Orbán: Aki uralja egy ország médiáját, az uralja annak az országnak a gondolkodását

Érdekes ezt a mondatot éppen egy fideszes felsővezetőtől hallanunk, de Orbán Balázs nyíltan kimondta, amire mindenki gondol bő egy évtizede Magyarországon. Igaz, természetesen a miniszterelnök politikai igazgatója ezt a 2010 előtti “borzalmas időkre” értette. Nyilván most minden rendben van. A média stratégiai ágazat és szuverenitási kérdés, mert aki uralja egy adott ország médiáját, az uralja annak az országnak a gondolkodását és azon keresztül az országot – az MTI szerint ezt mondta Orbán Balázs a Mathias Corvinus Collegium (MCC) második nemzetközi médiakonferenciájának szerdai nyitónapján, Budapesten. A miniszterelnök politikai igazgatója, az MCC…

Tovább olvasom

Vera Jourova: A problémák széles skáláját látjuk Magyarországon

Az Európai Bizottság (EB) 2022 szeptemberében terjesztette elő az európai médiaszabadságról szóló jogszabályt, amelynek felelőse a Bizottságon belül Vera Jourova, értékekért és átláthatóságért felelős biztos, az EB alelnöke. Az Orbán Viktorral szövetséges Andrej Babis pártjában politizáló Jourova a Media1-nek elmondta, pontosan milyen problémákat látnak Magyarországon a média területén. A 2019-ben a Time magazin által a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választott Jourova azt állítja, az új uniós rendelettervezet megoldást jelenthet a magyarországi állampárti média kérdésére is. Az EB alelnöke azt is elárulta, hogy a témában a szakminiszterekkel folytatott első megbeszélésen…

Tovább olvasom

Vizsgálatot indított az Európai Bizottság az Orbán-kormány újabb, a médiaszabadságot érintő lépése miatt

Molnár Csaba, a DK EP-képviselője és ügyvezető alelnöke közölte, hogy az Európai Bizottság hivatalos levélben arról tájékoztatta pártját, hogy a brüsszeli testület vizsgálatot indított egy, a médiapiacot érintő ügyben. A Demokratikus Koalíció (DK) uniós képviselői idén júniusban azután fordultak az Európai Bizottsághoz, hogy Molnár Csaba, a párt EP-képviselőjének szavai szerint egy trükkös megoldással újabb támadást indított az Orbán-kormány a magyar sajtószabadság megmaradt szigetei, a független újságok ellen, számolt be róla a Média1. Megszüntették a kormánypropagandát – vagyis a szankciós hazugságokat terjesztő állami hirdetéseket – tartalmazó lapok árusítóinak területhasználati engedély-kötelezettségét. Így az újságárusok bürokratikus eljárás…

Tovább olvasom

Így (nem) számolnak be a kormánypárti médiumok a tanár- és diáktüntetésekről

Sok helyen egyetlen szót sem olvasni a demonstrációkról, de ahol megemlítik, abban sincs sok köszönet, mert azonnal összemossák a baloldallal és Gyurcsánnyal. Bár a demonstrációk országszerte reggel hét órakor kezdődtek meg, az Origón csak tíz óra előtt tíz perccel jelent meg egy nyúlfarknyi hír a témában azzal a címmel: „A béremelések bejelentése ellenére tanártüntetést tartanak”. A lap szerint „azok hergelik a demonstrálókat, akik vissza akarják tartani a nekik járó pénzeket Brüsszelben”. A cikkben arról értekeznek – a kormányzati narratívának megfelelően –, hogy amennyiben összejön a megállapodás az Európai Bizottsággal az uniós pénzekről,…

Tovább olvasom

A kormányzati szócső, Pesti Srácok egyszerre hat helyreigazítást tett a címoldalára

Nagyobb részük a választási kampány alatt állított teljes valótlanságokat, amire most hivatalosan is fény derült. Hat helyreigazítás jelent meg a kormányközeli Pesti Srácok címlapjának alsóbb traktusában, a többségük idei, de akad köztük két korábbi is – szúrta ki a Telex. Négy közleményben a választási kampány idején megjelent cikkek állításait igazítják helyre. Az első arról szól: valótlanul híresztelték, hogy Demeter Márta azt követelte, hogy Magyarország szállítson fegyvert Ukrajnába. Valótlanul állították azt is, hogy Steinmetz Ádám és Jakab Péter lakossági forumán a jobbik stábjával együtt összesen tizennégyen vettek részt. „A valóság ezzel szemben…

Tovább olvasom

Egyre nagyobb a gond a kormányzati média hitelességével, már öt pert is bukott a Boon és az Észak

Erről valószínűleg nem beszélnek a Fidesz kézivezérlése alatt működő lakájmédiában, de jobb ha tudjuk, hogy az elmúlt időszak mérlege öt cikk, öt per, öt helyreigazítás. A probléma gyökere, hogy újra és újra valótlanságokat állítanak a kormányzati lapok, a bíróság nem győzi helyreigazításra kötelezni őket. Súlyos hitelességi válságban van az Észak-Magyarország napilap és a Borsod Online helyi hírportál – írja keddi közleményében a miskolci polgármesteri hivatal. Mindezt az a tény bizonyítja a legjobban, hogy rövid időn belül az ötödik sajtópert nyerte a miskolci önkormányzata a Mediaworks miskolci napilapja és hírportálja ellen,…

Tovább olvasom

Kilenc pontban fogalmazták meg, mit kell tenni egy alternatív nyilvánosság megteremtéséért

A sajtószabadság terei – Teremtsük meg az alternatív nyilvánosságot címmel szervezett konferenciát a Nyomtass Te is! a MÚOSZ (Magyar Újságírók Országos Szövetsége) székházában csütörtökön. A Nyomtass Te is! mozgalom 9 pontban fogalmazta meg, hogy szerintünk mit kellene tenni az alternatív nyilvánosság megteremtéséért (lásd lejjebb). A konferencián meghívott közszereplők és szakemberek véleményezték a megfogalmazott pontokat, mely során rengeteg dologra kitértek. Abban a legtöbben egyetértettek, hogy a független magyar média nem számíthat egyik politikai pártra sem, a működéshez és fejlődéshez szükséges erőforrásokat kénytelenek más úton felhajtani, legyen szó közösségi finanszírozásról, vagy befektetőkről. Szó esett még a fiatalok megszólításáról,…

Tovább olvasom

Elbocsátási hullám a Fidesz-közeli médiahálózatnál: a mór megtette kötelességét…

A választásokig és leginkább annak megnyeréséig rendkívül fontos volt, hogy a megyei hírlapok és minden más NER-közeli újság és oldal húzza a szekeret. A kétharmad megszerzésével már nincs akkora jelentősége most egy időre ezeknek a Fidesz-szócsöveknek, a pénz pedig fogy, úgyhogy megindult a kirúgási hullám. A hvg.hu és a Media1 információi szerint a kormányközeli Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) / Mediaworks több megyei lapját is érintő elbocsátási hullám kezdődött. Ez még inkább a központi tartalmak felhasználásához és a helyi hírek csökkenéséhez vezet majd. Nem áll meg a Mediaworks / KESMA azzal,…

Tovább olvasom

A visegrádi országok közül csak Magyarországon fut a lengyel háborúellenes plakátkampány

Összesen 19 országban, a visegrádi négyek közül azonban csak Magyarországon fut a #StopRussiaNow néven indított háborúellenes lengyel óriásplakát-kampány – mondta Sebastian Kęciek magyarországi lengyel rendkívüli és meghatalmazott nagykövet Ljubov Nepop ukrán nagykövettel közös sajtótájékoztatóján a Népszava beszámolója szerint. A cikk szerint az autókon elhelyezett óriásplakátokat három napig lehet majd látni Budapesten, ezek az Ukrajnát megszálló orosz hadsereg egységeinek bűncselekményeivel szembesítik a járókelőket. A kampány nyolc nyelven, köztük magyarul is elindult, napok óta már a magyar facebookozók is belefuthatnak a hirdetésekbe. Kezdeményezője, Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő korábban arról beszélt: a kampány a célja, hogy tudatosítsa az…

Tovább olvasom

A Freedom House jelentése szerint még tovább romlott itthon a média helyzete

Szinte mindenhol jobban érvényesülnek a demokratikus értékek, mint nálunk. Kiadta a legfrissebb demokrácia-jelentését a posztszovjet térség országairól az amerikai központú, a demokrácia és a politikai szabadságjogok helyzetének monitorozásával foglalkozó Freedom House – írja a Media1. Mint a 444 felidézte, hazánk a Freedom House indexében már 2019-ben átcsúszott a demokráciák sorából a hibrid rezsimek közé: választásokat ugyan tartanak, de a demokratikus intézmények törékenyek, és nem minden körülmények között érvényesülnek a politikai és polgári szabadságjogok. A Freedom House hat kategóriában vizsgálta az egyes országokat – ezek a demokratikus kormányzás gyakorlata, a választási rendszer, a civil társadalom állapota a…

Tovább olvasom