Robotok veszik át az irányítást Miskolc legújabb autóipari gyárában

Meleghy Automotive

Megosztás

Miskolc ipari parkjában nemrég befejeződött a Meleghy Automotive Hungary Kft. új gyárának építése, amely a robotizáltság terén új fejezetet nyit a hazai gyártóiparban. A közel 9 milliárd forint értékű beruházás jellegzetessége, hogy minimális emberi munkaerőt igényel: mindössze 50 fizikai dolgozóra lesz szükség a létesítményben.

A német hátterű vállalat új üzeme elsősorban prémium kategóriás autógyártók beszállítója lesz. Katona Péter, a cég magyarországi ügyvezetője elmondta, hogy a miskolci gyár létrehozását egy jelentős német autógyártóval kötött megállapodás indokolta, amelyhez azóta egy újabb prémium kategóriás partnert sikerült szerezniük. Nem titok, hogy a létesítmény a debreceni BMW-gyár fontos beszállítója lesz, ahol alumínium és fém alkatrészeket fognak előállítani.

A beruházást az állam sem hagyta magára: 1,1 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatással járult hozzá a projekt megvalósításához. A Meleghy csoport egyébként nem kis játékos a piacon – a közel százéves múltú családi vállalkozás napjainkra négy ország kilenc telephelyén több mint 1500 alkalmazottal működik, éves forgalma pedig eléri a 400 millió eurót.

A miskolci gyár építése során nem kellett messzire menni kivitelezőért: a sárospataki Weinberg ’93 Építő Kft. végezte a tervezést és a megvalósítást. Kollár Krisztián projektvezető szerint a 33 ezer négyzetméteres telken felépült hatezer négyzetméteres létesítmény modern, megújuló energiát hasznosító rendszerekkel működik. Az épület két fő részből áll: a gyártócsarnokból és az irodai részlegből.

Az építkezés nem volt problémamentes. A különösen magas talajvízszint és a terület talajának magas szervesanyag-tartalma komoly kihívást jelentett a kivitelezőknek. Ráadásul a harmadik építési ütemben a szakipari munkákat párhuzamosan kellett végezni a technológiai rendszerek telepítésével, ami szintén megnehezítette a folyamatot.

A Meleghy számára a robotizáltság nem csupán marketingfogás, hanem stratégiai döntés: a vállalat így növeli a hatékonyságot és a minőséget. Bár fizikai munkaerőből keveset igényel az új üzem, a gépek működtetéséhez viszont szakképzett mérnökökre és technikusokra lesz szükség. Katona Péter szerint Miskolc jelentős gép- és villamosipari múltja és tudásbázisa könnyebbé teszi a megfelelő szakemberek biztosítását.

Úgy tűnik, a robotok térhódítása az autóiparban feltartóztathatatlan. A kérdés már csak az, hogy a hagyományos gyártósori munkákat végző emberek mihez kezdenek majd a jövőben, amikor a robotok már nem csak konkurensek, hanem az egyetlen opció a termelésben.

Forrás és fotó: Magyar Építők

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek