Tokaji borászat a világ élvonalában – miközben globálisan csökken a borfogyasztás

Megosztás

A Tokaji borvidék büszkesége, a Szepsy Pince bekerült a világ 50 legjobb borturisztikai célpontja közé, miközben az ágazat komoly kihívásokkal néz szembe a változó fogyasztói szokások miatt.

A World’s Best Vineyards rangos nemzetközi szervezet nemrég hozta nyilvánosságra 2024-es listáját, amely a világ legkiválóbb borturisztikai célpontjait rangsorolja. A festői Nyetimber Estate-en, Nyugat-Sussexben tartott díjátadón kihirdetett eredmények szerint a magyar borászat is képviselteti magát: a tokaji borvidék emblematikus képviselője, a mádi Szepsy Pince a 43. helyen végzett.

A Szepsy család mádi pincészete nem ismeretlen a nemzetközi borvilágban, két éve Európa legjobb pincészetének választották. Akkor idősebb Szepsy Istvánt, a pincészet szaktekintélyét pedig Golden Vine Hall of Fame Award-díjjal tüntették ki, amivel bekerült a borhírességek csarnokába.

A több generációs szaktudást és hagyományt őrző birtok különösen híres kivételes tokaji aszújáról és egyedi száraz furmint borairól, amelyek a vulkanikus talaj karakterét hordozzák. Szepsy István vezetésével a pincészet a terroir alapú borkészítés egyik nemzetközileg elismert példájává vált.

Az elismerés azonban olyan időszakban érkezik, amikor a borágazat jelentős kihívásokkal néz szembe. “Látjuk mi is a kialakulóban lévő trendeket, amelyek az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italok irányában tolják el a fogyasztást” – nyilatkozta Varga Máté, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnökségi tagja.

Az iparági szakértők szerint különösen a fiatalabb generációk körében figyelhető meg változás. Erdei Zsolt, a Brand Passion Group ügyvezetője rámutatott: “Egyre több italt készítenek szénsavtechnológiával: habzóborokat, ízesített termékeket,” – alkalmazkodva a megváltozott piaci igényekhez.

A szakma nem tétlenkedik a kihívások láttán. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa átfogó belföldi promóciós kampányt indít, amely kifejezetten a fiatalabb fogyasztókat célozza. “Meg kell teremtenünk azokat a körülményeket, melyben a bor újra divatos lesz,” – hangsúlyozta Varga Máté, hozzátéve, hogy a minőségi termékek mellett megfelelő marketingre is szükség van.

A szakma olyan szabályozási változtatásokért is lobbizik, mint például a zéró tolerancia eltörlése, ami szintén segíthetné az ágazat helyzetének javulását.

Forrás: Pénzcentrum

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek