Rendkívül elavult rendszert örökölt meg a városvezetés, amelyet nem is sikerülhetett teljes egészében modernizálni, de már legalább valami megmozdult Miskolcon. Közel 300 milliót már belefektettek a projektbe, de még ennél sokkal többre van szükség. Ráadásul az egyre gyakoribb özönvízszerű felhőszakadások egyre nagyobb kihívás elé állítják a csatornarendszert.
Amikor igazán nagy felhőszakadás zúdul Miskolcra, akkor a vízelvezetőrendszer ugyanúgy nem képes vele megbirkózni, mint Magyarország más városaiban sem, a kistelepülésekről nem is beszélve. Márpedig az utóbbi években egyre gyakoribbak az ilyen jellegű özönvizek és a jövőben még inkább fel kell erre készülni.
Miskolc elkezdte az elmúlt esztendőkben.
Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott „Miskolc város csapadékvíz elvezetés fejlesztése” című TOP-6.3.3-16-MI1-2020-00004 jelű projektje, Miskolc több városrészébenben a rendezetlen csapadékvíz elvezetés problémákat oldotta meg.
A projektelemek
Lavotta utcán a csapadékvíz elvezető útárok rekonstrukciója valósult meg a Harsányi út és a Szolártsik tér között. Görömböly városrész egyik gerinc útja mentén húzódik az árok. A Lavotta utca a Harsány felé vezető útról ágazik el a településrész központja felé. Az úttól nyugati irányban fekvő domb sűrűn beépített családi házas övezet, melyről több meredek emelkedésű út csatlakozik rá. A domborzati viszonyok azt eredményezik, hogy a jelentősebb csapadékképződés esetén az árok hirtelen nagy mennyiségű esővíz terhelést kap. A rekonstrukció a csapadékvíz rendezett elvezetését oldotta meg.
Vájár utca, Aknász utca, Bányamécs utca csapadékvíz-elvezetésének rekonstrukciója. A helyi adottságokat és a terület vízgyűjtő területét figyelembe véve került kialakításra az újraméretezett csapadékvíz elvezető árokrendszer az utcák mindkét oldalán.
Erenyő utca csapadékvíz elvezető útárok rendszerének rekonstrukciója valósult meg Miskolc-Pereces városrészben, a Pereces pataktól az Erenyő utcával párhuzamosan, a Bollóalja utcáig. Nyugati irányból változatos magasságú és meredekségű domb található, melyről valamennyi esővíz az árok irányába folyik. Az elmúlt évek során a meder deformálódott, a nyomvonalában több helyen is kisebb földszakadások keletkeztek. Nagy intenzitású csapadék esetében az árok nem képes az esővizet maradéktalanul elvezetni. Ezen probléma került orvoslásra a fejlesztés során.
Mária és Csavar utcák projektben érintett szakaszán vápás bazaltbeton csapadékvíz elvezetés kialakítása valósult meg az út szélességében, a Tópart – Mária kereszteződésben keresztirányú monolit rácsos vízelnyelő folyókarendszer került kialakításra. A fejlesztéssel érintett terület a Tópart – Mária – Szervezet – Ferenczy S. u keresztezésében található csapadékcsatorna végaknától kezdődően a Mária utcában a Csavar utca irányába folytatóan a Csavar utca ipszilon kereszteződésig tart.
A Repülőtéri utca a Szentpéteri kapu és a Besenyői utca között található, melynek része egy közúti aluljáró. A fejlesztés, nagyobb esőzések idején az aluljárót elöntő csapadékvíz rendezett elvezetését oldotta meg. 4 db keresztirányú monolit vízelnyelő nehéz folyóka került kiépítésre. A projekt összköltsége 294 millió forintra rúgott.
Rendbe tették a Tölgy utcát, valamint a Mária és Csavar utca térségét, ahol a pályázati fejlesztésnek hála, komolyabb javításokat végezhettek el. A Tópart és a Mária utca kereszteződésében vápás bazaltbeton csapadékvíz-elvezetés kialakítása valósult meg, egészen a Csavar utca ipszilon kereszteződésééig. Az új városvezetésnek októbertől ezen programok folytatása is nagy feladata lesz.
Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!