MC Isti, a “miskolci elmebeteg” megél a nézők pénzéből

Megosztás

Egyesek szerint hétköznapi koldus, akinek a viselkedése vállalhatatlan, mások pedig az egekbe magasztalják az internetes tartalomkészítőt, aki az utóbbi pár évben elképesztő hírnévre tett szert – miközben teljes mértékben közönsége anyagi forrásaiból tartja fenn magát. A gyakran obszcén kifejezéseket is tartalmazó, semmitmondó videók azonban megállíthatatlanul nyomulnak be a köztudatba. Cikkünkben arra a kérdésre keressük a választ, hogyan lehetséges mindez.

A miskolci születésű Köröskényi István nevét már nem csak Borsodban, de országszerte széles körben ismeri az internetes felhasználók szinte teljes közössége. Az MC Isti művésznéven futó (néhány helyen miskolci elmebetegként ismert) 36 éves férfi hol rapperként, hol pedig internetes tartalomkészítőként aposztrofálja magát, a nagyközönség viszont többnyire inkább a trash kultúra ékes példájának tartja. (A trash szó angolul annyit tesz: szemét. Mai modern értelmében az alsóbb rétegek nyilvánosan megmutatkozó felelőtlenségét, nihilizmusát kigúnyoló irányzat, amelyre jó példa a számos Mónika Showban látott, vagy az utca egyszerű emberével készített röhejes videó.)

Isti “munkássága” sokban hasonlónak mondható a szintén nagy népszerűségnek örvendő Varga Irénéhez, aki bár manapság kevesebbszer látható a közösségi felületeken, a Covid járvány idején gyakorlatilag az egész ország megismerte.

Köröskényi István nagyjából mindenhol megtalálható a socialmédiában, és több százezer követővel rendelkezik, akik ráadásul bőkezűen adományoznak neki jelentős összegeket. Isti ugyanis a rapzenék és külföldi “ismeretterjesztő” videók készítése mellett gyakran szerepel live-okban is, melyek során az általa kihívott ellenfeleivel párbajozik. A TikTok live-okban (élő videók) zajló szóbeli párbajok során a nézők azonnali ajándékokat küldhetnek kedvenc karakterüknek, amelyek a képernyőn rózsa, ananász (Isti nagy kevence, emiatt gyakran ananász Pityuként is becézik), szivecske és egyéb ikonok formájában jelennek meg.

Ezekért a kis kedvességekért azonban fizetniük kell az adakozni vágyóknak, mégpedig úgy, hogy pénzért érméket, azaz coin-okat vásárolnak, majd ezeket váltják be a kívánt figurákra. Egy ilyen coin most körül belül hét forintba kerül, ami nem tűnik soknak, azonban fontos tudni, hogy a választható ajándékok különböző értékűek. Némelyik csak 1 vagy 2 coint kóstál, az animáltan megjelenő sapkák, bajuszok viszont már 99 érmébe (601forint) kerülnek. A kapott ikonok értékével megegyező összeg jó része aztán a tartalomgyártó számláján köt ki. A legismertebb videómegosztó oldalon megváltható figurák között szerepel még az oroszlán, amely körül belül 170 ezer forintba, illetve a legdrágább, TikTok Universe nevet viselő darab, ami 44 999 coinba, azaz nagyjából 200 ezer forintba kerül. Ami ennél is megdöbbentőbb, hogy utóbbiból már Mc Istinek is sikerült begyűjtenie egyet.

A miskolci származású “influenszer” korábban serényen gyártotta rapzenéit is, melyek legtöbb esetben a rímeket, a ritmust, az összefüggő szöveget, a minőségi videóklipeket, valamint az igényességet egyaránt nélkülözik.

A műfajt némileg háttérbe szorítva azonban mostanában a közkívánatra megrendelt születésnapi és névnapi köszöntések, valamint különböző szolgáltatásokat kínáló üzletek (étterem, barber shop, munkaruha bolt) reklámozása is szerepel tevékenységei között.

A miskolciak véleménye MC Istiről, egy vasgyári falfirka formájában és a híres ananász

István támogatóinak köszönhetően szinte folyamatosan külföldön tartózkodik, hogy élőben ossza meg lelkes követőivel a különböző országokban megélt tapasztalatait, melyek középpontjában leginkább a helyi kebab árusok és hotelek állnak. Ezekben a videókban sokszor láthatjuk az általa szívesen fogyasztott ételeket, és meggyőződhetünk arról, hogy Istinek a pénz nem akadály, a “legkomolyabb kaják”, illetve a “legkomolyabb helyek” is beleférnek a költségvetésbe. Mindezt többször is alkalmunk nyílik megtudni, hiszen Isti egy-egy szót, vagy félmondatot jellemzően legalább háromszor-négyszer megismétel. A figyelmesebb nézők néhol ellentmondásosnak érezhetik a helyzetet, mivel az MC gyakran azzal a kéréssel fordul követőihez, hogy küldjenek neki pénzt a bankszámlájára is, mert elfogytak a tartalékai. Szerencsére Istvánt rajongói mellett édesanyja is töretlen kitartással finanszírozza, melyről olykor a férfi maga is beszámol.

Így lehet pénzt keresni az interneten – a pillanat amikor MC Isti megkapta a 200 ezret érő ajándékot:

A választott helyszínek, valamint MC Isti hitelessége gyakran vita tárgyát képezi a nézők körében. Emiatt megesik, hogy a férfi obszcén kifejezésekkel jellemzi vélt, vagy valós ellenségeit, sokszor még a magyar társadalmat is általában véve. Legfőbb ellenlábasai közé tartozik egyébként a sokak által ismert youtuber, Dancsó Péter is, aki már több munkájában foglalkozott a miskolci botrányhős jelenségével.

Előfordul az is, hogy tesz olyan durva kijelentéseket, amelyek büntetőjogi eljárást vonhatnak maguk után (fenyegetőzik, hogy szexuálisan fogja bántalmazni egyes családok gyermekeit, rokonait).

Néhány felháborodott néző ezt már szóvá tette, amire Isti válaszképpen közzétett egy videót, melyben nyilvánosan megetet egy kóbornak látszó kutyát, ezzel bizonyítva, hogy milyen jó ember, és elmondja, hogy ” ezt kellene beküldeni a rendőröknek meg a bíróknak”.

Bár MC Isti tartalmaiban a néző nem igazán találkozik hasznos információval, érdekességekkel, vagy művészettel, mégis futótűzként terjednek a világhálón. A jelenség háttere összességében rendkívül komplex. A változó médiafogyasztási szokásoktól kezdve, az elkényelmesedett igényeken keresztül, a közösséghez való tartozás vágyáig sok mindent magába foglal.

Annyi biztos, hogy az NPC (Not Playable Character – nem játszható karakter) Live videók térhódítása nagyban hozzájárul Isti sikereihez, bár a fiatalember már évek óta fokozatosan lépdel felfelé a bizonyos létrán. Tény, hogy a 35 év alattiak előnyben részesítik a videómegosztó oldalakat a Facebook és más hasonló közösségi felületekkel szemben. A fiatalok szívesebben tájékozódnak kép- és hanganyagokból, és ez a szokás egyre inkább kezd átterjedni az idősebb korosztályra is.

A TIK TOK NPC LIVE JELENSÉG avagy HA NEM KÜLDESZ PÉNZT, HISZTIZÜNK!

Dráma – Téboly – Smink – Sírás – Leon Mindennek szem és fültanújai lehetünk, csak küldjetek elég ajándékot. ∞ Kövess MINDENHOL: – https://allmylinks.com/okendry Tankold fel a ruhatárad! http://videosbolt.hu/OwnMcKendry https://mcshop.hu/OwnMcKendry Csatorna Dizájn – PregiArts: – https://linktr.ee/PregiArts Intro Készítő – Palotás Adél – https://linktr.ee/palotasadel11 Küldj levelet, ajánlj nekem témát, vagy hagyj üzenetet üzleti megkeresés szempontjából!

Így működnek az NPC live videók

Az NPC videók eredeti lényege, hogy a tartalomkészítők maguk alakítják a karaktereket, mintha csak egy videójátékban volnának, az ajándékozási rendszer miatt pedig irányíthatóvá is válnak. (Amikor egy néző küld valami értékeset a szereplők kedves gesztusokkal, vagy különböző mozdulatokkal reagálnak.) Tekintve, hogy a live-ok hatalmas eléréssel operálnak, így az algoritmus rengeteg emberhez eljuttatja őket, akik közül szinte bárki bekapcsolódhat a live közben zajló beszélgetésbe és ajándékozásba. Ez által a követőkben az NPC azt az érzést kelti, hogy bárki bármikor tagja lehet egy sok főt számláló közösségnek, a figurák küldésével pedig még befolyásolhatja is az élő videót, valamint a karakter viselkedését.

Ez később komoly érzelmi függőséget is okozhat, így a végére gyakorlatilag majdnem mindegy is, hogy milyen tartalommal találja magát szembe a néző, biztosan nem hagyja ki a csatlakozást, de akár az is megeshet, hogy veszélyes költekezésbe kezd.

Az NCP live-ok adottságainak köszönhetően MC Isti népszerűsége mostanra olyan méreteket ölt, hogy még egy egyszerű számítógépes játékot is fejlesztettek a karakterére építve, melyben videóiból elhíresült aranyköpései is hallhatók, miközben a játékosnak rózsákat és egyéb jutalmakat kell összegyűjtenie. A játékban feltűnő jól ismert üdítőitalok szintén a férfi által gyakran ismételgetett szlogen miatt kerültek képernyőre, az MC ugyanis szereti szenzációként emlegetni, hogy az ő hűtőjében mindig akad egy pepsi, vagy egy “kettes coca”.

Mc Isti game 😂

Uploaded by Benett official on 2024-10-12.

Az MC Isti ihlette játék, melyben aranyköpései és szlogenjei hallhatóak a pálya teljesítése közben

Lapunk szerkesztősége egyébként több ízben próbálta felvenni a kapcsolatot az online celebbel, hogy elmondhassa, vajon valóban komolyan gondolja mindazt amit csinál, vagy inkább önmaga karikatúrája szeretne lenni, azonban a próbálkozásaink sorra kudarcba fulladtak. Mindez nem meglepő, hiszen a “rajongói” között is sokszor vitatott téma, hogy a fiatalember követhetetlen gyorsasággal változtatja szálláshelyeit, melyeket a nézők csak “ól”-ként emlegetnek. Ráadásul a rapper médiasztár számos profillal rendelkezik a különböző platformokon és előszeretettel váltogatja azt is, hogy éppen melyikről jelentkezik be egy-egy live videóban.

Mindent összevetve bátran kijelenthetjük, hogy a követők javaiból élő és profitáló “miskolci elmebeteg” a hazai trash kultúra egyik legismertebb alakja. A közösségi médiában vállalt stílusával és szerepével akarva-akaratlanul is kőkemény társadalomkritikát fogalmaz meg, hiszen nem szabad elfelejtenünk, hogy az igény mindig formálja a kínálatot. Amikor tehát összeráncolt homlokkal, felháborodva méltatunk egy Istihez hasonló jelenséget, jusson eszünkbe, hogy talán érdemes elgondolkoznunk azon is, hogyan tehetett szert ekkora népszerűségre egy ilyen karakter. Ahogy a régi időkben sokan letagadtuk, hogy nézzük a kibeszélő- és valóságshowkat, ma is mondhatjuk, hogy elítéljük a Köröskényi István féle trash résztvevőket, a statisztikák azonban nem hazudnak, a szekér pedig valahogy mégis biztosan halad előre ebben a műfajban.

A következő “gyöngyszemekből” például biztosan mindenki ismer egyet, vagy kettőt legalább:

Trash kvíz Baranyai Barnával (és MC Istivel)

úFotók, videók: Facebook, Instagram, Youtube, TikTok

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz. 

Kapcsolódó cikkek