Sokan sokféleképpen körbejárták már a témát, de annyi bizonyos, hogy egyes egyedül a Strabagra mutogatni dőreség lenne. Nézzük meg kicsit részletesebben, kik hoztak vagy éppen nem hoztak fontos, felelős/felelőtlen döntéseket a nagy késéssel, de mégis borzalmas minőségben átadott M30-assal kapcsolatban.
Az aPont Miskolc mutatott rá nem először az elmúlt hetekben, hogy igencsak a szőnyeg alá seperték ezt a problémát a felsőbb körökben és sokan meg is elégednek annyival, hogy az osztrák Strabag a hibás és kész. Ez nem ilyen egyszerű. A szervezet pedig fel is teszi a legfontosabb kérdést:
Ki a felelős?
Gyakran vitatott téma ez az M30-as lezárás ügyében, de az aPont Miskolc is úgy gondolja, hogy ez összetettebb kérdés annál, hogy egy valakire rámutassunk.
– A tervező a felelős? Sokan osztják a véleményt, hogy valószínűleg a tervezőasztalnál már problémák voltak. Nem mérték fel jól a helyszínt, kapkodtak, vagy a hozzáértéssel volt gond. Nem tudjuk. De a környék geológiája nem volt titok a szakértők előtt.
– A kivitelező a felelős? Lázár János kommunikációjában egyértelműen őket jelöli meg, pedig vannak akik azt mondják, hogy a kivitelező a terveket jól megvalósította, de azokban nem volt szó talaj alatti vizekről. Persze egy profi útépítő, akár meg is sejthette volna, hogy itt gond lesz, és jeleznie kellett volna kivitelezés közben, hogy nem jó az irány. Bár az is lehet, hogy valóban a kivitelezés minősége adja a műszaki problémák gyökerét. Ezt nem tudjuk, mert politikai nyilatkozatokon túl szakmai anyagok nem kerültek még napvilágra.
– A beruházó a felelős? Ha a műszaki problémában lehet, hogy nem is ő az elsődleges felelős, de a probléma menedzselése legalább akkora probléma, mint maga a műszaki hiba. 2 éve egyértelműen ismert a probléma, de egy éve biztosan mindenki tudja, hogy súlyos gondok vannak. Ennek ellenére két év után sem indult meg a javítás. Lázár János 4-5 milliárdra becsülte a javítás költségét, a számítások szerint a késlekedés már jóval 6 milliárd fölötti károkat okozott az autózóknak.
– Vannak-e más felelősök? Többen mondják, hogy egy ilyen munkánál terv- és műszaki ellenőrök is dolgoznak, akik rámutathattak volna a hibákra még időben. Vannak engedélyező hatóságok, akik szintén kiszűrhették volna a hibát. A nyomvonal változott a kivitelezés előtt, lehet emiatt volt a kapkodás, ami egy összecsapott munkához vezetett…
“Számos szervezettel kapcsolatba léptünk, hogy ezeknek a kérdéseknek utánajárjunk. Ha van információtok az ügyben, kérem írjátok meg akár privát üzenetben is. Addig is írjátok alá a petíciónkat, aminek egyik célkitűzése a felelősség kérdésének feltárása” – írta az aPont Miskolc. A linket alább megtalálhatják:

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!