Már a hídra szánt eredeti összeg is majdnem elérte a 4,1 milliárd forintot, azonban úgy tűnik, hogy a teljes megvalósuláshoz ez sem bizonyult elégnek. A projekt megnövekedett költségei miatt a vonatkozó szerződést a felek október 10-én módosították, így a viadukt jelenleg nettó 4 572 593 205 forintjába kerül a magyar adófizetőknek.
Újabb költségek merültek fel az idei év nyarán, Sátoraljaújhelyen átadott Nemzeti Összetartozás Hídjának megépítése kapcsán. A beruházást a győri érdekeltségű Graboplan Industrie Kft. nyerte el, a kivitelezésre pedig 4 098 689 700 forint állt a rendelkezésére – írja az mfor.hu. A jelentős összeg viszont úgy tűnik nem biztosított elegendő keretet a megvalósításhoz.
A túlköltést a Graboplan Industrie Kft. a közbeszerzési dokumentációban azzal indokolta, hogy a 2022 februárjában kitört orosz-ukrán háború, a nemzetközi szankciókkal együtt váratlan inflációt, üzemanyag-, építőanyag- és alapanyag-áremelkedést okozott. Továbbá, hogy ezek a körülmények a vállalkozó ellenőrzésén kívül esnek, és a rendes üzleti kockázatot jelentősen meghaladják.
Válaszul, a Lázár János nevével fémjelzett Építési és Közlekedési Minisztérium felkérte a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft.-t, hogy szakvéleményével segítse az ügyet, az pedig a rendes üzleti kockázaton felüli költségnövekedést helyben hagyta, és az eredeti szerződéses ellenértékhez képest azt 11,6 százalékos mértékben határozta meg. Így a kiinduló összeghez képest több, mint plusz félmilliárd forint értékben nőtt a sátoraljaújhelyi híd költségvetése.
Ez a magas szintű anyagi ráfordítás egészen rendkívülinek mondható, hiszen az elmúlt években más európai országok is építettek hasonló átkelőket ennél lényegesen kevesebb pénzből. Összehasonlításképp íme néhány példa:
Portugáliában a 175 méter magasan függő, 516 méter hosszú 516 Arouca-t átszámolva 900 millió, a tavaly Németországban átadott 665 méteres hidat 1,7 milliárd, a svájciak 494 méteres viaduptját 300 millió, a csehek 721 méter hosszú, 1100 méteres tengerszint feletti magasságban elnyúló Sky Bridge-ét pedig 3,1 milliárd forintból sikerült összehozni.
Ez azt jelenti, hogy bár a magyar Nemzeti Összetartozás Hídja, ha nem is a leghosszabb Európában, legalább ez került a legtöbb pénzbe.
Az átkelőt illetően az sem elhanyagolható információ, hogy egy a Youtube-on több mint 79 ezer felhasználóval büszkélkedő építész és műszaki ellenőr személyesen is szemügyre vette azt, a látogatásáról készült videójában pedig kijelentette, hogy a kivitelező silány munkát végzett, ami miatt ő vonakodik is felmenni a hídra.
Mindezek után azonban még csak most következik a hab a tortára, hiszen a helyi lakosoknak szóló első napokra vonatkozó ingyenes belépést leszámítva, a Szárhegy és a Várhegy között függő kötélhídon az átkelés díja 5000 forint személyenként. Valószínű, hogy a séta árával szembesülve minden józan gondolkodású, borsod megyei lakosnak beugrik a számos lehetőség közül legalább egy-kettő, ami élvezetesebb kikapcsolódást nyújthat hasonló mértékű finanszírozás mellett.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz.