támogatni az előterjesztést

– szögezte le reagálásában Soós Attila, a Fidesz-KDNP politikusa.

Hozzátette, bár tartalmaz jó elemeket, korszerűsítéseket az előterjesztés, de nem teszi átláthatóbbá, élhetőbbé, sokkal jobban elérhetővé a pályázati rendszert. Azon véleményének is hangot adott (bár elismerte, hogy már-már bulváros a szóhasználat), hogy „ez egy népnyúzó rendelet”.

A vita sokáig folytatódott, Soós Attila szerint azért nem kellett módosítóval élni, mert „volt egy működő rendszer” az ő idejükben, ezen változtat az új városvezetés. Kifogásolta, hogy semmilyen eszközük nincs arra, hogy részt vegyenek a szakmai munkában.

Bartha György (Velünk a Város) erre úgy reagált, hogy ő „végigszenvedte” az előző 9 évet a Fidesz alatt.

Egyetlen egy fontos döntésnél sem hívtak meg minket, ellenzéki képviselőket, sőt a javaslatainkat is semmibe vették

 – tette hozzá.

Szopkó Tibor alpolgármester végül azzal zárta le a vita ezen részét, hogy Soós Attila maga javasolta a szektor rendbetételét körülbelül egy éve, egy informális egyeztetésen.

A közgyűlés végül megszavazta a lakásrendeletet.

A másik kiemelten fontos napirendi pont az MVK Zrt.-vel fennálló Közszolgáltatási Szerződés módosítására tett javaslat volt.

Az MVK sikeresen pályázott környezetkímélő, elektromos autóbuszok beszerzésére, és a töltőinfrastruktúra kiépítésére. A projektet közel 1,5 milliárd forinttal támogatja az állam. Ehhez módosítani kell az önkormányzat és a közlekedési vállalat közötti közszolgáltatási szerződést, erre tesz javaslatot az előterjesztés.


Kovács László (Fidesz-KDNP) hangsúlyozta, az egyik legaktuálisabb kérdés ma Miskolcon a közösségi közlekedés. Üdvözlendő, hogy az egyik első lépésként 10 elektromos buszt vásárol a város. Szerinte aggodalomra ad okot azonban a járatok száma. Véleménye szerint érkeznek a kormányzati támogatások az MVK-hoz.

Veres Pál erre reagálva elmondta, hogy az összegek nem fordíthatóak a hálózat fejlesztésére, ahol továbbra is fennáll a forráshiány.

Néhány felszólalás után Soós Attila (Fidesz) azt kérdezte a városvezetőktől, hogy 2019-ben és 2020-ban mennyit fizettek az MVK-nak.

Veres Pál erre hosszan válaszolt: Elmondta, 2019-ig közel fél milliárddal támogatta a kormány a miskolci közösségi közlekedést, majd egyszer csak ez a támogatás megszűnt. Közel 1 milliárd forint kiesés volt a jegybevételekben a járvány ideje alatt. Korábban valóban példaértékű, már-már túlságosan is sűrű volt a járatsűrűség Miskolcon – ezt azonban olyan áron érték el, hogy a közszolgáltatási díj negyedét nem fizette ki az önkormányzat az MVK felé.


Egyetlen dolog vezérel minket: a lehető legjobb módon működjön a közlekedés a rendelkezésre álló forrásokból. A következtetéseket le fogjuk vonni… Cél, hogy a komfortos közösségi közlekedést visszaállítsuk. Ennyit tudunk most tenni, de többet akarunk

– mondta.

Látják, hogy a közösségi közlekedés és a cég helyzete nem nevezhető ideálisnak, de látni kell azt is, hogy 2015-től az MVK sokkal több pénzt költött, mint amennyi bevétele volt. Ezekre aztán hitelt kellett felvennie az MVK-nak.

– tette hozzá Simon Gábor.


Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető elmondta, nem hitelből akarják működtetni az MVK-t, hanem megpróbálják a folyószámlahitelt törleszteni – sokkal rosszabb gazdasági körülmények között. Az ellenzéki vezetésű városoktól vonták el a bevételeket, támogatásokat. A kompenzáció pedig nem egyforma mértékű volt, Miskolc például 1,3 milliárdot, míg Debrecen 4 milliárdot kapott. Ráadásul nem volt „megpántlikázva”, értsd: nem volt szabadon felhasználható. Miskolc a megkapott pénzeket is célfeladatokra használhatta csak. Normális közösségi közlekedést állami szerepvállalás nélkül nem lehet működtetni, a nemzetközi példák is ezt mutatják.

A vitát lezárta a polgármester.


Gadnai-Bodnár Éva az MVK részéről úgy reagált az elhangzottakra, hogy az új menetrendről hamarosan tájékoztatnak, ami már tartalmazza a 2-es villamos visszaállítását, és többletjáratokat is biztosítanak.

A közgyűlés végül megszavazta a lakásrendeletet, ahol Pakusza Zoltán tartózkodott, a Fidesz-KDNP nemmel szavazott.

Forrás: Minap

Kapcsolódó cikkek