Borsod közútjainak állapota országos összehasonlításban nem rossz

útfelújítás

Megosztás

A magyar közutak állapota összetett képet mutat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. legfrissebb felmérése alapján. Bár a közlekedők gyakran panaszkodnak az utak rossz minőségére, a statisztikák szerint bizonyos területeken javulás tapasztalható.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. évente felméri az utak állapotát különböző szempontok szerint, mint a burkolatállapot, egyenetlenség, nyomvályúsodás és teherbírás. Az utak minőségét öt kategóriába sorolják: jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz.

A 2023. december 31-i adatok alapján:

  1. Keréknyomvályú-mélység: Javuló tendencia látható. A rossz és nem megfelelő minőségű szakaszok együttesen már nem érik el az utak 4%-át, míg a jó minősítésű utak aránya 87%.
  2. Egyenetlenség: Vegyesebb kép mutatkozik. Az utak 40,5%-a jó állapotú, 16,5%-a megfelelő, de több mint 30%-uk rossz vagy nem megfelelő minősítést kapott.
  3. Burkolatállapot: Itt látható a legnagyobb probléma. 2023-ban az utak 53%-ának volt rossz vagy nem megfelelő a burkolatállapota, ami kb. 1000 km-rel hosszabb szakaszt jelent, mint 2022-ben. Ugyanakkor 2019 óta nőtt a jó minőségű szakaszok aránya is.
  4. Teherbírás: Folyamatos javulás figyelhető meg, egyre hosszabb a jó teherbírású utak szakasza.

Megnéztük, megyei szinten milyenek a különbségek:

A balesetveszélyes, főként teherautók által okozott nyomvályúk mélysége alapján megyénk a legjobbak közt szerepel, a tizenkilencből a negyedik helyen.

Az egyenetlenség szerinti megoszlás szerint Borsod-Abaúj-Zemplén a kilencedik.

A teherbírás szerinti megoszlásban BAZ a tizedik helyen van.

Az út burkolatának állapota szerint megyénk a hetedik.

A magyar közúthálózat folyamatos felújítása és fejlesztése intenzíven zajlik, különösen a nyári időszakban. 2024-ben is jelentős útfelújítási munkálatokra számíthatunk országszerte. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) idén májusig már komoly eredményeket ért el: több mint 100 kilométer hosszúságban, összesen 870 ezer négyzetméteren cserélték ki a tönkrement burkolatot új aszfaltra az általuk kezelt útszakaszokon.

Az idei felújítások kiemelt figyelmet fordítanak az M3-as autópályára. Ezen a fontos közlekedési útvonalon tavasz óta már nyolc szakaszt újítottak fel, ami 360 ezer négyzetméter új burkolatot jelent. A tervek szerint az M3-as és az M35-ös autópályákon további szintrehozási munkálatok várhatók még ebben az évben.

A tavalyi év is jelentős eredményeket hozott: a teljes főpálya-hálózat 19 százaléka újult meg, ami önmagában is impozáns teljesítmény. Emellett 106 híd és felüljáró is felújításra került, javítva ezzel a közlekedés biztonságát és kényelmét.

2024-re még ambiciózusabb tervek vannak: várhatóan a főpálya-hálózat újabb ötöde kap új aszfaltburkolatot, ami mintegy 3,9 millió négyzetméter felújított útfelületet jelent. Ez a nagyszabású projekt nemcsak az útburkolatra terjed ki, hanem a kapcsolódó infrastruktúrára is: tervben van további 110 híd és felüljáró felújítása is ebben az évben.

Ön milyennek látja a változásokat? Szavazzon!

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek