A Telekom Hello Biznisz zárt Facebook-csoportjában – amely kilencezer tagot számlál – segélykiáltással felérő poszt jelent meg nemrégiben Kassay Tamás marketing-szakembertől, aki február óta a Miskolc önkormányzata tulajdonában lévő, turisztikáért felelős Visit Miskolc (MIDMAR Nkft.) egyik vezető munkatársa.
“Kedves szakértők! Csoporttársak! Segítsetek nekem, hogyan lehet marketingelni, kommunikálni 0, azaz zéró forintból. Felajánlásokat (felület, podcast, videó, magazin), bármilyen támogatást (pályázati tippek, pályázatírás) köszönettel elfogadunk. A téma turisztika és egy vidéki város újrapozicionálásáról van szó” – fogalmaz bevezetőjében a szakember. Később a posztból az is kiderül, nem panaszkodni, ventilálni szeretne, hanem tényleg nagy bajban vannak.
“A helyzet olyan szinten nehéz, hogy összesen van a feladatra 1 emberünk és nulla darab eszközünk, meg én, mint vezető, akinek számos termékfejlesztési és reprezentációs feladatom is van külföldi kiállítási jelenléttel, kormányzati kapcsolattartással és helyi szolgáltatókkal való együttműködéssel” – vázolta mélyebben a helyzetet Kassay Tamás. Ezért aztán minden apró ötletet és segítséget nagyon megköszön, hogy ki tudjon tartani a feladata mellett.
Később a posztokból, beszélgetésekből arra is fény derül, hogy bizony ez a szánalmas helyzetben lévő város, ahol zéró forint jut a turisztikai marketingre, nem más, mint Miskolc.
A ZÁSZLÓSHAJÓ: TURISZTIKA
Miskolc polgármestere, Tóth-Szántai József már a választási kampányban is, de később minden egyes posztjában, megnyilvánulásában hitet tett amellett, hogy a megyeszékhely kiugrási lehetősége a turizmus. Elkészült a “Miskolc, a Bükk városa” projekt, amelynek nyilvános bemutatása még tavaly októberben történt a Művészetek Házában. Nagy léptékű, nagy formátumú tervek fogalmazódtak meg, többek között az Avasi libegő megépítése.

A nagyívű tervek megvalósítására le is cserélték az önkormányzati tulajdonú MIDMAR vezetését. Az ügyvezető igazgató Fekete-Angyal Enikő lett, aki turisztikai szakember és a BükKi Kör turisztikai egyesület meghatározó személye. Februárban csatlakozott hozzájuk Kassay Tamás digitális marketing-szakértő.
Már az idén kora tavasszal látni lehetett, hogy a nagyszabású célok és a valóság között nem alakult ki összhang. Miskolc költségvetésében a MIDMAR Nkft. finanszírozása nem kapott kiemelkedő figyelmet. Mindössze az inflációt némileg meghaladó támogatási összegről döntött a Fidesz-többségű képviselő-testület.
Fekete-Angyal Enikő már akkor tisztában volt az önkormányzati támogatás nagyságrendjével, amikor február vége felé egy konferenciára a Szeleta Parkba összehívta Miskolc turizmusában részt vevő több mint száz érdekeltet, és ott tényként jelentették be a programjukat. Később, márciusban az önkormányzat turizmus- és városmarketing-bizottságának üléséről az is kiszivárgott, hogy a vázolt programot valóban nem tudják majd megvalósítani, hiszen a jelenlegi, 2025-ös költségvetésnek még kétszerese kellene ahhoz, hogy megvalósuljon.
Felmerül a kérdés: ha Miskolc önkormányzatának zászlóshajója a turisztika, akkor miért nem kezeli források és támogatás szempontjából is prioritásként? Vagy csak arról van szó, hogy Miskolc jelenlegi városvezetése követi a Fidesz-kormányzat kommunikációs stratégiáját, miszerint majd a következő negyedévben, fél év múlva, jövőre szárnyalni fog a gazdaság, és a repülőrajt a fellegekbe repít? Miskolc is lesz majd egyszer turisztikai fellegvár, csak győzzük kivárni?
MISKOLCOT A TURIZMUS FOGJA KUHÚZNI A CSÁVÁBÓL?
Szopkó Tibor ellenzéki önkormányzati képviselő, Miskolc volt alpolgármestere, aki 2019 és 2024 között a turisztikáért is felelt, úgy fogalmazott: Miskolc városvezetése jelenleg kommunikációs légvárakat épít, amit nem követnek tettek, határozatok, források megnevezése, prioritások kezelése, valóságos önkormányzati munka. Az előző városvezetés kiemelt fontosságúnak tartotta a turizmus fejlesztését, ami milliárdos beruházások kivitelezésében valósult meg. Viszont már a Bükk városa program bemutatásánál is kételyei voltak: valóban Miskolc egyetlen kitörési pontja-e a turizmus? Ez az ágazat fogja a várost kihúzni a nehéz gazdasági helyzetből?
2024-ben Miskolc helyi adóbevétele 23,5 milliárd forint volt. Ennek csupán 0,8 százaléka volt az IFA, azaz az idegenforgalmi adó. A turizmusban tevékenykedő vállalkozások iparűzési adóját és minden egyéb járulékos bevételt beleszámítva sem jelentős hozzájárulás a városi büdzséhez. Ennek alapján tegyük a szívünkre a kezünket, és nézzünk magunkba: tényleg ez a stratégia fog bőséget teremteni Miskolcon?

