“Megörökölt javítási, felújítási kötelezettségek Miskolcon – fájni fog”

Megosztás

Az előző vezetés számtalan projektbe ugrott fejest, ugyanakkor ezek építését egyiket sem kezdte el, ezek mind a jelenlegi városvezetésre maradnak. A borzalmas utak kijavítgatásával együtt, ezért érezhetik azt a miskolciak, hogy állandóan a felújítások és építkezések miatti dugóba kerülnek. Ebben sajnos rövid távon nem is lesz változás.

Számos útépítési jellegű beruházás előkészítése lezajlott az utóbbi években az önkormányzat és az állam részéről, ám a tényleges építések valamiért mégsem kezdődtek el. Ahol mégis, ott hibás a végeredmény, javítandó. A tavaly hivatalba lépett önkormányzati vezetés „megörökölte” ezeket a projekteket, és ahol csak lehet, igyekszik rajtuk csiszolni, finomítani, pótolni az elmaradt egyeztetéseket a városlakókkal. Emiatt tűnik úgy, hogy valósággal egymásra torlódtak az útlezárások és egyéb korlátozások a megyeszékhelyen.

„Ki az a …, aki úgy szervezte, hogy egyszerre legyen lezárva a …?” – fogalmazták meg az internetes fórumokon többen csodálkozásukat és aggályaikat a jelenlegi miskolci közlekedési helyzettel kapcsolatban. A kihagyott jelző általában drasztikus kifejezés, a kérdésvégi felsorolás pedig rendszerint a Kis-Hunyad, Kiss Ernő, Kossuth, Petőfi, Görgey utcákat, valamint az avasi csapadék-vízelvezetést tartalmazza. És akkor még ott van a közelgő Y-hídas nagyberuházás, ami a Vörösmarty utca környékét és Martinkertvárost, Szirmát, az ott lakók életét fogja meghatározóan befolyásolni idén ősztől, de főleg jövő tavasztól, egészen 2022 végéig.
A kinek „köszönhető” mindez kérdésére könnyű válaszolni: a jelzett projektek kitalálása, tervezése, előkészítése, megpályáztatása a Kriza Ákos-féle önkormányzati vezetés ideje alatt zajlott le. Csakhogy a Kiss Ernő utcai burkolatcsere kivételével ezeket halogatták. Éppen ezért a megvalósítás az új polgármesterre és munkatársaira maradt.

A déli tehermentesítővel sem sokkal jobb a helyzet: ott a tavalyi választás elé időzített „kampány-beruházást” olyan minőségben valósították meg, hogy kevesebb mint egy év múltán máris javíttatni kellett az aszfaltot. A többi projekt pedig nem halasztható tovább, el kell-kellett kezdeni mindet idén, különben oda a pénzforrás. Hogy az elkerülhetetlen útlezárások sok esetben ugyanazokra a hetekre-hónapokra esnek városszerte, sőt, jelenleg épp a tanévkezdés napjaira is, a fentiekből következő szomorú következmény, a korábbi halogatás és rossz előkészítés maradványa.
Akárhogy is alakult, az önkormányzatnak most nem lehet más feladata, mint a nehézségek ellenére biztosítani a városlakók számára, hogy a lehető legkevesebb kényelmetlenség mellett folyjanak le az építkezések.

Vegyük tehát sorra a legfontosabb kikerülnivalókat a belvárosban.
Már tavasszal elindult az avasi csapadékvíz-elvezetési projekt, amely a hegyoldalban házzal, pincével rendelkezők életét nehezíti meg, várhatóan még novemberig. Utána azonban mindenképp biztonságosabb lesz a helyzet az Avason és számos utacska is járhatóbb, kényelmesebb lesz. Ehhez kapcsolódnak a Görgey-körforgalomnál, illetve a Petőfi–Dayka kereszteződésekben elengedhetetlenné vált kisebb beavatkozások, amelyek néhány napos részleges útlezárásokkal jártak.
Augusztusban kezdődhetett a Kis-Hunyad és Kossuth utcák aszfaltozása; pontosabban a tényleges aszfaltozás csak később, mert előbb, heteken át, a különféle közművesek (kábel, ivóvíz, stb.) dolgoztak-dolgoznak a földfelszín alatt a vezetékeikkel. A teljes befejezést októberre várhatjuk.

Jöhetnek a hamarosan következő újabb nagyberuházások. Ezek közül röviden említjük csak a Thököly utcai (a Kiss Ernőre vivő) híd újjáépítését, ami leromlott állapota miatt vált elodázhatatlanná. Továbbá a Dayka Gábor utca „átkötését” a Meggyesalja felé, amely házak elbontásával és egy teljesen új utca megépítésével jár majd. A helyzet faramuciságát mutatja, hogy a jelenlegi önkormányzat illetékes szakemberei nem minden tekintetben értenek egyet ennek az utóbbi beruházásnak az indokoltságával – ám az előző helyhatóság előkészítette, megszavazta, állami szervekkel jóváhagyatta; immár szinte lehetetlen elállni tőle. (Mert ha igen, az eddigi megkapott pályázati összegeket vissza kellene fizetnie Miskolcnak.) Haszna lesz mindenképp: megszüntethetővé válik majd a Szent István tér mögötti zöldterületet kettészelő, valódi parkként való használatát megnehezítő Kálvin utca. A házbontások már idén elkezdődhetnek. Még egy mondat a Thököly-hídról is: a jövő tavasszal esedékes munkálatok idején természetesen megszűnik majd egy időre a déli és az északi tehermentesítő utak összeköttetése (a Thököly utcán), ami szintén nem teszi könnyebbé a következő időszakok miskolci közlekedésszervezését.

Az egyik nagy felújítás a Kis-Hunyad utcában

Veres Pál polgármester, érzékelve, hogy nagyon sok a tisztázatlan probléma vészesen közelgő építések és lezárások kapcsán az Y-híd ügyében, hamarjában kezdeményezte, hogy fórum keretében találkozhassanak a martintelepiek, szirmaiak, Vörösmarty városrészbeliek, az önkormányzati képviselők, civil szervezetek és szakemberek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetőivel, amelyre nevezettek, valamint Csöbör Katalin országgyűlési képviselő is elfogadta a meghívást. A rendezvényt augusztus 31-én tartották a Városházán. Ezen hangzottak el az alábbiakban idézett mondatok: kérdések az előbbiek, válaszok az utóbbiak szájából.

Kérdések és aggályok
– A Vörösmarty–Király utcai turbókörforgalom jelentette forgalomnövekedést a csatlakozó infrastruktúra bírja-e?
– Nem forgalmat generálni szeretnénk. Hanem élni. Erre ez a terv nem jó. Miért a 30 évvel ezelőtti gondolkodás köszön vissza?
– Miért nem tették rendbe a teljes Bogáncs utcát az elterelendő forgalomra?
– Miért nem készítették elő a már régen megtervezett átkötést a Miskolci út és a tapolcai elágazás között?
– Többletforgalom zúdul majd a Tiszai pályaudvar előtti területre, a villamos- és buszpályaudvar útszakaszaira?
– A Csokonai utca meghosszabbítása alternatív útvonalat kínálva, miért nem csinálják meg?
– A megemelkedő felüljáró felhajtójánál a lakóházak ablakait el fogja takarni az út? Vagy a zajvédő fal? A lakók be tudnak majd állni a saját udvarukra kocsival? Az aggódó lakosok eddig hiába keresték kérdéseikkel a NIF-et!
– Előzetes forgalomszámlálás sem történt. Meggyőződésünk, hogy sokszorosan túltervezett a „turbóborzalom”. Több lámpa, gyakoribb piros-zöld váltás, több megállás, több indulás az autóknak – több por és több zaj! Itt sok ezer ember él! A város azért küzd, hogyan tudná egészséges levegővételhez juttatni a lakosait. Azt mondják, csökkenni fog a szennyezés? Képtelenség.
– A kormányzati beruházásból kihagyott dolgokat nem kellene átpasszolnia az önkormányzatnak…

Válaszok és ígéretek
– Ez nem olyan mérvű forgalomterelés, ami teljesen felborítaná a város életét.
– A korábbi döntéshozók szerint nem kerékpáros gerincvonal a híd.
– Turbókörforgalom: nincs más műszaki megoldás a belváros tehermentesítése érdekében.
– Dugó biztos hogy lesz a terelőutakon. A buszok is dugóban fognak állni. Ez elkerülhetetlen. A Tiszainál is meg fog nőni a forgalom. Biztos, hogy nehéz lesz a lakosoknak. De a végeredmény fogja ezt kompenzálni. A „nagy egésznek” kell megoldást adnia.
– A liftet vandálbiztos kivitelezéssel készítjük. Majd biztos itt is lesznek kamerák…
– Ez van. Ezek az adottságok. Mivel a kivitelezés fázisa kezdődik, a legtöbb kérés már nem oldható meg. A korábbi években kellett volna…
– Nem tud a kormány jelenleg forrást biztosítani a Martinkertváros–Szirma közti út javítására, fejlesztésére.
– Lesz-e a projektnek folytatása (DTM, IMCS)? Nincs rá kormányzati döntés.
– Nem hisszük, hogy ez a beruházás rosszabb helyzetet teremtene Miskolcon, mint az eddigi.
– Minden információt meg fognak kapni.

Minap.hu

Kapcsolódó cikkek