Miskolc és a klímás buszok – izzasztó élmény az utazás?

Megosztás

Vannak olyan helyek az országban, ahol kifejezetten rossz a légkondis buszok aránya, Miskolcon még aránylag egészen elfogadható a helyzet. Az más kérdés, hogy vajon a létező klíma működik-e és a sofőr működteti-e.

Míg Budapesten majdnem minden buszban van klíma, a megyeszékhelyekről ez nem mondható el. Szekszárdon és Nagykanizsán egy darab klímás busz sincs a helyi járaton. Ez nemcsak az utasoknak kellemetlen, hanem a sofőröknek is. A fővárosban 98 százalékos a klímás buszok aránya. A témát a Szabadeuropa.hu járta körül részletesebben.

„Amikor negyven fok van árnyékban, a szélvédő mögött ülni a napon olyan, mintha fóliasátorban lennék” – mondta a Szabad Európának egy vidéki város buszvezetője. A neve elhallgatását kérő sofőr olyan buszt vezet a helyi (nem miskolci) járaton, amelyben nincs légkondicionáló.

Itt izzadnak a legtöbben

Nagykanizsán húsz busz rója az utakat, egyikben sincs légkondi, a járművek átlagéletkora 16 év.

Szekszárdon tíz buszból egyben sincs légkondicionáló, a buszok átlagéletkora 15 év.

Békéscsabán 17 buszt üzemeltet a helyi járatokon a Volánbusz, a járművek átlagéletkora 15 év. Ebből kettő volt légkondicionálóval felszerelve 2022-ben, egy évvel korábban egy sem.

Dunaújvárosban a 24 helyi járatos buszból kilencben volt klíma, a buszok átlagéletkora 16 év.

Egerben a 15 éves átlagéletkorú flotta 34 buszból áll, ebből kilenc légkondis jármű volt tavaly.

Győrben 92 busz teljesít szolgálatot, a 13 éves átlagéletkorú járművekből 39-ben van klíma.

Nyíregyházán nyolcvan buszból 52 klímás, az átlagéletkor 11 év.

Salgótarjánban 24 busz üzemel a helyi járaton, ebből 21 légkondival van felszerelve, az átlagéletkor 16 év.

A soproni tömegközlekedésben 16 busz közlekedik, ebből 13-ban van klíma, a járművek átlagéletkora 11 év.

Szegeden a nyolcvan buszból 55-ben van légkondi, az átlagéletkor tíz év.

Székesfehérváron nyolcéves a buszok átlagéletkora, a 65 járműből 47 klímás.

Szolnokon 51 busz teljesít szolgálatot, ebből 13-ban van klíma, a járművek átlagéletkora 14 év.

Zalaegerszegen a 32 buszból kilencben van légkondi, az átlagéletkor 13 év.

Budapesten 1373 autóbusz közlekedik, ebből 1348-ban van klíma, vagyis a fővárosi helyi közlekedésben a buszok 98 százaléka légkondicionálóval van felszerelve. A BKV 963 buszt üzemeltet, míg alvállalkozója, az ArrivaBus Kft. 410-et, utóbbiak mindegyike klímás, egyedül a BKV-nak van még 25 olyan busza, amelyben nincs légkondi. A BKV-flotta átlagéletkora 10,7 év, míg az alvállalkozó buszai átlagosan 7,9 évesek.

Akik nem a Volánbusszal szerződtek

Hódmezővásárhelyen négy klímás buszt üzemeltetett tavaly a Volánbusz, a járművek átlagéletkora nyolc év volt. Érdekesség, hogy 2021 óta a Jovány Busz Kft. üzemelteti a helyi járatot, miután az önkormányzat pályázatán ők nyertek. A cég kilencvenmillió forintos ajánlatot tett, míg a Volánbusz kétszázmillió forintos ajánlattal pályázott.

Az önkormányzat 2020 óta nem fizet a Volánbusznak, miközben a cég továbbra is üzemelteti a járatokat. Az ügyben per van folyamatban. Hódmezővásárhelyen az az érdekes helyzet állt elő, hogy a helyiek válaszhatnak: az ingyenes Jovány- vagy a fizetős Volánbusz-járatot veszik igénybe a városon belüli utazásokra.

Debrecenben a menetrend szerinti helyi autóbusz-közlekedést 2009. július 1-jétől a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és az Inter Tan-ker Zrt. által létrehozott Cívisbusz Konzorcium üzemelteti. A DKV Zrt. feladata a forgalomirányítási rendszer és a helyi autóbusz-közlekedés szervezése, a konzorciumi partner feladata pedig a járműpark biztosítása és fenntartása.

Kaposvár tömegközlekedését a település tulajdonában álló Kaposvári Közlekedési Zrt. bonyolítja 29 autóbuszvonalon negyven autóbusszal. Az összes járművet 2015-ben állították forgalomba, mind klímás.

Veszprémben 2019-ben az önkormányzati tulajdonú V-Busz Kft. vette át a helyi járatot a Volánbusztól. Eleinte használt buszokkal indultak, de 2021 végéig 42 új járművet szereztek be. A buszokkal új járműfedélzeti integrált irányítási és új utastájékoztatási rendszer is bevezetésre került.

Tatabányán a T-Busz Kft. nevű önkormányzati cég vette át a helyi járatok üzemeltetését. A cég honlapja szerint három újszerű, klímás busszal végzik a szolgáltatást.

Az osztrák tulajdonú Blaguss Agora 2022 januárjától tízéves szerződés keretén belül biztosítja Szombathely városi közösségi közlekedését modern, klimatizált buszokkal.

Pécsett 162 buszból áll az önkormányzati tulajdonban álló Tüke Busz Zrt. állománya, amelyből életkorából adódóan húszban nincs klíma.

Miskolcon az önkormányzat saját tulajdonú cége üzemelteti a buszokat és villamosokat. 143 buszból 18-ban nincs klíma, a járművek 2002–2023 közötti évjáratúak.

Kecskeméten 2020. január elején a debreceni székhelyű Inter Tan-Ker Zrt. vette át a Volánbusz Zrt.-től a város autóbuszos közszolgáltatói feladatait a Kecskeméti Közlekedési Központtal (KeKo) együttműködésben. 2020 augusztusa óta 45 – akkor – vadonatúj buszflottát üzemeltet a két cég. Az utolsó évben, amikor még a Volánbusz szolgáltatott, a 64 kecskeméti buszból 38 volt klímás.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek