Borsod-Abaúj-Zemplén megye közlekedési csomópontja ugyan impozáns és szépen karbantartott állomásépülettel rendelkezik, ám a környék bőven hagy maga után kívánnivalót: utcalányok, omladozó, lakatlan házak, gondozatlan közterületek, szeméthalmok fogadják a Miskolcra érkezőket.
A MÁV által üzemeltetetett Tiszai Miskolc nagyobbik vasúti pályaudvara. (A másik állomást Gömörinek hívják.) A Kandó Kálmán téren található, a múlt század elején a várostól több mint két kilométer választotta el. A komplexum fogadóépülete 1901-ben épült Pfaff Ferenc tervei alapján, eklektikus stílusban. Érdekesség, hogy alapozásakor egy több mint 3 méter hosszú mamutagyar került elő.
A város vezetése annak idején szerette volna, ha a pályaudvar a Széchenyi és a Bajcsy-Zsilinszky utca találkozásánál épül meg, a mai Kandó Kálmán teret ugyanis túl távolinak tartották. A Tiszavidéki Vasúttársaság (innen az állomás neve) viszont hajthatatlan maradt. Miskolc vezetősége ekkor megsértődött: nem támogatta az építkezést, telket és építőanyagot sem adott. Az állomást így 1859. május 24-én díszes avatóünnepség nélkül adták át.

A komplexum történetének tragikus napjai voltak, amikor a rendezőpályaudvart 1944. június 2-án amerikai gépek bombázták.
Az 1963-as villamosítás során épült meg az aluljáró a vágányokhoz és ekkor erre is hivatkozva (illetve azért, mert az egész épület helyére egy új, modern állomásépületet terveztek) lebontották a keleti szárnyat. Ezt a részt 1988-ban építették vissza. Az 1963-ban emelt vasbeton perontetőket 2016-2019 között újították fel.
Az épület műemlék, utoljára 2003-ban újították fel, megtartva az eredeti hangulatot. A rekonstrukció során többféle módon akadálymentesítették, például a látássérültek számára a padlón vezetőcsíkokat létesítettek, a tető a egykori palafedését visszakapta, az óra visszakerült eredeti helyére és a belső is megújulhatott.
Az épület mellett a közösségi közlekedés megállóit és a peronokat is aluljáró köti össze. A homlokzatán látható évszámok az állomás létrejöttére (1859), az épület elkészültére (1901), és az utolsó felújításra (2003) utalnak. A fogadóteremben a pályaudvar makettje, valamint érintőképernyős idegenforgalmi és utastájékoztató terminál található.
Az állomásépületben belföldi és nemzetközi pénztárak működnek, amelyek hajnal háromtól este tízig tartanak nyitva, de jegyet automatából is tudunk vásárolni. Van személyes ügyfélszolgálat, váróterem, csomagmegőrző, talált tárgyak osztálya, több büfé, újságos, trafik. Az épületben vasúti rendőrőrs is található. A Tiszai körül P+R parkoló, az állomás területén pedig kerékpártároló szolgálja az utazóközönséget.

Kandó Kálmán tér: körforgalom, parkoló, végállomás
Az állomásépület és a Szinva hídja között található a Kandó Kálmán tér, amely körforgalom, parkolóhely, és autóbusz-villamos végállomás is egyben. Itt található a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. egyik csomópontja, több busz és villamos végállomása és MVK-bérletpénztár.
A tér alatt található aluljárót számos kritika érte az évek során annak elhanyagolt, visszataszító állapota miatt. A Miskolcra érkezők hosszú éveken keresztül egy rozsdás vasrácsot, és egy nem túl bizalomgerjesztő lejáratot pillantottak meg, amikor kiléptek a Tiszai főbejáratán.
Ezt végül 2023 év elején lefedték, a helyén pedig egy betonszegélyes virágágyást alakítottak ki, benne DVTK címert formázó növényekkel.

Intermodális csomópont
2016-ban jelentették be, hogy Modern Városok Program keretében nyolcmilliárd forint állami forrásból úgynevezett intermodális csomópont épül a Tiszai pályaudvarnál. A fejlesztés részeként a Búza téri helyközi- és helyiautóbusz-pályaudvar megszűnne, és a vasúti pályaudvar mellett épülne fel a város új, helyi és helyközi forgalmi feladatokat is ellátó autóbusz-pályaudvara, villamos-végállomása és taxiállomása. Aztán 2017 végén Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős (akkori) tárca nélküli miniszter úgy nyilatkozott, hogy Miskolc, Zalaegerszeg, és Eger is jelezte, hogy más beruházásra szeretnék átcsoportosítani a korábban erre a célra biztosított forrásokat.
Az intermodális csomópont egyébként egy hármas beruházás részeként valósulna meg: már akkor tervezték a 3-as számú főút belvárost elkerülő tehermentesítő szakaszának és az Y-híd megépítését is. Ez utóbbit 2020-ban kezdték el építeni és 2022 decemberében adták át, a projekt részeként épült meg a turbókörforgalom Miskolc belvárosában, a Vörösmarty utcát pedig négysávossá bővítették. Maga a híd csonka maradt, egyik ága elvezet Martinkertváros irányába, a másik ágának azonban a Tiszainál vége szakad. A tervek szerint a tehermentesítőt 2026-ban kezdhetik el építeni, a forgalomba helyezés várható időpontja 2028.

Közbiztonság, bűncselekmények
A Tiszai pályaudvar környéke aligha nevezhető a legbiztonságosabbnak. Hiába az impozáns épület, a néhány éve átadott Y-híd, az MVK-csomópont és a rendőrőrs, az állomás közvetlen környezete rendezettnek nem mondható.
Az egykori MÁV-telep még néhány megmaradt épülete többnyire gondozatlan, illetve korszerűtlen, több ház lakatlan, omladozik, hajléktalanok vernek itt tanyát vagy az utcalányok hordják ide kuncsaftjaikat. A vasútállomástól ugyancsak néhány percre található a hajléktalanszálló is, gyakran találkozhatunk a környéken sokszor ápolatlan, illuminált állapotban lévő hajléktalanokkal, ami tovább rontja a szubjektív biztonságérzetet.
A bűncselekmények gyakoriak, ezekről lapunk is rendszeresen beszámol. Tavaly májusban arról adtunk hírt, hogy gyilkosság történt a Tiszai környéken: május 4-én, hajnalban egy elvágott torkú hajléktalan nőt találtak a pályaudvarnál. A nagy erőkkel folytatott nyomozásnak köszönhetően az elkövetőt még aznap sikerült beazonosítani és őrizetbe venni. Az elkövető egy 26 éves cseh hajléktalan férfi, aki szexuális kapcsolatban állt a meggyilkolt nővel.

A közösségi médiát, majd az országos sajtót is bejárta az 2023 októberében készült felvétel, amin a Tiszai pályaudvaron egy félmeztelen férfi és párja egy biztonsági őrrel vitatkozik. A vita olyannyira elfajult, hogy végül mindkettőjüket kiüti az őr. A “miskolci Mike Tysonként” elhíresült biztonsági őrnek injekciót kellett beadni a balhé után, az ittas állapotban verekedő ózdi férfinek az ügyészség fegyházbüntetést és közügyektől eltiltást indítványozott, míg a nő közérdekű munkára számíthat.
Néhány héttel ezelőtt két férfi és két nő követett el csoportos rablást a Tiszainál, miután egy őket leszólító férfit egy közeli romos házba csaltak. A férfitől pénzt követeltek, átkutatták táskáját, ruháját, majd erőszakkal elvették a mobiltelefonját. A gyanúsítottakat néhány órával később elfogták.
Évtizedes problémát jelent a környéken a prostitúció is. Az ország egyetlen, hivatalosan kijelölt türelmi zónája a közelben, a Fonoda utcán található, de a kietlen, murvás útszakaszról beljebb, a sokkal forgalmasabb Tiszai környékére húzódnak be a szexmunkások. Gyakori látvány nem csak késő este, de napközben, kora délután is, hogy következő ügyfelükre várnak a testüket áruló lányok a Baross Gábor utcán, illetve a selyemréti villamosmegálló környékén, sőt egyre több fiatal lány utazik be Miskolcra vidékről, illetve jön át ide a környező utcákból is – ami nem feltétlenül tesz jót a turizmus élénkítése felé kacsintgató város jó megítélésének…
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!