A tokaji borvidék évszázadok óta vonzza a borkedvelőket és szakértőket világszerte, de az utóbbi években egy különleges történet bontakozott ki a szőlősorok között. Berecz Stéphanie, egy francia borásznő, aki a Loire-völgyből érkezett, új színt hozott a magyar borkultúrába, miközben saját sikertörténetét írta Tokaj-Hegyalján.
Stéphanie eredetileg csak rövid szakmai látogatásra érkezett Magyarországra, de a sors úgy hozta, hogy itt találta meg élete párját, és 1994-ben úgy döntött, hazánkban telepszik le. A borászat iránti szenvedélye, amelyet még Franciaországban, Bordeaux-ban szerzett tanulmányai során mélyített el, tökéletes alapot biztosított számára a tokaji borvidéken való boldoguláshoz.
2002-ben férjével közösen megalapították saját családi pincészetüket, kezdetben mindössze 2 hektáron gazdálkodva. Az évek során azonban kitartó munkával és a minőségre való törekvéssel sikerült jelentősen bővíteniük vállalkozásukat. Ma már közel 8 hektáron termelnek, és évente 22-24 ezer palack bort készítenek, amelyet 14 országba exportálnak, beleértve az Egyesült Államokat, Angliát és számos európai országot.
Stéphanie sikerének kulcsa nem csak szakértelmében rejlik, hanem abban is, ahogyan ötvözi a francia borászati hagyományokat a tokaji borvidék egyedi jellegzetességeivel. A vulkanikus talaj, a különleges mikroklíma és az évszázados hagyományok találkoznak az ő innovatív szemléletével, létrehozva olyan borokat, amelyek egyszerre tisztelegnek a múlt előtt és mutatnak utat a jövőbe.
Az Európai Unió nyújtotta lehetőségeket kihasználva Stéphanie folyamatosan fejleszti vállalkozását. Az egységes piac előnyei mellett uniós támogatásokból korszerűsítette infrastruktúráját, többek között napelemmel ellátott palackraktárat és hangulatos kóstolótermet hozott létre. Ez a fejlődés nem csak a pincészet, de az egész régió számára is pozitív hatással bír.
Stéphanie filozófiája a “pici, de biztos lépések” elvén alapul, ami a fenntartható fejlődés mintapéldája. Jelenleg négyen dolgoznak a pincészetben, de tervei között szerepel a létszám hat főre bővítése, jelezve a folyamatos, de megfontolt növekedési szándékot.
A borásznő története nem csak szakmai siker, hanem a kulturális integráció példája is. Stéphanie mára folyékonyan beszél magyarul, és egyaránt vallja magát magyarnak és franciának. Ez a kettős identitás tükröződik boraiban is, amelyek a nemzetközi és a helyi ízlést egyaránt kielégítik.
“A bornak kultúrája van és kapcsolatot teremt, ilyen szempontból kicsit hasonlít az Európai Unióra. A nemzetek közötti párbeszéd, a közös kulturális elemek összekötnek minket” – vallja Berecz Stéphanie. Ez a szemlélet nem csak üzleti filozófiájában, de mindennapi életében is megmutatkozik.
Stéphanie aktívan részt vesz a tokaji bor nemzetközi népszerűsítésében. Hangsúlyozza, hogy a Tokaj márkanévnek világszerte különleges vonzereje van, és szeretné, ha minél több asztalra kerülne tokaji bor. Pincészete, a Kikelet, rendszeresen fogad látogatókat Európa számos országából, így téve Tarcalt, ezt a kis hegyaljai települést, a nemzetközi borkultúra egyik találkozási pontjává.
Berecz Stéphanie története több mint egy egyszerű üzleti siker. Ez a történet az európai álom megvalósulásának és a kultúrák közötti párbeszéd erejének élő példája. Azt mutatja, hogy a bor nem csupán egy ital, hanem híd kultúrák között, amely képes összekapcsolni hagyományokat, embereket és nemzeteket. Ahogy Tokaj-Hegyalja borai, úgy Stéphanie története is egyre inkább részévé válik annak a gazdag kulturális szövetnek, amely Európát egyedivé és sokszínűvé teszi.
Idén húsz éve csatlakozott Magyarország az Európai Unióhoz. Berecz Stéphanie sikersztorijához hasonló személyes történeteken keresztül mutatja be az Európia Bizottság a “Boldog huszadikat, Magyarország!” című kommunikációs kampánnyal az európai uniós tagságnak köszönhető pozitív változásokat.
Fotó: Dancsecs Ferenc
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!