Tömegközlekedési problémák: szinte minden utas panaszkodik a jelenlegi állapotokra

Megosztás

A borsodi megyeszékhely tömegközlekedésének színvonala a közvélekedés szerint sokat romlott az utóbbi években. Hogy kiderítsük, igaza van-e a közösségi médiában posztoló kritikusoknak, nyakunkba vettük a várost és megkérdeztük a járókelőket, mit gondolnak a jelenlegi állapotokról és mik a tapasztalataik.

Mónika éppen a 35-ös buszról szállt le, amikor kikértük a véleményét a tömegközlekedés helyzetéről, mellyel kapcsolatban számos problémára világított rá: „Csúcsidőben, reggel és délután a nagy forgalmat lebonyolító buszokra (34-es 35-ös) alig lehet felférni, ezek nem csuklós járatok. A menetrend katasztrofális: a buszok vagy késnek, vagy elhúznak hamarabb, lehetetlen kiigazodni rajtuk. Hasonló a helyzet a villamosokkal: sosem jönnek időben, főleg reggel. Ha meg leesik a hó, esélytelen időben beérni a munkahelyre.”

“Emellett háromnegyed óra az Avasról lejutni a belvárosba. Budapesten ennyi idő alatt át lehet menni a város másik végébe. Olyan járatok szűntek meg, mint például a 38-as, ami az Avas-Győri kapu távolságot megtette 10 perc alatt. A buszsofőrök látják, hogy szaladsz a busz után, de nem várnak meg. Bár egy ott dolgozó ismerősömtől tudom, hogy kevesen vannak és nincsenek kellőképpen megfizetve, szóval érthető a hozzáállásuk. Ez is hatalmas probléma.”

Mónika szerint a buszok állapota is hagy kívánnivalót maga után: büdös van és nagy a kosz. Némelyik ülést nem lehet használni, olyan mocskosak a kárpitok. A városvezetőknek többet kellene használniuk a tömegközlekedést, akkor biztos lenne változás!”

Adrienn is leginkább a menetrendet és a járművek állapotát kifogásolta. – Leginkább autóval járok, mert sokat kell várni a buszokra és a villamosokra, melyek egyébként nagyon koszosak. Lenne min javítani! – árulta el nekünk, miután megvette a parkolójegyét.

15-ös járat: Felső-Majláth – Ómassa

Tamást a sétálóutcán állítottuk meg, hogy megismerjük a véleményét a témával kapcsolatban: „Én mostanában napi kétszer megyek ugyanazon a járaton, a 45-ösön, munkába meg vissza. Ez a busz elég ritkán jár, de a Joyson-os reggeli műszak miatt a járat nekem pont jó, hogy beérjek 8-ra a munkahelyemre. Délután viszont legalább fél órát kell várnom minden nap, hogy haza tudjak menni vele. Véleményem szerint a miskolci közlekedéssel önmagában az a baj, hogy túl sok jármű van az utakon egyszerre. A megoldást abban látom, hogy a város végein parkolókat kellene kiépíteni, otthagyni a kocsikat és busszal bejárni, melyek nyilván fel lennének fejlesztve és sűrítve.”

Egy húszas éveiben járó lányt a Tapolcai elágazásnál lévő megállóban szólítottunk le:Nagyon sokallom a bérletek és a járműveken vásárolt jegyek árát. Eleve csak két járatot tudunk igénybe venni, amik késnek vagy hamarabb érkeznek (persze nem az 1-2 perces késésekről van szó), ez pedig azt eredményezi, hogy tömve vannak, lekéssük, majd fél óra-1 óra múlva indulnak újra. A csatlakozások összehangolása is borzalmas: rengetegszer előfordul például, hogy amikor a villamos az Újgyőri főtérre ér, a 29-es busz sofőrje nem várja meg, amíg átszállnak az emberek. Akinek nincs más alternatívája, az várhat egy órát a következőre (vagy taxizik, ami szintén nem olcsó dolog).”

Az utas szerint a közbiztonsággal is probléma van. Rengeteg az ápolatlan, bódult állapotú, zavaró viselkedésű egyén a járatokon.

“Ami pedig szintén nagyon szomorúan érint – mint olyat, aki a 8-as busz útvonalán lakik –, hogy az az egyetlen járat az Y-híd átadása óta ezen a vonalon. Ezzel nem lenne különösebben probléma, ha gyakrabban járnának és a többségük nem csak a Tiszai pályaudvarig közlekedne.”

“Sajnos ilyen körülmények között egyáltalán nem éri meg a miskolci tömegközlekedéssel utazni, csak vagyunk sokan, akiknek nincs más választásuk. Remélhetőleg valamikor sikerül orvosolni a hibákat és kellemesebbé, utasbarátabbá tenni a tömegközlekedést.”

Épphogy el tudta nekünk mondani mindezt, mert kisvártatva befutott a 20-as busz, amire fel is pattant.

Amikor a miskolci tömegközlekedésről kérdeztük, Anna rögtön rávágta, hogy: „Drága!” Majd így folytatta: „Elmegyek például Bőcsre: 45 perc az út, 180 Ft! A miskolci buszon/villamoson pedig mindegy hogy egy megállót megyek vagy tizet, akkor is 700 Ft ha a buszon veszem, ha meg automatában, akkor meg 350. Én megvenném szívesen előre a jegyet de nincs mindenhol automata.”

“A Simple alkalmazást meg benéztem már többször is, vettem vagy 5 jegyet és egyiket se tudtam használni. A buszsofőrnek meg hiába mutattam, hogy van jegyem, ha nem engedi az alkalmazás, hogy lekezeljem. Olyan megoldás kéne, mint Angliában: minden megállóban van egy kapu, ahol le kell húzni a kártyádat. Az automata először csak 1 fontot vesz le, majd később kikalkulálja, hogy milyen távolságot tettél meg, és az alapján kell fizetned utólag” – javasolta, majd vett két jegyet egy automatából.

Egy idősebb úr a villamoson ülve összegezte gondolatait. “A miskolci tömegközlekedés az egyik legjobban strukturált… volt. Emlékszem még, hogy 10-15 évvel ezelőtt igen jól szervezetten működött minden járat, összehangolt csatlakozások voltak, de manapság ez nincs meg. Első példa, hogy az Újgyőri főtéren az érkező villamosokat sosem várják be a buszok. A 29-es járat mindig elindul néha hamarabb is, hiába látja, hogy rohannak hozzá az emberek. Olyan is előfordult, hogy az ember orra előtt csapja be az ajtót a sofőr. Nem mellesleg probléma az is, hogy a 29-es buszok, ha nincs felszálló, mindig rohannak. Volt, hogy a járat 4 perccel korábban megérkezett a Vargahegyre, és tovább is ment. Így lehetetlen utazni, pláne, ha a busz hétvégenként óránként jár, megfelelő szélvédett megálló pedig nincs.”

“Hiába írok panaszlevelet az MVK-nak, azt válaszolják, hogy kivizsgálják az esetet és hogy figyelmeztetik a sofőrt, de ennyi. Érdemi lépés, esetlegesen menetrend-sűrités nincs. Probléma van a villamosközlekedéssel is, hétvégenként negyedóránkként járnak, azok pedig tömve vannak. Persze, értem, hogy a működtetés pénzbe kerül, amit az állam nem ad meg sem a városnak, sem az MVK-nak, de ez rettenetes. A bérletár pedig indokolatlanul magas” – sorolta a férfi.

Zsombor is számtalan negatív élménnyel gazdagodott az utóbbi időben. Élményeit a villamosra várva öszegezte. “Sokszor döntök úgy, hogy inkább gyalog, vagy kocsival indulok el valahová, mert egyrészt ritkán, másrészt rendkívül pontatlanul járnak sok esetben a buszok, Csatlakozásról ne is beszéljünk, nem létezik: 20-25 perc várakozás, ha véletlenül 17 óra után kelek útra. Volt, hogy a Pesti úti Auchan-ból az Avas 1-es ütemre este 6 óra után 45 perces volt az utam, ebből 35 perc várakozással telt. Annyi idő alatt gyalog hazaértem volna. Éjszaka marad a taxi, mert éjfél előtt elmegy az utolsó belvárosi busz. Régen még hajnali 1 órakor volt egy járat, ami összekötötte a repteret az Avassal.”

A fiatalember szerint a tájékoztatás hiánya is elég bosszantó. “Például az ingyenes Auchan-járat január 1-i megszűntével kapcsolatban semmiféle információt nem találtam az MVK oldalán. Az utazóközönség viselkedése pedig botrányos! Meglátásom szerint a város elszegényedett és lecsúszott rétege használja a tömegközlekedést mostanság. Szomorú ezt látni.”

“Sajnos a mai fizetések mellett, úgy vélem, hogy nagyon drágák a jegy-, és bérletárak” – vázolta meglátásait úton hazafelé Zsófi. “Azt a tényt is szomorúan észleltem, hogy nagyon sok járat esetében ritkítottak, ilyen például a 32-es, vagy az 1-es busz. A villamos viszonylag gyakran jár, azonban sajnos reggel 7 óra körül folyamatos a tömegnyomor.”

“A villamos viszonylag gyakran jár.”

“Fontos azt is kiemelni – ami nem a MVK hibája –, hogy heti szinten történik villamosbaleset. Ennek köszönhetően viszont sajnos sokszor késik az ember munkából, iskolából. Az élményeim sem túl pozitívak de ez az utazók miatt van, akik sajnos nem tartják tiszteletben a többi embertársukat: nagyon gyakori a modortalan viselkedés, trágárkodás, zenehallgatás fennhangon. Ez elég frusztráló tud lenni. Továbbá úgy gondolom nem minden buszjárat korszerű, sokszor fura hangokat adnak ki, és a higiéniára is jobban kellene ügyelni.”

“Többször éreztem magam már veszélyben fiatal nőként a buszmegállóban, illetve a buszon is, ami azt mutatja, hogy a közbiztonság most sem a jó irányba halad Miskolcon. Az ellenőrökkel kapcsolatban azonban – azt kell mondjam – pozitív élményeim vannak, meglátásom szerint kedvesek az utasokkal. Szerintem nem illik rájuk az a sztereotíp kép, ami az emberekben kialakult róluk” – részletezte a naponta tömegközlekedő Zsófi.

A fenti beszámolókból is kitűnik, hogy nagyon sokan elégedetlenek a jelenlegi helyzettel, ha a miskolci tömegközlekedésről van szó. Abban bízhatunk, hogy a városvezetés az MVK Zrt.-vel karöltve egy átfogó megoldást talál az évek során felgyülemlett problémák kiküszöbölésére. Reméljük, erre mihamarabb sor kerül.

Képek: MVK Zrt. Facebook oldala

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek