Elérkezett a miskolci Fidesz fekete napja? – kétségek és kérdések az áprilisi közgyűlés után

Megosztás

A legutóbbi közgyűlésen az ellenzék azt hangoztatta, hogy „minden bizonnyal elérkezett a fideszes városvezetés fekete napja, hiszen kiderült, hogy korábbi kommunikációikkal és ígéreteikkel ellentétes döntéseket hoznak”. Ezzel az állítással talán lehetne vitatkozni, viszont aki követi a miskolci testület munkáját, az tudhatja, hogy korábban valóban elhangzottak a kormánypárt részéről szónókias gondolatok például a megyeszékhely „családi ezüstjének” védelméről, melynek érdekében a városvezetés elvileg nem kívánta eladni értékes ingatlanait. Ugyancsak ígéretek születtek a városi tömegközlekedéssel, a DAM kihasználatlan területeivel, vagy akár a Bükk Városa Programmal kapcsolatban is, amelyek nem teljesen tükrözik a valóságot. Cikkünkben interjúalanyunk segítségével azt is megmutatjuk, hol érhető tetten a következetlenség.

Tavaly októberben jelentős változáson esett át a borsodi megyeszékhely irányítása, hiszen a kormánypártok átvették a városvezetést az addig regnáló, független Veres Páltól. Tóth-Szántai József hirtelen feltörő kampányában és a Fidesz azóta zajló kommunikációjában is számos hangzatos ígéret, valamint terv kapott szerepet. Azonban az elmúlt hónapok történései sokak szerint rendre azt igazolják, hogy a polgármester és párttársai erős ellentmondásba keveredtek saját kijelentéseikkel. A miskolci Fidesz hitelességében kételkedők között szerepel Szopkó Tibor ellenzéki politikus is, aki megosztotta gondolatait lapunkkal az elmúlt pár hét, legfőképp pedig az áprilisi közgyűlés eseményeinek fényében.

B24: A legutóbbi közgyűlésen az ellenzék több ízben megkérdőjelezte a fideszes városvezetés hitelességét, például az ingatlaneladási tilalomra, a tömegközlekedés 2019-es állapotának helyreállítására, illetve a “költségvetés tragikus állapotára” hivatkozva. Mit gondol ön erről?

Szopkó Tibor: Az áprilisi közgyűlés valóban nehéz nap volt a miskolci Fidesz számára, hiszen egyértelműen kiderült, a városvezetés megszegi az ígéreteit. Aznap azt is megtudtuk, hogy a saját, hangzatosnak szánt, de valójában üres koncepciójukkal folyamatosan ellentétes döntéseket hoznak. De miről is van szó? A Fidesz az elmúlt években és a kampányban is azt kommunikálta, hogy ha hatalomra kerülnek, visszaállítják a 2019-es MVK menetrendet. A közgyűlésen ezzel szemben észrevehetetlen mértékben avatkoztak be a miskolci közösségi közlekedésbe, ami számokban kifejezve annyit jelent, hogy az ígéretüket mindössze két százalékban teljesítették.

Ez a miskolciak számára azt jelenti, nem valósul meg az a járatsűrítés, amivel kampányoltak.

A Fidesz a 2024-es választás időpontjától kezdve azt harsogja, rettenetes gazdasági állapotban vették át a várost. Molnár Pétert, a KDNP frakcióvezetőjét például szinte minden közgyűlésen halljuk a bizonyos „terhes örökséget” emlegetni. Ennek ellenére a polgármester által előterjesztett zárszámadás 11,4 milliárd költségvetési maradványról tanúskodik. A számok pedig nem hazudnak, tehát a közgyűlésen kiderült, hogy a Fidesz nem mondott igazat, hiszen Miskolc gazdálkodását igenis stabil állapotban vették át.

A kampányígéretek a volt alpolgármester szerint nem látszanak megvalósulni

Emellett a kormánypártok tagjai az előző ciklusban a “családi ezüst” elherdálásáról beszéltek minden egyes ingatlan értékesítésénél. Annyira “beakadt náluk ez a lemez”, hogy a Bükk Városa Programban le is írták, ők nem fognak ingatlant értékesíteni. Ennek azonban ellentmondanak a konkrét döntéseik, hiszen a közgyűlésen Tóth-Szántai József polgármester javaslatára a márciusi 254 milliós ingatlanértékesítés után újabb 68 milliós eladásról döntött a Fidesz. Azt ígérték tehát, nem adnak el ingatlant, az igazság ezzel szemben az, hogy minden hónapban megteszik, azaz nem mondtak igazat.

Senki nem kérte a Bükk Városa Programot, de ha már nagy csinnadrattával bejelentette a városvezetés, akkor legalább ne szegje meg folyamatosan.

Ráadásul mindeközben azt a kötelező gazdasági programot, amit az önkormányzati törvény előír és április 1-ig el kellet volna fogadni, még elő sem készítették, azaz jogsértést követnek el. Ez tehát egy kicsit olyan, mintha egy vásott diák nem csinálná meg a házi feladatát, ezért inkább gyorsan bekörmölne a füzetébe egy hevenyészett és hibás szorgalmi feladatot, hátha az megmenti a bukástól.

B24: A város anyagi helyzetét talán a turizmus képes lenne megmenteni, de semmilyen jele nincsen annak, hogy a propagandahírekben megszellőztetett fejlődés beindulna. Hogy látja ön a helyzetet?

Szopkó Tibor: Sajnos a szakma számára ezen a területen is jól látszik, hogy Miskolcon látszatpolitizálás, egyfajta marketingkormányzás zajlik. A Bükk Városa Programban ők maguk jelölik kitörési pontként a turizmust, azonban a konkrét döntések ennek ellentmondanak. Hiszen a Fidesz arról szavazott, nem fejezi be az Avastető fejlesztését, de nem valósítja meg a korábban tervezett népművészeti múzeumot sem. Ezektől a beruházásoktól közgyűlési határozatban vették el a pénzügyi forrást.

Az emlékezetes sárga csekk, amelynek beváltásához Miskolc polgármesterét a feleségéhez irányította Lázár János

Beszédes az is, hogy a város idegenforgalmi cége, a MIDMAR az infláción felül még annyi töblettámogatást sem kap, amennyivel a Miskolcon beszedendő idegenforgalmi adó növekszik. Éppen ezért a cég egy februári szakmai fórumon nagy felhajtással beharangozott stratégiája már a bemutatása napján megbukott.

Hiszen aznap ülésezett a város közgyűlése és az elfogadott büdzsében nem biztosított elegendő pénzt a MIDMAR terveinek a megvalósításához. Ez szakmai szemüvegen keresztül nézve legalábbis kínos, és sajnos a miskolciak fogják meginni annak a levét, hogy a Fidesz ezen a területen sem mond igazat, hiszen így az ígért változások nem fognak megvalósulni.

B24: Az új városvezetés a DAM “feltámasztását” is sikersztoriként tálalja. Valójában mi történik az acélművek körül?

Szopkó Tibor: Sokszor halljuk a jelenlegi városvezetéstől, hogy a DAM “feltámasztása” fogja kihúzni Miskolcot a csávából. Ezzel viszont két hatalmas probléma is van.

Egyrészt nem igaz, hiszen a rendezetlen tulajdonviszonyok, a környezeti ártalmak és az elégtelen megközelíthetőség miatt a Fidesz tervei nem megvalósíthatóak. Másrészt viszont nem is tesznek semmit annak érdekében, hogy ez megváltozzon. Eddig egy olyan konkrét intézkedésük nem volt, ami változásokat generálhatna. Egy kínos szakmai bakit leszámítva, amikor a közgyűléssel még decemberben egy olyan elővásárlási jogot próbáltak biztosítani a területen, ami eleve megvolt (hiszen a város tulajdonostárs az osztatlan közös ingatlanban). Ez a felkészületlenség sokakat mosolyra késztetett, sajnos azonban szomorúságra ad okot, hogy a miskolci marketingkormányzás megállt ott, hogy szép, de ködös koncepciókat lebegtetnek és a polgármester kibuszozik a gyár területére és ott minden oldalról körbefotózzák. A miskolciak tehát a DAM kapcsán is fel lettek ültetve.

B24: Jelenleg a Miskolc Holding valamennyi tagvállalata veszteséget termel. Hogyan lehet így törleszteni a város tetemes adósságát? Van-e információ például arról, mi lett a sorsa a nemrég felvett 3 milliárd forintnak?

Szopkó Tibor: A hírek szerint a nemrég felvett 3 milliárd forintos hitelt még azon a napon elköltötte a holding, amikor megérkezett a pénz a számlájára. A Fidesz nem mutatott be tervet arra, miképp orvosolják az egyre romló gazdasági helyzetű cégcsoport problémáit. Pedig ha nem csinálnak valamit, akkor soha nem látott bajban lesznek a második félévre. Ez pedig a miskolciak számára igazán húsbavágó lehet, mert a városban a közösségi közlekedést, a városüzemeltetést, de a távhőszolgáltatást is holding-cég működteti.

A közgyűlési anyagokból kiderült, csak az MVK ezévi büdzséjéből közel 2 milliárd hiányzik, azaz egyelőre nem látszik a bérek vagy a hiteltörlesztések fedezete az év végéig, de valójában már nyár végén baj lehet. 

Erre mit tesz a Fidesz? Egy hónapja Hollósy alpolgármester javaslatára a Bajusz Gábor által elnökölt bizottság döntésével két új holding tagvállalatot hoztak létre egy zárt ülésen, azaz titokban.

A Borsod24 kérésére Szopkó Tibor értékelte a városvezetés eddigi teljesítményét

Biztosak lehetünk benne, hogy a bejegyzés alatt lévő vállalatok (MiEvent Kft. és a Miskolci Energia Zrt.) nem oldják meg a cégcsoport problémáit, hanem csak tetézik azt. Ezért sokak szerint a Hollósy-Bajusz páros jobban tenné, ha maradna a roncsautó-bizniszben, új holding cégeket pedig nem hoznának létre 110 milliós törzstőkével.

Összességében a közgyűlés ezeket az aggályokat erősítette meg és tette hivatalossá, ezért valóban tekinthetünk rá úgy, mint a városvezetés fekete napjára. De ez a miskolciak számára egyben az igazság napja is lehet, amikor egyértelműen kiderült, hogy a miskolci Fidesz bort iszik és vizet prédikált. Őszintén remélem, lassan befejeződik a miskolci marketingkormányzás és elindul végre a felelős munka, hiszen mindannyiunknak ez lenne az érdeke.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek