A miskolci tömegközlekedés problémái és annak eredői

Megosztás

Évek óta a politika céltáblája a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), sok kritika érte helyben az elmúlt négy évben a kormánypárti ellenzék részéről, de arról kevesebbet beszéltek a céget folyamatosan ostorozó képviselők, hogy az előző, fideszes vezetés milyen örökséget hagyott a jelenlegi önkormányzatra, illetve azóta mi mindent vont el a kormány a közlekedési vállalattól. Azt szajkózni, hogy „vissza kell állítani a 2019-es menetrendet”, nem túl bonyolult feladat, a megoldás megtalálása viszont annál nehezebb, különösen a Miskolcot sújtó megszorítások, nehézségek közepette.

Miskolc Városi Közlekedési Zrt. Miskolc önkormányzati tulajdonú közlekedési társasága, a Miskolc Holding tagvállalata. Az MVK a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatával megkötött közszolgáltatási szerződés alapján végzi Miskolcon és Felsőzsolcán a helyi személyszállítást autóbuszokkal és villamosokkal. A cég és jogelődjei fantasztikus múlttal dicsekedhet, a városban már 1862-ben elindult a lóvontatású omnibusz-közlekedés, majd 1897-ben az első villamos is kigurult a Tiszai pályaudvarról, hogy embereket szállítson Diósgyőrbe. Azóta rengeteg történés szemtanúi voltak a város lakói, és ugyan nem csak örömteli hírekkel és tapasztalásokkal találkozhattak, 2024 egyik első híre már olyan innovatív kísérletről tudósít, mint egy hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű autóbusz kísérleti üzembe állítása.

A dicső múlton és a fantasztikus jövőn jó elgondolkodni, de élni a jelenben kell, és az utazók nagy többségét jobban érdekli a járatok sűrűsége, tisztasága illetve a tömegközlekedés ára, mint a múlt században készült fekete-fehér fotók. Ugyan ideig-óráig az országszerte híres miskolci adventi villamos látványa is elvonja a figyelmet a problémákról, de egy hideg hajnalon kimaradó busz könnyen visszazökkentheti az embert a mindennapok problémáiba.

Mindezt a problémát a helyi önkormányzat is érzékeli, sőt talán az is kijelenthető, hogy Miskolc városvezetése a település egyik legnagyobb problémájának tartja, így rendszeresen kommunikál az MVK körüli történésekről. Ezen közlemények egyik gyakran visszatérő eleme, hogy próbálja elmagyarázni a lakosságnak, milyen terheket görget maga előtt, és azok kialakulását miért nem lehet egyik pillanatról a másikra rendezni. Ezekre az érvekre sokan csak legyintenek, de akit érdekel a háttér, bőséggel talál okokat arra, miért tűnik jelenleg sziszifuszinak a küzdelem, amelyet a megyeszékhely a tömegközlekedés megfelelő működtetéséért vív.
Elsőként érdemes megemlíteni azt a 4 milliárd forintos tartozást, amit az előző, Fidesz-KDNP-s városvezetés halmozott fel az MVK felé. A város ugyanis megrendelte cégtől a szolgáltatást, csak nem fizette ki azt. Elsőként ezzel a problémával kellett szembenéznie a frissen hatalomra került városvezetésnek 2019 októberében, de rögtön ezután következett a már akkor is érezhető, fenyegető méreteket öltő sofőrhiány.


Ha már az előző önkormányzati ciklusokról beszélünk, akkor ki kell térnünk arra az elszalasztott lehetőségre is, amelynek árát mai napig fizeti a közlekedési vállalat, illetve a miskolciak. Ez egy hatvanegymillió forintos havi törlesztőrészlet, amelyet a fideszes városvezetés írt alá, amikor 2016-ban úgy döntött, hogy beszerez 75 CNG üzemű autóbuszt. A környezetbarát járművek megvásárlása indokolt volt, de a módja nem, hiszen hozzájuthatott volna a város szinte ingyen is, például úgy, ahogy Kaposvár tette. Ők pályázati pénzből cserélték le 2015-ben a teljes buszflottát CNG-re, így 97,5 százalékban Európai Uniós forrásból finanszírozták a buszbeszerzést. Miskolc nem, itt 2016-ban a 75 CNG üzemű autóbusz beszerzésére 7,2 milliárd forintra kötöttek egy lízingszerződést, amelynek a törlesztőrészletét a mai napig fizeti a vállalat, és ez a kiadás évente több mint 700 millió forintot jelent a városnak.

Ezek azok az örökségek, amelyek a 2019 előtti hibás döntések eredményei. De az elmúlt négy év is tartogatott bőven nehézségeket: amellett, hogy drasztikusan megnőtt az MVK finanszírozási igénye, a kormány nemhogy támogatta volna a közösségi közlekedést, inkább forrást vont el a területről. Az MVK Zrt. 2020-tól nem kapja meg ugyanis azt az 500 millió forintos kormányzati támogatást, amelyet azelőtt évente folyósítottak a cég számára. Amennyiben ennek az összegnek a reálértékét nézzük, ez most évente 750 millió forintos kiesést jelent, azaz ebben a pillanatban ez az elvonás közel 3 milliárd forintos mínuszként jelentkezik az MVK-nál.


Meg kell említeni azt is, hogy a Covid alatt csökkent az utasok száma, és így a jegy- és bérletértékesítésből származó bevétel is csaknem 30 százalékos mértékben csökkent. Ezen felül az a kormányzati intézkedés, hogy az egészségügyi és rendvédelmi dolgozók a COVID alatt ingyenesen használhatták a közösségi közlekedést, a vállalatnak további 364 millió forintos kiesést jelentett abban az évben, ami ugyancsak nem lett kompenzálva. A kormányzat pedig nemhogy nem segített, még a támogatásokat is elvonta a városoktól. A miskolci Fidesz mindeközben ahelyett, hogy lobbizott volna Miskolcért, a miskolciakért, inkább a városvezetésre mutogatott, és próbálta a várost felelőssé tenni az MVK nehéz helyzete miatt.

Fontos megjegyezni, hogy a világjárvány idején minden európai ország kormánya segítette, támogatta a helyhatóságokat, ez Magyarországon nem történt meg, sőt különböző címeken még forrásokat is vontak el a településektől.

De mindezek ellenére a buszok, villamosok ez idáig folyamatosan jártak Miskolcon, pedig ezt nem minden nagyváros mondhatta el magáról, hiszen például Debrecenben tavaly előtt volt, hogy az energiaválság miatt takarékosságból hétvégére leállították a teljes villamosközlekedést.
Így vagy úgy, a helyi tömegközlekedés Miskolcon 2024 elejére abszolút kampánytémává vált, amely sokak szerint rengeteget nyom majd a latban a júniusi önkormányzati választásokon. A városban ellenzéki politizálást folytató Fidesz-KDNP a 2019-es, a „boldog békeidőkben” megszokott menetrendet követeli vissza, a városvezetés pedig próbálja elmagyarázni, miért lehetetlen teljesíteni ezt a kérést. Hogy a helyi polgár, az utazóközönség mennyire empatikus, az a szavazófülkékben behúzott ikszekből is kiderülhet…

A villamoson beszélik

Megkérdeztük a miskolci villamosvonalak utasait, milyennek találják a város közlekedését. Bár arra számítottunk, hogy az ismert megszorítások miatt majd a kritikák kerülnek többségbe, az összkép nem egészen így alakult…

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek