Nőtt a fizetési hajlandóság a miskolci bliccelők körében

Megosztás

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte, hogy volt olyan bliccelő, akinek 1 879 391 forintot kellett befizetnie 2021-ben. A másodiknak kicsit több mint egymilliót, a harmadiknak pedig mintegy 900 ezret kellett leszurkolnia, a tízes lista utolsó helyén pedig az a bliccelő áll, aki 661 ezer forintot fizetett.

A legmagasabb összegű pótdíjbefizetés hat végrehajtási eljárásból, több tucat rendezetlen pótdíjazás alapján jött össze, de jócskán elmarad a 2020-ban beszedett legborsosabb pótdíj összegétől, amely 2 797 400 forintra rúgott. A korábbi évtizedek enyhébb pótdíjazási gyakorlatát felülvizsgálva a BKK 2015 óta szigorúbban lép fel a jegy és bérlet nélkül utazókkal szemben, ezáltal a pótdíjkezelési eljárások is hatékonyabbá váltak. A behajtási eljárások és jogi lépések összes költsége a bliccelőt terheli.

Ennek kapcsán lapunk kíváncsi volt a miskolci adatokra is, érdeklődésünkre pedig a Városháza elmondta: az utóbbi években nagyobb lett a hajlandóság a miskolci bliccelőknél.

Az MVK Zrt a korábbi időszak gyakorlatát felülvizsgálva 2020. szeptemberétől a jegy vagy bérlet nélkül utazók helyszíni bírságának összegét 7800 Ft-ról 5000 Ft-ra csökkentette, melyet az utasok a jegyellenőröknél készpénzben és bankkártyával is kifizethetnek. Országosan egyedülálló módon – a jegyvásárlási hajlandóság növelése érdekében – az utasok a bírság helyszínen történő megfizetésekor a bírság mellé kapnak egy öt darab vonaljegyet tartalmazó tömböt is.

Az elmúlt másfél év eredményei azt bizonyítják, hogy a bírság összegének csökkenése az utasok fizetési hajlandóságának növekedéséhez, ezáltal a bírságból származó bevétel emelkedéséhez vezetett. Az 5000 Ft-os összeg azon a „lélektani határon” belül van, amit az utasok helyszínen hajlandóak megfizetni, így az előző év helyszíni bírságainak darabszámát tekintve akár öt-tízszeres mennyiségű növekedés is tapasztalható.

Kapcsolódó cikkek