Ma reggel Magyar Péter Ózdról indította útját. Először egy ötven éves Bzmot motorvonaton Miskolcra ment, majd onnan Budapestre a Keletibe. Lázár Jánossal szeretett volna találkozni, hogy a magyar vasút állapotáról beszélgessenek, de a miniszter kifarolt a találkozásból.
Magyar 8:08 perckor indult el Ózdról, és élőben tudósított az útjáról. Elmondta, hogy Lázár eleinte nyitottnak bizonyult a találkozóra, de végül nem fogadta el azokat a feltételeket, amiket Magyar támasztott. Utóbbi ugyanis a valódi állapotokat szerette volna bemutatni, például hogy a majdnem teli kis motorvonaton megy a fűtés (vagy túlmelegedett a motor), irtózatos büdös van, és a wc használhatatlan.
Így lett a Hív a vasút, vár a Lázárból – Áll a vasút, fél a Lázár
– mondta el a Tisza Párt elnöke.
Beszélt volna a miniszterrel a MÁV ötéves stratégiájáról, melyben olyanok szerepelnek, mint a vasúti közlekedés versenyképessé tétele, akadálymentesítés, rugalmas tarifarendszer kialakítása, és olyan problémákkal kell megküzdeni, mint az ingatlanok kihasználatlansága, munkaerőhiány, karbantartások elmaradása, a szolgáltatások rossz minősége, hiányos utastájékoztatás és még rengeteg pontot sorolt tovább Magyar. Felhívta a figyelmet, hogy 2030-ra a vasúti járműállomány 90%-a ötven évesnél idősebb lesz.
A négy éve született ötéves stratégia azt állapítja meg, hogy 3-4200 milliárd forint fejlesztési igény lenne alapvető fejlesztési beruházásokra, amiből 2-3000 milliárd forintot uniós forrásokból kellene fedezni. Ehhez képest a napokban Lázár 800 milliárdos fejlesztésről beszélt.
Lázár arra hivatkozik, hogy még csak két éve miniszter, ennyi idő alatt nem lehet az elmúlt 30 év hibáit kijavítani. (Később Magyar megemlíti, hogy ez idő alatt 18 évig Orbán Viktor kormánya vezette az országot.) 2020 júliusában még a vonatok 74%-a közlekedett pontosan (ez az öt percnél kevesebb késéseket jelenti), amikor Lázár átvette a tárcát, már csak 54%, idén nyáron ez 34%-ra csökkent.
Azt is felrója, hogy az EU-s pénzek nem érkezésével, amire a stratégia is támaszkodni akart, a fejlesztések teljesen be lettek fagyasztva a MÁV-nál, miközben a gyorsforgalmi utak fejlesztését erőlteti a kormány. Erre rengeteg pénz jut, de ezek sokszor értelmetlen fejlesztések, melyek nem szolgálják a vidéki Magyarország lakosságát. Egyedül a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése zajlik kínai tőkéből és beszállítókkal, illetve az akkumulátorgyárak vasúti kiszolgálása.
Magyar számon kéri Lázáron azt is, hogy a miniszter leállított már létező fejlesztéseket, ami uniós forrásvesztéssel is járt, emellett szétverte a közlekedési szervezeteket is. Teljesen alkalmatlan a minisztérium a napi operatív feladatok intézésére, beszerzéseket sem intéz a kormány, és 3-4 éven belül nem is nagyon várható, hogy új járművek érkezzenek. Lázár leállította a 115 Siemens mozdony beszerzését is, amire kedvező árú keretszerződése volt a MÁV-nak, de a miniszter azt mondta, hogy németekkel nem üzletelünk, a Paks II-es beszerzések körüli rossz viszony miatt, ami a Siemens és közte kialakult. Leállt az IC-kocsik és a motorvonatok beszerzése is, ezek ugyancsak Lázár János parancsára történtek, amiket használt nyugat-európai, 40 éves holland IC-kocsikkal pótolnának. Eközben Bulgária is új járműveket vásárol.
Ezután Magyar bemutatta, hogyan is néz ki a Bzmot, ami a Kádár-rendszeri állapotokat tükrözte. Szerintem nem véletlen, hogy Lázár nem jött el a találkozóra, pedig bátrabb embernek ismerte, mint Takács Péter egészségügyi vagy Maruzsa Zoltán oktatásügyi államtitkárt. Rámutatott arra is, hogy ugyan nincs pénz vasúti fejlesztésekre, azt a negyedrangú mellékutat, amin napi 150-200 autó halad el, és Lázár kastélyához vezet, 3 milliárd forintért újítják fel, mint az a napokban kiderült. Közúti fejlesztések vannak túlárazott presztizsberuházásokra, fideszes választókerületi elnökök kéréseire, miközben a vasútfejlesztés lenne a lakosság érdeke. Eközben felesleges látszatharcot folytatnak Brüsszellel, ahonnan nem jönnek a források a korrupció miatt – így járt az egészségügy is, amelyik a 900 milliárdos egészségügyi fejlesztéseket nem kapja meg emiatt. Ezek a források el is fognak veszni örökre, mert rengeteg ilyen projekt határideje 2026.
A késésekről is szót ejtett: már reggel 5-kor an, hogy egyórás késéssel indulnak járatok, ami miatt többen is elveszítették már a munkájukat, mert nem tudnak beérni a munkahelyükre.
Magyar válaszokat vár a felvetett témákra, és várja egy közös vonatozásra a minisztert.
Ezután már Miskolcról jelentkezett be a Tisza Párt elnöke a több mint egy órás utazás után, egy Miskolc-Intercity járatról, ami ránézésre nem tűnik Intercitynek. Magyar megemlítette, hogy amikor a feleségét megismerte, sokat járt Miskolcra, akkor 1 óra 55 perc alatt jutott el a tiszta Intercity Budapestről a borsodi megyeszékhelyre, 15 perces késés esetén a helyjegy árát is visszakapták. Most a hivatalos menetidő 2 óra 40 perc, nincs légkondicionálás, 33-35 fokot mért a folyosón, a fülkékben 31-31 fokot.
Elővett egy 11 oldalas lassújel kimutatást, amit egy vasúti dolgozótól kapott, ami a sebességkorlátozásokat mutatja, 20-100 km/h-ás sebességekkel, miközben más országokban 300-400 km/h-ás sebességet is elérnek a vonatok. Jelenleg a MÁV hálózatának harmadán van a pálya állapota miatt sebességkorlátozás. Régebben ilyen még jellemzően csak mellékvonalakon fordult elő, most már a fővonalakon is elszabadult a helyzet: három Intercityből kettő késik.
Magyar szerint az utóbbi 20 évben 40.000 milliárd forint EU-s fejlesztési pénz érkezett közlekedésre hazánkba, nagyon sok ebből vasútra, de a kormány elköltötte közútfejlesztésre, ott többet lehet lopni. Felrója Lázárnak a HÉV-kocsik cseréjét is, amit a kormány vidékbarát politikájára hivatkozva indokolt Lázár, de közben vasútvonalakat zárnak be, például Tiszaújvárosban is. Persze Hódmezővásárhelyre jutott tram-train, másutt a mellékvonalakat bezárták, amiket később sem lehet már megújítani, ha érkezne EU-s forrás.
Az élő videót azzal folytatta, hogy tele van kérdésekkel, és szeretne válaszokat kapni Lázár Jánostól ezekre, és azok az ígéretek, amiket a miniszter tett, miért is keltenének reményt a változásra.
Elmondta, hogy az állomásokon odamentek hozzá az emberek – utasok és vasutasok -, akik azt kérik tőle, hogy mutassa be a valóságot, ő továbbra is nyitott egy ilyen vonatozásra Lázárral.
13:15-re végül pontosan megérkezett az IC a Keletibe, bár Magyar hozzátette, hogy a vasutasok szerint ennyi zöld jelzést még soha nem kapott a vonat, így a szokásos 20-30 perces késést megúszták. A 2 óra 45 perces menetidő szólhatott az ő érdeklődésének és hogy a sajtó várta a Keletiben. Igaz, húsz éve még 1 óra 50 perc is elég volt erre a távra. Megdicsérte az I. osztályt és a büfékocsit, amikhez képest a másodosztályú vagon, ahol ő utazott, egészen katasztrofális állapotú.
A sajtó képviselőinek összefoglalta a már korábban elmondottakat, majd a sajtó kérdéseire válaszolt. Elmondta, hogy jövő héten másik vasúti vonalról fog jelentkezni, Lajosmizsét, Mátészalkát emlegette, illetve a Déli pályaudvart, ahová várja a megfutamodó Lázár Jánost, Magyar szerint a miniszternek is érdekes élmény lenne. Magyar Péter úgy nyilatkozott, régen sokat vonatozott, szereti a vasúti közlekedést, de már jó ideje felhagyott vele, mert a szolgáltatás színvonala nagyon alacsony.
Első lépése, ha a Tisza Párt hatalomra kerül, az uniós pénzek megszerzése lesz, mert anélkül a MÁV szerkezeti és szervezeti átalakítása elképzelhetetlen. Azzal, hogy a jól szervezett Volánbuszt is integrálták a MÁV-ba, csak utóbbi lezüllesztését sikerül elérni, ezt ő leállítaná, értelmetlen központosításnak látja, a szakmai kompetencia hiányát és a lelassított döntéshozatal még inkább bénítja a működést.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!