Közel 30 milliót költött politikai hirdetésekre Tóth-Szántai József, a többiek ennek csak töredékét

Megosztás

Százszor annyit költött a Fidesz a kampány első hetében a Facebookon hirdetésekre, mint a Momentum, és ezerszer annyit, mint a DK, derült ki az RTL Híradó gyűjtéséből. A hír hatására úgy döntöttük, hogy megnézzük, hogyan állnak a hirdetési költések Miskolcon.

Az RTL gyűjtése szerint a kampány első hetében a Fidesz-KDNP összesen közel 24.5 millió forintot költött Facebook hirdetésre. Ezzel szemben a Momentum  259.792 forintot, a Demokratikus Koalíció pedig csak 27.748 forintot áldozott ugyanerre a célra.

Fontos azt is kiemelni, hogy ebben a 24 millió feletti összegben nincs benne a kormánypártokhoz köthető Megafon Központ költése, illetve a KESMA-hoz tartozó lapok hirdetési költései sem.

Ha az elmúlt 30 nap facebookos hirdetési költéseit nézzük, akkor azt tapasztaljuk, hogy az első tízben kizárólag a kormánypártokhoz köthető sajtótermékek, influencerek és politikusok vannak. Az elmúlt egy hónapban ezek a szereplők összesen több mint 327 millió forintot égettek el a Facebook-on. Az első 20 legnagyobb költekező között mindössze Vitézy Dávid található meg a 19. helyen, aki nem köthető egyértelműen a kormánypártokhoz. Az első egyértelműen ellenzéki hirdető a Nyugatifény, ami a 23. helyen szerepel és közvetlenül mögöttük találhatjuk meg Tóth-Szántai Józsefet.

Ezzel térjünk is át a miskolci helyzet elemzésére.

Arról már korábban is beszámoltunk, hogy Tóth-Szántai József hatalmas összegeket fordít Facebook-hirdetésre. Még februárban írtuk meg, hogy alig két hete jelentette be indulását Tóth-Szántai, de már 2 millió forintot elköltött Facebookon. Erről egyébként meg is kérdeztük a vele készített interjúnkban, amit később le akart tiltatni. Akkor azt állította a polgármesterjelölt, hogy: ” a saját adózott jövedelmemből tettem ezt, a saját bankszámlámról finanszírozom a megjelenéseket.”

A hirdetési költései azóta is megállíthatatlanul szárnyalnak. Facebookon átlépte a 10 milliós határt, de ez még csak a jéghegy csúcsa. Eközben közel 150 Google hirdetést is finanszíroz Tóth-Szántai és az alig néhány hónapja létrehozott “civil” egyesülete. Ezeknek a pontos értékéről nem tudunk, mert valamilyen oknál fogva a Google szerint nem minősülnek politikai hirdetésnek, ezért az elköltött pénz összegét, illetve a számla finanszírozóját sem ismerjük.

Megkérdeztünk azonban egy szakértőt, aki elmondta, hogy véleménye szerint legalább 5 millió forintba kerültek a Google-hirdetések is, de ez egy konzervatív becslés. “Az emberek azt tapasztalják, hogy szinte bármilyen weboldalt nyitnak meg, találnak legalább egy Tóth-Szántai József hirdetést, emellett a YouTube videók előtt is gyakran találkozhatunk a jelölt reklámjaival. Ennek fényében akár az 5 millió többszöröse is lehet a költés” – árulta el érdeklődésünkre a szakértő.

Nemcsak az online hirdetési piacot domináljon a Fidesz jelöltje. A közterületeken kizárólag az ő óriásplakátjaival és tábláival találkozhatunk. Az általunk megkérdezett szakértő az utcai jelenlétről azt mondta, hogy ezek a hirdetési felületek legalább további 15 millió forintba kerültek a jelöltnek.

Ezzel szemben az eddigi egyetlen nyilvántartásba vett ellenzéki kihívója, Dr. Barkai László, mindössze 877 ezer forintot költött Facebook megjelenésére. Utcai plakátjai még nem kerültek ki, így nem tudjuk, hogy azok pontosan milyen költséget jelentenek majd. Google hirdetése is mindössze 8 darab futott, szemben Tóth-Szántai 150 hirdetésével. Ezek pontos értékét szintén nem ismerjük, de legfeljebb 100-200 ezres értéket képviseltek.

A többi jelölt közül mindössze Lehoczki László költött el 152 ezer forintot Facebook hirdetésre, valamint Dohány András, a Hahó Miskolc jelöltjeként 4.500 forintot.

A számok összesítése alapján Miskolcon is megállapítható, hogy közel harmincszor annyit költött eddig a fideszes jelölt, mint ellenzéki kihívója. Ebben az arányban nincsenek benne a Fidesz-hez köthető szervezetek költései, valamint a kormány hirdetései sem.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek