A dízeles járművek elektromosra cserélése akár 9 milliárd euró egészségügyi kiadást spórolhatna az EU-nak

Megosztás

Egy új tanulmány megerősítette, hogy az elektromos hajtás a legjobb választás a dízelüzemű járművek helyettesítésére. A váltás csökkentené a légszennyezést okozó károsanyag-kibocsátást, amivel az EU országai évente több mint 9 milliárd eurónyi egészségügyi kiadást spórolnak meg.

A légszennyezés világszerte a közegészségügyi problémákat okozó egyik fő környezeti tényező. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint a légszennyezés évente hétmillió korai halálozást okoz, és további több millió egészséges életév elvesztését eredményezi. A közúti közlekedés a levegőszennyezés egyik fő forrása.

Az Európai Közegészségügyi Szövetség (EPHA) megbízásából készült új tanulmány azt vizsgálja, hogy a dízelüzemű járművek más technológiákkal történő kiváltása esetén melyik megoldás csökkentheti leginkább a káros nitrogén-oxidok (NOx) és a mikroszkopikus méretű részecskék, az úgy nevezett szálló por (PM) mennyiségét.

Zorana Jovanovic Andersen, a Koppenhágai Egyetem környezeti epidemiológiai professzora szerint

„A dízel-kibocsátásból származó légszennyezés komoly terhelést jelent az egészségünkre. Krónikus szív- és érrendszeri, valamint légúti betegségeket, tüdőrákot okoz, valamint gyermekeink tüdő- és kognitív egészségi állapotának romlását eredményezi. A nulla károsanyag-kibocsátású járművek pénzt és életeket takarítanak meg, javítják az európaiak egészségét. A legegészségesebb és legolcsóbb választás a dízel azonnali leselejtezése, az elektromos hajtás, valamint a tömegközlekedés, a gyaloglás és a kerékpározás népszerűsítése.”

A tanulmány becslése szerint 2030-ban az EU 27 országában légszennyező károsanyag kibocsátásból eredő költségek már csak 14 milliárd eurót tesznek majd ki, szemben a 2016-os 63,8 milliárd euróval.Ez azt jelenti, hogy a dízelüzemanyag-felhasználás csökkentésére vagy módosítására irányuló meglévő irányelvek csökkenteni fogják a dízelkibocsátás pénzügyi hatását, de nem fogják azt megszüntetni (lásd táblázat).

A költségek több mint 90%-át az egészségügyi költségek teszik ki.

A dízelüzemű járművek nulla kibocsátású (teljesen elektromos) járművekkel helyettesítése azonban a légszennyezés okozta költségeket 2030-ra több mint 70 százalékkal, 10,1 milliárd euróra csökkentené.

Főbb eredmények: a közúti közlekedésből eredő közvetlen légszennyezés (TTW) költségei az EU 28 országában 2016-ban és 2030-ban a különböző forgatókönyvek esetében (költségek milliárd euróban).

„2030-ra a dízel felel majd a közúti járművek károsanyag-kibocsátásából származó költségek körülbelül háromnegyedéért” – mondja Anco Hoen, a jelentés szerzője, a CE Delft független kutatója. „Az összes figyelembe vett alternatíva közül semmi sem csökkenti annyira a káros szennyezést vagy a károsanyag-kibocsátást, mint a dízel járművek elektromosra váltása – és ez akkor is igaz, ha figyelembe vesszük az áramtermelésből származó légszennyezést is.”

– közölte a professzor.

Összehasonlításképpen, a meglévő tervek változatlansága azt jelentené, hogy a szennyezésből (NOx, PM, CO2 és zaj) adódó összetett kár – a közegészségügyre, a biológiai sokféleségre, az épületekre és a mezőgazdaságra gyakorolt együttes kár – évente 45 milliárd eurós plusz költséget jelentenének az EU-27 országai számára.

Ha további külső hatásokat, például a forrástól a tankig kibocsátást, a CO2 kibocsátást, a torlódásokat, a zajt és a közlekedésbiztonságot is figyelembe vesszük a költségek teljes összege 2016-ban 64 milliárd helyett már 721 milliárd euró.

Ha a költségekkel kapcsolatos számításokba a további külső hatásokat, például a zajszennyezést, a torlódásokat és a közlekedésbiztonságot is bevonjuk, akkor nagyobb lehetőség nyílik e költségek csökkentésére is a dízelüzemanyag alternatív üzemanyagokkal és hajtásláncokkal történő kiváltása esetén.

A költségek további csökkentése nem technikai jellegű politikai beavatkozásokkal lehetséges, például az aktív mobilitás (gyaloglás és kerékpározás) ösztönzésével, ami kevesebb motorizált mozgást eredményez, és nagy valószínűséggel nagyobb mértékben csökkenti a közúti közlekedés külső költségeit, ha ez kevesebb közlekedési balesetet és kevesebb torlódást eredményez.

Az EPHA főigazgatója, Dr. Milka Sokolović szerint

„A levegőszennyezés az első számú környezet-egészségügyi kockázati tényező, és minden dízelmotoros utazás ezt növeli. A jelenlegi intézkedések nem mennek elég messzire vagy nem elég gyorsan, ezáltal rosszabb egészségi állapottal és magasabb költségekkel sújtva az európaiakat. Egy egészségesebb és boldogabb Európa érdekében elektromosan kell közlekednünk, és népszerűsíteni kell a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést. Tegyük mihamarabb Európát az első dízelmentes kontinenssé!”

Kapcsolódó cikkek