Már nem kell sokat várnunk az Avasi Siklóra

Megosztás

A Borsod24.hu értesülései szerint hamarosan valóban megszületik és nem csak terveken létezik majd az új sikló.

Az első tervek már 2010-ben megszülettek, de valahogy a megvalósítás mindig váratott magára. De hogy is gondolták ezt tizenegy évvel ezelőtt?

“Az Avas, Miskolc “hegye” közlekedési szempontból meglehetősen problémás, a környezetéből élesen kiemelkedő dombocskát csak szerpentineken keresztül lehet megközelíteni. Ha önmagában csak egy kilátó lenne a hegytetőn, akkor még ez annyira nem is lenne problémás, a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején azonban a miskolci várostervezők elkövették azt a hibát, hogy a nehezen megközelíthető helyszínre az ország legnagyobb lakótelepét sikerült felhúzniuk, aminek a neve talán ma már mindenki számára ismert az országban. A majd’ negyvenezer embernek otthont adó terület lényegében ma is közlekedési problémákkal küzd, a panelnegyed főútján kétpercenként halad át csúcsidőben egy csuklós busz. A forgalom, a beépítés sűrűsége, a városrész elhelyezkedése szinte bizonyos, hogy elegendő utasforgalmat biztosítana egy villamosra is akár. Összehasonlításképpen: a debreceni, most épülő kettes villamos önálló szakasza melletti lakótelepeken, a vénkertin, és az újkertin összesen 26 ezren laknak, szemben az Avas negyvenezrével. Csakhogy van egy bökkenő: az avasi domboldalban hagyományos villamos fel nem megy a felszínen.

Egy cikkben egy olyan megoldási alternatíva lett felvázolva, mely a dombtető, és a belváros között új, közvetlen összeköttetést biztosítana. Gyors guglizás után kiderült, az előtanulmányt a Közlekedés Kft. készítette, akik összesen négy variációt vázoltak fel. A megoldások közös pontja, hogy alsó végállomásuk a Városház tér, felső végállomásuk az avasi buszvégállomás környékén lenne valahol. A négy variáció egyben négy különböző közlekedési eszközt is jelent, a következőket:

  • Dönthető kocsiszekrényes sikló
  • Nagykabinos kötélpálya
  • Gumikerekes nyeregvasút
  • Villamos, vontatott szakasszal (villamos-sikló kombináció)

A négy megoldás közül súlyozás alapján a fenti felsorolás sorrendje jött ki, a nagykabinos kötélpályát azonban a tervezők, mint nem városi közlekedési eszközt elvetették.” Ezeket a sorokat tehát 2010-ben olvashattuk. (Forrás: cities.blog.hu)

Az eredeti tervek

A siklót, mint közlekedési eszközt az adott szakaszra három másik javaslat ellenében választották, mellette még a nagykabinos kötélpálya, a gumikerekes nyeregvasút és a villamos (vontatott szakasszal) merült fel.

A belvárosi végállomást a Papszer u. 2. alatti ingatlan területére tervezik, a közbülső állomást a Latabár sorra, az avasi végállomást pedig a kilátótól keletre, ahová a tervek szerint az avasi buszpályaudvar is átkerül. Így a sikló nemcsak idegenforgalmi szempontból játszana szerepet, hanem – mint legrövidebb út a negyvenezres lakosságú lakótelep és a belváros közt – a tömegközlekedésbe is bekapcsolódna. A tervezett sikló vonalhossza 272 méter lenne 53 méter szintkülönbségen, a jármű 50 fő befogadóképességű és 10 km/h sebességgel halad.

Az építkezés a tervek szerint teljes egészében Európai Uniós támogatásból valósulna meg.

A kritikák között felmerült, hogy egyik megálló környéke sem vonz tömegeket, az alsó megálló környékéről a plázák megépültével eltolódott a városközpont keletebbre (ezen a városvezetés az ún. Főutca Pláza Projekt keretén belül kíván változtatni), a jelenleg az avasi városrész és a belváros közti közlekedést biztosító 35-ös busz pedig mindössze tíz perc alatt teszi meg a távot a két városrész közt (a sikló menetidejének két percébe nem számolták bele a végállomásáig eljutást és az átszállásokat).

Névtelenséget kérő városházi informátorunknak hála megtudhattuk, hogy most már nem kell sokat várni a siklóra, bár konkrét dátumot még nem ismerünk. A Borsod24 információi szerint a sikló bekapcsolódik majd a miskolci tömegközlekedésbe, a jelek szerint buszjeggyel is lehet utazni majd rajta. Reméljük, hamarosan valóban meg is tehetjük ezt.

Kapcsolódó cikkek