Csődöt mondott Miskolcnál, beszáll Mohácsnál: Lázár szerint alkalmatlan, mégis épít a Strabag

aPont m30

Megosztás

A közelmúltban napvilágra került, hogy a mohácsi Duna-híd építésében alvállalkozóként részt vesz a Strabag, az az osztrák építőipari vállalat, amely súlyos szakmai hibák miatt került reflektorfénybe az M30-as autópálya botrányos kivitelezése kapcsán. A cég felelőtlen munkavégzése miatt 2024 elején teljesen használhatatlanná vált az autópálya Szikszó térségében, ahol a Strabag volt felelős a Miskolc és Szikszó közötti szakasz megépítéséért.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a meghibásodott útszakaszt teljesen le kellett zárni, és bár az állam felkérte a céget a helyreállítási munkálatok elvégzésére, a Strabag láthatóan vonakodik vállalni a felelősséget. A javítási munkálatok befejezését jelenleg szeptember végére ígérik.

Ezek után különösen meglepő, hogy a vállalat mégis szerephez jut a 295 milliárd forintos mohácsi Duna-híd projektben. A tender során ugyan alulmaradt – 310 milliárdos ajánlatával a nyertes Duna Aszfalt 295 milliárdos ajánlata mögött végzett -, mégis alvállalkozóként dolgozhat a beruházáson. A Duna Aszfalt azzal indokolta a Strabag bevonását, hogy a cég már jelen van a térségben az M6-os autópálya építése miatt, így “versenyképes árat tudott biztosítani” bizonyos részfeladatokra.

A helyzet pikantériáját fokozza, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter nemrég keményen bírálta a Strabagot. A miniszter szerint az M30-as autópályán történtek egyértelműen bizonyítják, hogy “a Strabag nem jó vállalat, nem jól dolgozik, és nincs szükség arra, hogy Magyarországon megbízásokat kapjon.” A kritika különösen élessé válik annak fényében, hogy mindezt azelőtt mondta, mielőtt kiderült volna a cég részvétele a mohácsi projektben.

Az ügy akkor került reflektorfénybe, amikor Schwarz-Kiefer Patrik, Baranya megyei ellenzéki képviselő videófelvételt tett közzé, amelyen a Strabag gépei láthatók a hídhoz vezető út építésén. A felvételeken nagy méretű fémelemek is megjelennek, ami arra utalhat, hogy a vállalat nem csak az útépítésben, hanem esetleg a hídépítésben is szerepet kaphat.

A kormány szerint a mohácsi Duna-híd megépítése a balkáni kamionforgalom M6-os autópályára terelése miatt indokolt. A terv azonban több sebből vérzik: az új útvonal 40 kilométerrel hosszabb lenne a jelenleginél (ami az M5-ösön át visz), amit egyetlen költséghatékonyan működő fuvarozócég sem választana, mivel pluszköltségeket jelentene nekik. Az amúgy is veszteséges M6-os autópálya (amit évi 50 milliárd forintért bérel az állam) kihasználtságát ez sem oldaná meg. A Magyar Közlekedési Klub és logisztikai szakemberek szerint az érvelés teljesen életszerűtlen, és valószínűleg más indokok állnak a közel 400 milliárdos beruházás hátterében, nagy eséllyel a kormányközeli oligarchák etetéséről van szó.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek