Az Ózdról távozó gyár hiába kérte évekig az utak korszerűsítését

Megosztás

Az Ózd környéki úthálózat bővítési, fejlesztési lehetőségeinek vizsgálatát kérte a kormánytól a városban lévő gyárát bezáró Johnson Electric – derült ki annak a stratégiai megállapodásnak a részleteiből, amelyet a kormány 2015-ben kötött a céggel.

Azonban az igényelt fejlesztésekből az eltelt hat évben semmi nem valósult meg.

A kormány és az autóipari alkatrészeket gyártó vállalat közötti stratégiai szerződése szerint

„A kormány a társaság kérésére megvizsgálja a 23-25. számú út Bátonyterenye–Kisterenye–Ózd közötti szakasza kétszer kétsávossá történő megtervezésének, illetve Ózd városának Miskolc irányából történő bekötésének lehetőségét.”

A szerződés vonatkozó része – Forrás: Magyar Közlöny

Az azóta eltelt hat év alatt azonban a Miskolc felé irányuló fejlesztés lehetőségét napirendre sem tűzték, a 23-as, 25-ös utakkal kapcsolatban pedig arról döntöttek, hogy marad a 2×1 sáv. Ez persze nem azt jelenti, hogy a cég konkrétan emiatt és csakis emiatt zárja be ózdi üzemét, a Johnson Electric hivatalos indoklása szerint a gyárat azért zárják be, mert a piaci kereslet átalakult:

„a vevők az ózdi gyárban előállított alkatrészek helyett a vállalat automatizált gyárainak termékeit keresik jobban, így az ózdi üzem gazdaságilag fenntarthatatlanná vált” – olvasható a közleményükben.

A Telex információi szerint az alapanyagok, nyersanyagok beszállítását és a késztermékek kiszállítását is kamionokkal végzik, amelyek a fejletlenebb utakon nagyobb időveszteséggel és jelentősebb költségekkel, nagyobb amortizációval tudtak csak közlekedni. Egy vállalat életében ezek fontos szempontok, arról nem is beszélve, hogy az ózdi térség életére más szempontból is jótékony hatással lennének az ilyen jellegű fejlesztések.

Kétezer megszűnő munkahely, csökkenő lakosság

A 32 ezres városban és környékén évtizedek óta gyors ütemben csökken a lakosság, a fiatalok jelentős része máshol keresi a boldogulást. A polgármester el van keseredve, szerinte ha nem sikerül nagyobb befektetőt hozni a városba, akkor belátható időn belül szellemvárossá válhat a település. Az ózdi gyárbezárások rávilágítanak egy nagyon súlyos problémára:

Az alacsony hozzáadott értékkel működő összeszerelő üzemekre alapozott gazdasági modell egyre törékenyebbé válik a robotizáció gyors térhódítása miatt.

Korábban már bejelentették, hogy egy magyar tulajdonú jakuzzigyártó vállalat, a Wellis 8,5 milliárd forintos beruházással – több év alatt – 800 új munkahelyet hoz létre Ózdon és környékén, amihez a kormány 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást ad.

Tehát a megszűnő és újonnan létrejövő munkahelyek száma továbbra is a mérleg rossz felére dől, ráadásul a beruházások csak évek alatt valósulnak meg.

Kapcsolódó cikkek