Január harmadik hétfőjén, vagyis ma sokan úgy ébrednek, hogy ez az év legszomorúbb napja. A “Blue Monday” elmélete szerint ilyenkor már lecsengett a karácsonyi hangulat, még rengeteg van hátra az évből, sokan már feladták újévi fogadalmaikat, az anyagi helyzetük sem rózsás a decemberi költekezés után, és az időjárás sem segít a jobb közérzet kialakításában. Ez a nap állítólag matematikai képlettel is alátámasztható módon az év mélypontja – de vajon mennyi igazság van ebben?
Az elmélet valójában egy rendkívül sikeres marketingfogás eredménye, amely mára világszerte elterjedt és beszédtémává vált. Története 2005-ig nyúlik vissza, amikor a Sky Travel utazási iroda észlelte, hogy januárban drasztikusan visszaesnek a foglalások. Az iroda egy kommunikációs céget, a Porter Novellit bízta meg a probléma feltárásával. Ekkor született meg az ötlet, hogy “tudományosan” is alátámasszák: ez az év legszomorúbb időszaka, amin legjobban egy utazás foglalásával lehet segíteni.
Cliff Arnall brit pszichológus, aki ekkor tévesen a Cardiff Egyetem munkatársaként mutatkozott be, megalkotta híres-hírhedt formuláját: [W + D-d)]x TQ / M x Na. A képletben olyan tényezők szerepelnek, mint az időjárás (W), a karácsonyi költekezésből származó adósságok (D), a fizetés (d), a karácsonyi szünet óta eltelt idő (T), valamint az utolsó sikertelen kísérlet óta eltelt idő, amikor megpróbáltunk felhagyni egy rossz szokással (Q). A motiváció (M) és az a késztetés, hogy változtassunk az életünkön (Na), szintén részét képezi a számításnak.
Az elmélet gyorsan terjedt, annak ellenére, hogy több tudományos szakértő is nonszensznek nevezte. Arnall később maga is beismerte, hogy az egész egy marketingfogás volt, és 2018-ban az Independentnek adott interjújában bocsánatot kért érte. Eredeti szándéka az volt, hogy a januárt ne a legsötétebb időszakként éljék meg az emberek, hanem az újrakezdés és tervezés hónapjaként, de a negatív megközelítés jobban eladhatónak bizonyult.
A Blue Monday teória azért is szólhatott nagyot, mert volt mire alapoznia: ilyen címmel jelent meg Angliában 1983-ban a New Order zenekar azonos című slágere. A Blue Monday minden idők legsikeresebb maxilemeze. Az Egyesült Királyságban összesen 1,16 millió példányt adtak el belőle, beleértve az 1988-as és 1995-ös újrakiadásokat is. Az eredeti 1983-as kiadásból több mint 700 000 példány kelt el. A Blue Monday az évtizedek során az egyik legjelentősebb dalként maradt fenn, és több rangos listára is felkerült – például 2021-ben a Rolling Stone magazin “Minden idők 500 legjobb dala” listáján a 235. helyet foglalta el. A szakértők szerint ez a dal segítette az alternatív tánczene mainstream sikerét Nagy-Britanniában.
Bár a Blue Monday tudományosan nem megalapozott, a januári időszak valóban nehézségeket okozhat sokaknak. A szakemberek szerint ebben jelentős szerepet játszik a természetes fény hiánya – a legtöbben sötétben indulnak munkába és sötétben térnek haza –, ami a hormontermelés megváltozásán keresztül jelentősen befolyásolja hangulatunkat. Ez a jelenség rokonítható a szülés utáni lehangoltsággal (Baby Blues) vagy a vasárnapi szomorúsággal (Sunday Blues), amelyek szintén átmeneti állapotok, és ritkán fordulnak át klinikai depresszióba.
Az ünnepek utáni anyagi terhek és a fogadalmak körüli kudarcélmények is hozzájárulhatnak a januári rosszkedvhez. A harmadik hét különösen kritikus az újévi fogadalmak szempontjából, ekkor dől el, hogy visszatérünk-e régi szokásainkhoz vagy sikerül megtartani az új életmódot. A vágyott eredmények elmaradása gyakran okoz csalódást és további motivációvesztést.
A szakemberek szerint azonban több módszer is van a januári lehangoltság leküzdésére. Kiemelten fontos a rendszeres szabadtéri tartózkodás, hiszen a természetes fény az egyik legjobb orvosság a téli levertség ellen. Emellett hatékony lehet a fényterápia is. Az otthoni környezet kellemessé tétele – például illatos gyertyákkal, illóolajokkal és meleg fényekkel – szintén pozitívan hat a közérzetünkre. A tudatos öngondoskodás részeként különösen fontos ebben az időszakban a szociális kapcsolatok ápolása: a baráti beszélgetések, közös programok természetes örömforrást jelentenek.
Az életmódváltást tervezőknek jó hír, hogy a tapasztalatok szerint a január kifejezetten alkalmas az új szokások kialakítására. A szakértők azt javasolják, hogy az változtatásokat tudatos tervezéssel, türelemmel és kitartással érdemes véghez vinni, nem pedig az azonnali eredmények hajszolásával. Ha valaki mégsem januárban kezdi az életmódváltást, érdemes a hétfői napot választania az új szokások bevezetésére.
Tehát bár a Blue Monday mint “a legszomorúbb nap” csupán egy marketingfogás, az amerikai demokraták szavazóinak, illetve a Trumpot nem kedvelőknek mégsem örömteli nap a mai, ugyanis ma iktatják be Donald Trumpot az Egyesült Államok elnökének.
Kép forrása: Pixabay
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!