Szopkó Tibor arról is beszélt: felelőtlenségnek tartja, hogy Miskolc turizmusában érdekelt vállalkozóinak olyan Miskolc-marketinget ígértek, amiről tudták, hogy forráshiány miatt nem fogják tudni megvalósítani. Az pedig, hogy a MIDMAR munkatársa – még ha kétségbeesését jó szándék is vezette – nyilvános, szakmai fórumon teregeti ki a problémákat, nemcsak Miskolc önkormányzata jó hírének árt, de a város turisztikai ágazatát sem tünteti fel jó színben.
A MIDMAR Nkft. ügyvezető igazgatójának, Farkas-Angyal Enikőnek a következő kérdéseket küldte meg szerkesztőségünk:
- Valóban tényleg annyira kilátástalan-e a Visit Miskolc (MIDMAR Nkft.) helyzete, mint ahogy kollégája fogalmazott?
- Nem tartja-e aggályosnak, hogy egy 9000 főt számláló csoportban a MIDMAR Kft.-vel kapcsolatban ilyen érzékeny információkat osztott meg a kollégája?
- Összeegyeztethető-e mindez a Visit Miskolc céljaival, amely köztudottan törekszik Miskolc jó hírének keltésére? Nem érzi-e azt, hogy ezzel Miskolc jó hírét sértették?
A választ alább olvashatják, amelyet szó szerint közlünk:
“A MIDMAR Nkft. új vezetése a korábbi működéstől eltérően kiemelten fontosnak tartja az online kommunikációt és a külföldi piacra lépést. Számunkra rendkívül fontos a kiemelkedő költséghatékonyság, igyekszünk a lehető legtöbb megjelenést generálni költségmentesen. Az önkormányzati közgyűlési anyagok nyilvánosak, a költségvetésünk jelenleg működési költségeket fedez, de nem rendelkezünk olyan költségvetéssel, amelyet jómagam és Kassay Tamás kollégám – mint szintén versenypiacról érkezett szakember – elegendőnek tart.
Folyamatos kapcsolatban vagyunk az önkormányzattal, és dolgozunk azon, hogy a lehetőségeink javuljanak, és szélesebb körű kommunikációs munkát tudjunk végezni. Figyelembe véve a magyarországi költségvetési helyzetet és Miskolc város egyéb prioritásait számos más közfeladat ellátásában, addig is igyekszünk maximálisan ellátni a feladatunkat, és ehhez minden kreatív eszközt megragadunk.
Kreatív eszközök alkalmazásában Kassay Tamás nagy tudással bír. Mióta csatlakozott hozzánk, négy hónap alatt több országos sajtómegjelenést generált, mint az előző öt évben összesen volt. Tamás számos szakmai csoportnak tagja. Egy zárt csoport esetében szabadon lehet kommunikálni és szakmai tanácsot kérni.
A bejegyzésében nem nevesítette a várost, a kommentfolyamban ugyan kiderült, hogy Miskolcról van szó, de ez igazából szükséges is volt ahhoz, hogy igazán hasznos megoldási ötleteket gyűjtsön. Érzékeny adatot nem tett közzé, az önkormányzat közgyűlésének jegyzőkönyvei nyilvánosak.
Teljességgel transzparens adat az, hogy a MIDMAR Nkft. költségvetése működési költségeket fedez, de több tízmilliós kampányokat – amelyek egyébként a turistákért, vendégéjszaka-növelésért, desztinációismertségért stb. folytatott kiélezett versenyben minimálisan szükségesek lennének – nem fedez. Ennek kompenzálására minden kreatív eszközt és segítséget igyekszünk megragadni, éppen amiatt, hogy a város jó hírnevét erősítsük, márkáját építsük úgy, hogy az a városlakók és adófizetők számára a lehető legolcsóbb legyen.
Kifejezetten visszautasítom azt, hogy a MIDMAR bármely kollégája – jelen esetben Tamás – a város rossz hírét keltette volna. Ilyen nem történt, segítő kommenteket kapott, és a város nehéz helyzete nem határozza meg a város jó hírét.
Egy szegény ember is lehet szerethető és tiszteletreméltó – ahogyan köztudomásúan Miskolc nehéz helyzetben van –, ettől még szerethető és nagyszerű desztináció, amelynek promótálására kis csapatunk erőn felül minden követ megmozgat.
Miskolc városvezetése az elmúlt évtizedekben elhanyagolta a turizmusmenedzsmentet és a turisztikai marketinget – gyakorlatilag a rendszerváltás óta eltelt 35 év alatt nem történt meg a brandváltás. A 2024 októbere óta regnáló városvezetés azonban érdemben változtatni akar ezen: első lépésként versenyképes szakmai tudással bíró csapatot igazoltak a MIDMAR élére a versenyszférából, amelynek egyik meghatározó és maximálisan elkötelezett tagja Kassay Tamás.
Tamás a kreativitásával olyan szakmai tudással segíti a város turizmusát, amire nyugodt szívvel kijelentem, hogy nélkülözhetetlen – ha kreált „ügyek” miatt elveszítenénk, az nem neki lenne fájó, hanem a jelenleg csak sodródó, vegetáló miskolci turisztikai és vendéglátó vállalkozásoknak.
Mi nem politizálunk, nem vagyunk politikusok – mi turisztikai szakemberek vagyunk, akik csodát próbálnak tenni.”
(kiemelt kép: MIDMAR)
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!