Az M30-as autópálya botránya újabb fejezethez érkezett: a Strabag végre nekiállt a javításoknak, miután Lázár János építési és közlekedési miniszter hetek óta ostorozza a céget.
A történet azonban több kérdést is felvet a hazai útépítések minőségéről és a politikai kommunikáció természetéről.
A 180 milliárd forintból megépült sztráda mindössze két és fél év után vált használhatatlanná egy 150 méteres szakaszon. Ez önmagában is elgondolkodtató: egy vadonatúj autópálya, amely többe került, mint néhány kisebb város éves költségvetése, gyakorlatilag szétcsúszott a magyar-szlovák összeköttetés egyik kulcsfontosságú pontján.
Lázár János nem fukarkodott a kritikával. Az építési miniszter szerint a Strabag “elrontotta” a kivitelezést, és egyenesen azt állította, hogy hiba volt megbízni az osztrák céget. A helyreállítás várhatóan 4-5 milliárd forintba kerül majd – természetesen a kivitelező számlájára. A miniszter még határidőt is szabott: ha őszre nem készülnek el, büntetést kell fizetniük.
A helyzet pikantériája, hogy miközben a kormány egyik prominens tagja alkalmatlannak nevezi a Strabagot, a cég vígan dolgozik alvállalkozóként a mohácsi Duna-híd projektjén. Az Építési és Közlekedési Minisztérium erre vonatkozó válasza pedig olyan óvatos diplomáciai megfogalmazást használt, ami inkább illett volna egy nemzetközi konfliktus rendezéséhez, mint egy építőipari probléma tisztázásához.
A minisztérium homályos utalást tett arra, hogy szeretnék előnyben részesíteni a magyar cégeket – ami érdekes megközelítés egy olyan piacon, ahol a nagy infrastrukturális projektek jelentős része nemzetközi együttműködést igényel. A Strabag pedig, minden kritika ellenére, továbbra is jelentős szereplője a magyar építőiparnak.
Az ügy rávilágít arra a visszás helyzetre, amikor egy kormányzati szereplő nyilvánosan támad egy kivitelező céget, miközben ugyanez a vállalat más állami projektekben továbbra is részt vesz. Közben a valódi kárvallottak a térség lakói, akik a terelőutak miatt kénytelenek többletterhet viselni, nem beszélve az érintett településekről, amelyeken most a teljes forgalom áthalad.
A Strabag most mindenesetre megkezdte a munkálatokat – kérdés, hogy ez mennyire a miniszteri nyomásgyakorlás eredménye, és mennyire a normális ügymenet része. Az viszont biztos, hogy egy ilyen volumenű infrastrukturális beruházásnál a két és fél év utáni teljes újjáépítés nem éppen a minőségi kivitelezés iskolapéldája.
Amikor a 2024-es év kezdetén az útszakasz megcsúszott, akkor azt ígérték a helyieknek, hogy 2025 januárban megtörténhet a felújított rész átadása. Ehhez képest a munkálatok csak most, február közepén kezdődtek el.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!