A miskolciak körében sem lesz népszerű a fizetőssé váló elkerülő használatakor az egynapos, horrordrága matrica

Megosztás

Mennyit kell fizetnie valakinek, aki egyetlen napra használná a miskolci elkerülő gyorsforgalmi utat? Nagyon sokat. A Fidesz-kormány eleget tesz annak az EU-s kérésnek, hogy legyen 24 órás matrica Magyarországon is, az árában azonban nem lesz köszönet.

Lázár János miniszteri beszámolójában kitért a részletekre is (amit a 444.hu szemlézett), alighanem mindenki dobott egy hátast a 24 órás autópálya-matrica árától.

Lázár bejelentette, hogy a liberalizációt is elképzelhetőnek tartaná a közlekedési szektorban. Szerinte a magyar államnak nem feltétlenül kellene ellátnia a MÁV-val és a Volánnal a közlekedési szolgáltatást. Ez piacosítható, akár az osztrák államvasutak is szolgáltathatnának a magyar pályán. A közösségi közlekedés piacát a következő években liberalizálni kell, ez uniós elvárás is.

„Hogy sokkoljam a bizottságot: nem föltétlenül kell nekünk Volán vagy MÁV.”

Azt mondta, az állam csak megrendelő, és jöhet bármelyik európai buszszolgáltató vagy vasúti szolgáltató, hogy megcsinálja. De attól tart, hogy a mostani 800 milliárdnál sokkal többe kerülne a magyar államnak, ha holnap reggeltől más biztosítaná ezeket a szolgáltatásokat. A magyar állami stratégia most az, hogy mivel az ország bonyolult területi adottságú és szerkezetű, profi közlekedésre van szükség, és ehhez Lázár szerint állami kontroll kell. Ugyanakkor a MÁV-ot most sem tartja professzionálisan megszervezett vállalatnak, például több a HR-es, mint a mozdonyvezető. Ugyanakkor a karbantartás liberalizálását elképzelhetőnek tartja.

Lázár a Volánt mindenképpen be akarja tolni a MÁV alá, bár tudja, hogy ez sok mindenkinek nem fog tetszeni. Ezt azzal indokolta, hogy a Volánt pont azért hozták létre a 60-as években, hogy ráhordja az embereket a vasútra, most is hasonló feladatot szánna a vállalatnak.

Szóba került a nyáron bezárt 10 vasúti mellékvonal sorsa is. Lázár elmesélte, hogy inkognitóban kiküldte az államtitkárait ezeknek a vonalaknak a tesztelésére, hogy írjanak neki személyes beszámolókat arról, tiszta volt-e a busz, milyen volt az utaslétszám, milyen volt a buszsofőr, jött-e menetrendi időben. Volt, aki négy fővel utazott együtt a mezőhegyesi vonalon. Szerinte meg kell szüntetni a párhuzamosságokat. Ahol a gyors és jó minőségű busz ki tudja váltani a vasutat, ott át kell térni, ahol pedig felújították a vasutat, át kell térni buszra.

A minisztériuma 2035-ig készít terveket a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére. Ebből még 31 ezer kilométer van, ami nem koncesszióban, hanem magyar állami kezelésben van. Az állam a maradék gyorsforgalmi úthálózattal foglalkozik: Esztergom és az M1-es autópálya összekötése, Zalaegerszeg és az M7-es autópálya összekötése. Nem csak a vasút 50 százaléka van sebességkorlátozás alatt a pálya állapota miatt, hanem a közúthálózat 50 százaléka is nagyon rossz állapotban van. Itt azt akarják elérni, hogy mindenki legalább 30 percen belül el tudjon jutni az autópályához.

Lázár bejelentette, hogy 2024 márciusától bevezetik a 24 órás matricát, ami 5150 forintba fog kerülni. Az M0-s fejlesztéséhez új tervet akar, mert nem fogad el olyan megoldást, amihez át kellene vágni a Pilist. „Ha én zöld álláspontot képviselek, akkor nem biztos, hogy az a jó megoldás, hogy a Pilist teljesen feltúrjuk, aláteszünk egy gigantikus alagutat, amivel elképesztő mennyiségű pénzt elégetünk. Nem vagyok benne biztos, hogy ez jó megoldás,. Annyi pénzért meg lehetne építeni Az M0 II-t, ami délről egy második forgalmi pályát kiépít” – tette hozzá a miniszter.

Így állunk jelenleg. Vajon Csöbör Katalin is egyetért a horribilis összegű 24 órás autópályamatrica árával? Miskolc lakossága ismét erőteljesen érintett lesz a sokak szerint jól látható lehúzásban.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek