Orosz nyersanyaggal finomított gázolajat ad el a MOL Ukrajnának

Megosztás

Vasárnapi évértékelő beszédében Orbán Viktor újfent kihangsúlyozta, hogy bár Magyarország elismeri Ukrajna jogát az önvédelemre, és hajlandó humanitárius segítséget nyújtani, de fegyverekkel és pénzzel nem hajlandó támogatni az országot. Azonban nemrégiben olyan dolgora derült fény, mely megcáfolja a miniszterelnök dörgedelmes állításait.

A Barátság-kőolajvezeték szerepe jelentősen felértékelődött az orosz-ukrán háború kitörése kapcsán. A konfliktus kirobbanásakor félő volt, hogy a harcok során olyan mértékben károsodik a vezeték, hogy az majd kihat az egész közép-európai térség kőolajellátására. Azonban a hírek szerint, néhány kivételtől eltekintve zavartalanul áramlik a nyersanyag a Barátságon, ami arra enged következtetni, hogy a hadviselő felek egyikének sem érdeke, hogy mindez drasztikusan megváltozzon.

Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot a Barátság kőolajvezeték déli ága látja el nyersanyaggal, mely a fehéroroszországi Mazir városa mellett ágazik ketté, és Ukrajnán keresztül fut Közép-Európa felé. Ungvár mellett ez a déli ág is kettéválik: ennek az elágazásnak az északi csápja a Barátság I., mely a magyar-szlovák határ mellett fut a pozsonyi kőolajfinomító felé – és melynek egy mellékága Ipolyságnál dél felé válik le a százhalombattai finomító irányába -, a déli csáp pedig a Barátság II., mely a Záhony-Tiszaújváros-Heves vonalon fut a már említett battai feldolgozóhoz. Ez utóbbi vonal a ’70-es években felépülő ipari csomópont, a mai Tiszaújváros (akkori nevén Leninváros) vegyi kombinátjának üzembe helyezésével egy időben létesült, mely akkoriban nemcsak Magyarország, hanem a megszálló szovjet hadsereg nyersanyagellátását is biztosította.

A Barátság déli ágán már visszafelé is áramlik a nyersanyag (szabadeuropa.hu)

Az orosz olaj évekig kénnel keveredve érkezett Magyarországra, melyet a MOL Tiszaújvárosban tisztított meg, majd busás profittal értékesített tovább. Az orosz-ukrán viszonyok 2014-es elmérgesedése idején azonban a Barátság II. leállt, mely azt eredményezte, hogy jelentős mennyiségű nyersanyag ragadt meg benne. Végül 2017-ben sikerült megállapodnia a feleknek az újraindításról. Kifejtették a beragadt olajszármazékokat, és azóta kéntől mentes nyersanyag fut a vezetékben, melyet nem kell tisztítani.

Mostanra azonban az az érdekes helyzet állt elő, hogy a MOL az Oroszországból érkező nyersolajat gázolajjá finomítva eladja az ukránoknak a Barátság II. vezetéken keresztül.

Ez lényegében azt jelenti, hogy az ukránok orosz olajjal hajtott tankokkal harcolnak az orosz hadsereg ellen.

A tavaly májusi EU csúcstalálkozón a tagállamok megegyeztek abban, hogy kitiltják az unió területéről az orosz olajat, azonban a vezetéken szállított olajra nem terjesztették ki a tiltást. Magyarország, Csehország és Szlovákia kapva kapott az alkalmon, ebből kifolyólag a mai napig áramlik az orosz olaj a Barátságon. A MOL – mely a magyarországi és a szlovákiai olajfinomítóknak egyaránt tulajdonosa, ezáltal az oroszországi olaj legnagyobb felvásárlója – az EU csúcs másnapján már nyélbe is ütötte az üzletet az Ukrtransznafta nevű olajvállalattal a Magyarországon finomított orosz nyersanyag adásvételéről.

Orbán Viktor és a MOL vezetősége tehát így mond nemet a szankciókra? Esetleg ezt az olajbizniszt humanitárius segélynyújtásként könyvelik el? – tehetjük fel magunknak ezeket a költői kérdéseket. Egy biztos: a Barátság kőolajvezetéken még soha nem áramlott a nyersanyag nyugatról kelet felé.

Forrás: 444.hu, valaszonline.hu, index.hu

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek