Drágulnak szeptember elsejétől a menetjegyek és a bérletek Miskolcon

Megosztás

Többet kell fizetni ősztől a vonaljegyekért és bérletekért Miskolcon, a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. hosszú évek után emeli viteldíjait.

A hír korántsem új, Miskolc önkormányzatának közgyűlése még február 27-én döntött a változásról. Akkor úgy volt, a díjak már május 1-jétől emelkednek, a koronavírus-világjárvány azonban ezt is felülírta: a veszélyhelyzet alatt jelentősen kevesebb járatot közlekedtetett az MVK, és a díjszabások sem módosultak mindeddig.

A miskolci közlekedési cég a Miskolci Napló érdeklődésére úgy fogalmazott, a tarifák emelése mára elkerülhetetlenné vált. Utoljára 2012. január 1-jén drágultak a díjak, viszont az elmúlt években a miskolci járműpark megújítása mellett folyamatosan nőttek a felhasznált anyagok és szolgáltatások árai. A különbözetet már nem tudták kompenzálni a díjszabás módosítása nélkül. Ugyanazért a termékért, szolgáltatásért alapvetően senki sem szeret többet fizetni, ennek természetesen az MVK is tudatában volt. Éppen ezért az új tarifatáblázat elkészítésekor számos szempontot figyelembe vettek: ilyen volt többek között a Miskolc Pass-kártyával igénybe vehető kedvezmények megtartása, de az árakat összevetették és hangolták a nagyobb hazai közlekedési cégek viteldíjaival is.

A díjszabás-módosítás tehát nem érinti a Miskolc Pass-kártyával meghatározott bérlettípusok esetén elérhető tíz százalékos bérletárkedvezményt, de nézzük azt, ami talán mindenkit a legjobban érint: mennyi az annyi, azaz mennyit hagyunk a bérletpénztárakban szeptembertől egy-egy szelvény megváltásáért!

A tanuló- és a nyugdíjas bérletek ára 3200 forintba, míg az ugyanilyen kombinált bérletek 4300 forintba kerülnek majd (jelenleg az előbbi 2900, míg utóbbi 3900 forint). A teljes árú egyvonalas és a teljes árú villamosbérletek ára 5200 forint lesz (ma ez még 4700 forint) a teljes árú kombinált bérletek pedig 7700 forintért válthatók jövő hét keddtől (ez most 7000 forint). Úgy látszik tehát, általánosságban egy 10 százalékos emelést hajtott végre az MVK. Nem minden esetben, hiszen a 24 órás jegy és a hétvégi családi jegy ára csökken ( előbbi 1600-ról 1200-ra, utóbbi 2900-ról 2500-ra), a csoportos kombinált felnőtt jegy pedig – a kereslet hiánya miatt – megszűnik.

A vonaljegyet elővételben 350, míg a járművön 500 forintért lehet majd megváltani. Az elővételi ár egyébként Debrecenben és Budapesten is ugyanennyi, és úgy tűnik, hogy ezzel a két várossal nagyon hasonló lesz a díjszabás más tekintetben is. A gyűjtőjegy például Miskolcon háromezer forintba fog kerülni, és a fővárosban is ugyanennyiért válthatunk ilyet, míg Debrecenben 3500-ba kerül. A 24 órás jegy Miskolcon és Debrecenben 1200, Budapesten 1650 forint.

A tanuló-/nyugdíjas bérlet Miskolcon 4300 (Miskolc Pass-kártyával 3870), Debrecenben 4000, Budapesten 3330 vagy 3450, a teljes árú kombinált havi bérlet pedig Miskolcon 7700 (Miskolc Pass-kártyával 6930), Debrecenben 6800, a fővárosban pedig 9500 forint. Nem véletlen, hogy zárójelben megírtuk a Miskolc Pass-kártyás kedvezményeket, az MVK ugyanis lapunknak azt írta: Miskolcon ez tíz százalékos kedvezményt ad tizennégyféle bérlettípusra, a másik két vizsgált városban viszont nincs ehhez hasonló kezdeményezés. „Pécsett, a Tüke Busz Zrt.-nél vásárolható még kedvezményesen Tüke-kártyával bérlet, ennek mértéke azonban kevesebb, mint az Miskolc Pass Classic-kártya tíz százalékos kedvezménye.

