Szinte minden felnőtt találkozott már a kicsik meglepő kijelentésével: „ha megnövök, kukás leszek”. Tény, hogy a legtöbb gyerek örömmel tologat hulladékszállító játékautót, illetve szívesen kipróbálná, milyen érzés a szemeteskocsi hátsó lépcsőjén álldogálni menet közben.
A furcsa vágyakozás nem mindenkiből kopik ki az évek során, hiszen jártunkban-keltünkben gyakran találkozunk szemétszállító autón dolgozó munkásokkal. Bár az aktív korúak körében már kevésbé respektált ez a foglalkozás, a háztartási hulladék kezelésével foglalkozók munkája nyilvánvalóan fontos és nélkülözhetetlen. A szóbeszéd szerint rengeteg a jelentkező, azonban csekély az esély arra, hogy valaki tényleg meg is kapja az állást, mert ahogy mondani szokták: csak „kihalásos alapon” lehet bekerülni. Szintén sokat emlegetett feltételezés, hogy jövedelem szempontjából rendkívül előnyös ezen a területen dolgozni.
Lapunknak Ladányi Roland, a MiReHu Nonprofit Kft. ügyvezetője adott valós és teljes képet a hulladékgazdálkodás munkájáról. Az elterjedt hiedelmeket cáfolva elmondta, bár valóban nagy az érdeklődés a hivatalosan „rakodónak” nevezett munkakörre, a felvétel mégis folyamatos náluk. Néhány kolléga már több évtizedet tudhat a háta mögött a cégnél, azonban a fiatalokra jellemző, hogy pár hónap elteltével odébb állnak. A cégvezető szerint a fizikai megterheléssel és a mindenkori időjárás viszontagságaival nehéz ugyan megbirkózni, de a tervezhetőség, a szabad hétvégék és a fizetés mellett biztosított további juttatások (kiegészítő bér, hőségdíj, mozgóbér) kárpótolják a munkatársakat.
A Borsod24-nek Simon Gábor, a MiReHu munkairányító kollégája is nyilatkozott rakodó beosztottjainak (az autó hátulján utazó munkatársainak) feladatairól. Tőle tudjuk, hogy a gyermekek körében nagy népszerűségnek örvendő pozíció valójában jóval átlagon felüli állóképességet és fegyelmet igényel. A cég 17 kommunális járata 62 településen látja el feladatait, ami napi szinten közel 17 ezer darab ürítendő edényt jelent.
Ha kiszámoljuk, ez munkatársanként és műszakonként 500 kuka mozgatását jelenti. Ha hozzászámoljuk azt is, hogy minden egyes alkalommal le- és fel is kell szállni a járműre, rájöhetünk: ez nem kis megterhelés.
A szakember hozzátette azt is, hogy ugyan az autók speciális biztonsági rendszere nagyban csökkenti a balesetek kockázatát, a baj óhatatlanul is megtörténhet. A rakodó kollégák esetében így elengedhetetlen a fokozott figyelem, hiszen esetenként számolniuk kell a rossz útminőséggel, a nem megfelelő fényviszonyokkal, vagy akár a forgalom kiszámíthatatlan alakulásával is.
Cikkünkhöz a gyermekek körében népszerű rakodó munkakört betöltő két dolgozó is hozzátette tapasztalatait. A mindössze húsz éves Ökrös Máté elmondta, valóban régóta szeretett volna hulladékgazdálkodással foglalkozni, de a lépcsőn utazás mellett azért is döntött így, mert édesapja is a cég munkatársa. Véleménye szerint munkahelyén egy igazán jó csapat alakult ki, még azt is elárulta, hogy szíve szerint egészen nyugdíjas koráig húzná az igát a kukásautón. Kollégája, Hankó Zoltán már ötven éve a MiReHu alkalmazottja, aki büszkén jelenti ki, hogy nagyon szereti a munkáját és nem okoz neki gondot, hogy az idő nagy részét a szabadban kell töltenie. Ellentétben a legtöbb fiatallal, akik elmondása szerint: „egyszer megáznak, aztán nem jönnek többet”. Ő elégedett a körülményekkel, és azt javasolja a vállalkozó szelleműeknek, hogy kövessék a példáját és váltsák valóra gyermekkori álmaikat.
A táncos lábú rakodó, mint TikTok-sztár
Ahogy azt már egy korábbi cikkünkben is leírtuk, a MiReHu nagy gondot fordít arra, hogy a fenntartható gondolkodásmód a mindennapok részévé váljon, melynek érdekében élménynapokat szerveznek az általános iskolások részére. A cég szemléletváltást célzó tevékenysége Európában és Magyarországon egyedülállónak számít. A tavalyi Európai Hulladékcsökkentési Hét (European Week for Waste Reduction – EWWR) nemzetközi versenyén elért dobogós helyezése után, idén aNemzetközi Szilárdhulladék Szövetség (International Solidwaste Association – ISWA) kommunikációs díjának első helyezésével jutalmazta a vállalat „Legyél Te is szuperhős!” címet viselő programját. A program egyik fontos része a cég fiatalos TikTok-csatornája, ahol olyan tartalmakat is találnak a követők, mint a százezer megtekintés feletti „táncos lábú” rakodóról, Dávidról készült anyag, amely alatt DESH Kukásautó című, népszerű száma hallható.