Egyre nehezebb helyzetben az MVK az energiaárak drasztikus emelkedése miatt

Megosztás

A Fidesz semmilyen segítséget nem nyújt az önkormányzatoknak, így egyre inkább nehéz úgy számolgatni a miskolci vállalatnál is, hogy a szolgáltatásban kijöjjön a matek.

A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. vezérigazgatója a 2020-as koronavírus-világjárvány kitöréséhez köti azt a pillanatot, amikor a vállalat kilátásai drasztikusan megromlottak. Mint azt Demeter Péter kifejtette: hazánk addig rendszerint alulfinanszírozott közlekedési vállalatait kivétel nélkül komolyan sújtotta a kijárási korlátozások okozta utasforgalom-visszaesés. Az addig több költségvetési lábon álló cég egyik pillére azonnal megingott, miután a jegy- és bérletbevételek jelentősen elmaradtak az előző esztendőkben megszokottaktól. (Habár a homeoffice alábbhagyásával a mobilitási igények jól érzékelhetően megindultak a COVID előtti mutatók irányába, a 2019-es szintre azonban azóta sem jöttek vissza Demeter Péter szerint.)

A járvány mellett a kormány, végül a háború is lecsapott

A pandémia nyomán – taglalta a cégvezető – meghozott kormányzati intézkedések nyomán a közösségi közlekedés megsegítésére szolgáló kormányzati támogatástól is rövidesen elesett a város, így csupán az önkormányzat által biztosított forrásokban és a rendszerátszervezéstől remélt takarékosságban reménykedhettek onnantól. Ez azért is rendkívül fájdalmas – derült ki a beszélgetésből -, mert a társaság elmúlt években – a korábban fölhalmozódott tartozásainak fedezésére – felvett hitelei a jelenleg uralkodó kamatkörnyezetben négyszázmilliós pluszkiadást rónak az MVK vállára. Vagyis mindent egybevéve – hangzott el – erre az esztendőre egymilliárd-hétszázmillió forintos extrakiadással kell kalkulálnia a cégnek. S hogy mindez még miből tevődik össze?

Demeter Péter kifejtette, az MVK Zrt. által alkalmazott hajtástechnológiák közül valamennyi esetében számottevő drágulással kell tervezniük a jövő évben is. A közel húszéves dízelesek mellett a cég járműparkjának a gerincét az a hetvenöt gázüzemű busza adja, amik mellett az idén érkezett tíz darab elektromos utasszállító „eltörpül”. A számarányoknak pedig sajnos egyre komolyabb a jelentősége…

2021 végén a gázolaj- és a villamos-energiaárak párhuzamosan kezdtek el növekedni, 2022 nyárvégén pedig szinte egyszerre ostromolták addig ismert csúcsukat. A villamosenergia beszerzésére vonatkozó közbeszerzést rendszerint január elsejéig le kell folytatnia a cégnek. A korábbi esztendőkben nettó (ÁFA nélküli) huszonegy forint/kwH-ás árszabás idén januártól csaknem háromszorosára, hatvankét forintra rúgott – ebbe a tarifába tehát értelemszerűen a háború okozta gazdasági krízis még aligha játszhatott közre. Az MVK hatmillió kwH-t használ évente, ami egy háromszáznegyvenmilliós többletet jelentett – csak idén. Demeter Péter prognózisa szerint a 2023-ra megkötött szerződés aligha fog kettőszázötven alatti végösszeget mutatni – magyarán: ennek négyszereződése szinte bizonyosra vehető már most.

Meghatározott fordulónapja miatt az éves gáztendert a cégnek idén is szeptember 30-ig kellett lezárnia. Az akkor nyertes ajánlattevő az addigi ár tizenkétszeresét tette le az asztalra, amit a közlekedési vállalat – érthető forráshiánya miatt – semmiképp sem tudott elfogadni. Ekkor egy úgynevezett központosított közbeszerzési eljáráshoz folyamodtak, melynek révén a vonatkozó mennyiségért így „csupán” hétszeres árat kell – a jelenlegi állás szerint – majd fizetniük. A konstrukció miatt azonban ez a referenciaszint a világpiaci árak mozgásával akár havonta váltakozhat is. Demeter Péter azonban nem számít arra, hogy abban számottevő mértékben csökkenés állna be. Ez hétszázötvenmilliós többletet jelent a cég számára éves szinten.

Mindezek ismeretében kimondható: még a gázolaj esetében a legkevésbé súlyos a helyzet, bár 2022 januárjához képest itt is ötven százalékkal emelkedtek a költségek. A cégnek teljes áron kell vásárolnia a dízelüzemanyagot – hiába a lakossági ársapka. Ez további kettőszáz millió forinttal sújtja az MVK büdzséjét. További részletek a Minap.hu cikkében olvashatók.

Kérjük, hogy támogassa a megye független hírportálját, ezzel biztosítva egy utazó riportert, aki bemutatja a magyar vidék valóságát!

Kapcsolódó cikkek