Sokáig volt beszédtéma a városban – sőt, valójában most is az –, hogy megváltozik a helyszíni bírság rendszere is: csökken a bírság összege, annak megfizetésekor pedig az utas egy 5 darabos vonaljegyet tartalmazó tömböt is kap. Voltak olyan hangok a városban, hogy ezzel tulajdonképpen jutalmazzák a jegyet nem váltókat, az MVK azonban lapunknak leszögezte: ilyenről soha nem volt szó, ezzel szemben az új rendszer preventív és országosan is egyedülálló. Ezt egyébként nem csak a miskolci közlekedési cég gondolja így.

– Ezt az új bírságolási eljárást az Információs és Technológiai Minisztérium és a Fogyasztóvédelem is véleményezte, jóváhagyta. Amennyiben az utas nem fizeti meg az 5000 forintos összegű helyszíni bírságot, akkor a bírság összege 7500 forintra emelkedik, amelyet a bírságolástól számított nyolc napon belül tud az utas megfizetni. Ebben az esetben viszont már nem illeti meg az utast az 5 darab vonaljegyet tartalmazó tömb. A bírságolástól számított nyolc nap után a bírság összege 15000 forintra emelkedik – árnyalta tovább a képet az MVK, hozzátéve: az új eljárással kapcsolatban a tapasztalatokat folyamatosan vizsgálni fogják, amennyiben nem hozza a várt eredményeket, újra fogják azt gondolni.

Amint az ismert, nemcsak a tarifatáblázat és a bírságok rendszere változik az MVK-nál, hanem a vonalhálózat és a menetrendek is. Ráadásul ez csak az első lépcső, hiszen a menetrendi munkacsoport tovább dolgozik a hálózat finomhangolásán, melynek során figyelik a még mindig zajló társadalmi egyeztetésre beérkező véleményeket, javaslatokat is (a cég hozzátette, eddig 140 fő gondolta úgy, él ezzel a lehetőséggel, és elmondja, milyen változtatásokat szeretne).

A jövő héttől életbelépő változásokról már többször is írtunk részletesen, hiszen Miskolcon ez volt a nyár egyik slágertémája. Amint ismeretes, az intézkedések egy része a berekaljai közlekedést fogja javítani: a 101B-s járatok útvonalát meghosszabbítják Felső-Majláthon keresztül Berekaljáig. Az 1-es autóbusz-vonalcsalád közlekedése is változik: a Berekalja érintésével közlekedő járatok a jövőben 1B jelzéssel közlekednek majd. A buszok indításánál az ütemességre törekednek, és összehangolják őket a 101B-s és a 21-es járatokkal is. A villamosközlekedésnél pedig a legnagyobb újdonság a Diósgyőri Gimnáziumig közlekedő 1A-s járat bevezetése lesz, ennek köszönhetően munkanapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőben a korábbinál jóval gyakrabban lesz villamos a megállókban.

Az MVK Zrt. felhívta a figyelmet arra is, hogy mivel a világjárvány még tart, a vírus jelen van, a járműveken továbbra is kötelező a maszk viselése.
– A munkavállalók és az utasok érdekében a napi takarítás, fertőtlenítés gyakoriságát és hatékonyságát fenntartjuk, augusztus 27-én indul egy plusz, teljes járműállományt lefedő „őszi” nagytakarítás. A kézi takarítás mellett időszakosan permetezős fertőtlenítést is alkalmazunk, ami egy baktérium-, vírus- és gombaellenes fertőtlenítést jelent, valamint a járműveinken ózongenerátorok segítségével fokozzuk a fertőtlenítést, mivel az ózon gáz halmazállapota miatt mindenhova odafér, átjárja az elérhetetlen felületeket, mint például a bútorok szöveteit is – írta a Minap.hu kérdésére a vállalat.

Kapcsolódó cikkek