Minden sofőr munkájában fontos: a hólánc és a téli gumi

Megosztás

Bár alapvetően idehaza az elmúlt évek tapasztalatai szerint nem nagyon kell számottevő hóesésre számítani, azért sosem árt tisztában lenni a hólánc felszerelésével és az azzal kapcsolatos tudnivalókkal. Emellett természetesen nem kérdés, hogy a téli gumit érintő előírásokat is kötelező betartani, hiszen a balesetmentes közlekedés a célja mindenkinek.

Ha azonban arra adod a fejed, hogy nemzetközi viszonylatban próbálod ki magad, akkor mindenképpen alaposan fel kell készülnöd, hiszen akár Németország, akár Ausztria, akár Olaszország felé veszed az irányt, tél idején biztosan gyönyörködhetsz majd a hólepte tájakban!

Hogy a hó ne legyen ellenség

Számtalan ok létezik, ami miatt az álláskeresők a belföldi sofőr állás helyett inkább a külföldi utak felé kacsintgatnak, de legtöbb esetben az anyagi előnyök, a kalandvágy, a kihívások keresése vagy az adott ország szeretete motiválja a hivatásos sofőröket.

Bármi legyen is az ok, a megfelelő felkészültség elengedhetetlen feltétele a munkavállalásnak, így többek között ide tartozik az is, hogy felmérd és tájékozódj a célország időjárását illetően, hogy tudd, mire számíthatsz, milyen vezetési körülmények várnak rád!

Talán a legextrémebb időjárási tényező a hó, így ennek, ha a célként szereplő országra jellemző a jelentős hómennyiség, kiemelt fontossága van. De lássuk, milyen szabályok is érvényesek!

Mikor és hol legyen téli gumi?

A téli gumira idehaza és Németországban ugyanazok az előírások vonatkoznak:

  • A 3,5 tonna feletti járművek esetén minden hajtott tengelyen, valamint az első kormányzott tengelyeken is téli gumival felszerelt kerék kell, hogy legyen.

Ezzel szemben az osztrák szabályok a következők:

  • A 3,5 tonna alatti járműveket Alpine (3PMSF) jelzésű abronccsal kell ellátni, a 3,5 tonna felettieket pedig a folyamatosan hajtott tengelyeken kell ilyen jelzésű abronccsal felszerelni.

Mi a helyzet a hólánccal?

Németországban, hazánkhoz hasonlóan nincs szabályozva a hólánc használata, szemben Ausztriával, ahol meg kell felelni az Ö-Norm szabványnak, amelynek egyezményes jele is van. Míg a német és a magyar utakon az útjelző táblák és a rendőri utasítások a mérvadóak, addig osztrák területen az ország közlekedési szabályzata szabályozza.

Ha már fent van a hólánc, német és magyar utakon maximum 50 km/h órás sebességgel lehet haladni, ugyanakkor érdemes utánajárni annak, hogy akadnak olyan járművek, amelyeknek osztrák szabályok szerint soha nem kell hóláncot feltenni.

Készülj fel a hólánc felrakására is!

Eddig az elmélet, de arra is fel kell készülnöd, ha odajutsz, hogy hóláncot kell feltenned, ezért mindenképpen tanácsos még az út előtt gyakorolnod. Szerencsére a neten sok útmutatót találsz, még videó formájában is a YouTube-on, így csak rajtad áll, hogy mennyire gyakorlod be a mozdulatokat, hogy amikor élesben kell, már rutinból menjen!

Kapcsolódó cikkek