Nem turbó a körforgalom – Iván Tamás írása

Megosztás

Körülbelül két hónapja szereztem róla tudomást, hogy a készülő miskolci turbókörforgalomnál forgalomirányító lámpák lesznek kihelyezve. Nem vagyok közlekedésmérnök, de az elmúlt ötven év közlekedési tapasztalatai azt súgták, hogy ez nem feltétlenül jó ötlet. Szerintem éppen a körforgalom lényegét veszik el a forgalmi lámpák.

A hétfő délelőtt fél 10 (csúcsidőn kívül) és délután 4 óra körül (csúcsidőben) tapasztaltak igazolni látszanak aggodalmaimat. Pedig mindezek előtt még nem tudhattam – Pelikán József gátőr szavaival élve: nem sejthettem -, hogy a 3-as úton található kétszer két sávoson eddig jól működő zöldhullámot is megtöri majd a körforgalom lámpás irányítása.

Nem szoktam ilyen szavakat használni, de ez kétségtelenül TRAGÉDIA!

Nekem azt üzeni, hogy a NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) háza táján egyetlen józan gondolkodású közlekedésmérnök sincs; hiszen igazi szakember ilyet nem tervez.

A hétfő délutáni csúcsforgalomban ennek a lámpás forgalomszabályozásnak sikerült elérnie mindazt, amit még az Y-híd és az újonnan elkészült körforgalom munkálatai sem voltak képesek felülmúlni az elmúlt másfél évben.

Keletről nyugati irányba a 3-as főút forgalmát, északról déli irányba pedig a 26-os út forgalmát sikerült blokkolni oly módon, hogy a József Attila út felől egészen a Baross Gábor utcai kereszteződésig feltorlódott a forgalom, mivel a Búza téri balra kanyarodás lényegében bedugult.

És mindezt persze úgy, hogy a „turbó”körforgalom észak-déli kétszer két sávja tele van álló, pöfögő autóval, míg a Vörösmarty utcán mindkét irányban csupán néhány jármű vesztegel, amelyek a zöld jelzésre pillanatok alatt eltűnhetnek arra, amerre menni szerettek volna.

Részemről egyes alá annak, aki elkövette ezt a rémséget. (Legjobb tudomásom szerint a képződmény létrejöttébe sem a korábbi, sem a jelenlegi városvezetésnek nem volt beleszólása.)

Sajnálatos módon egy felelős ember sem akadt, aki a lámpákat villogó sárgára váltotta volna. Szerintem ezt minél előbb meg kellene tenni.

És persze azon sem mereng el senki, hogy az Y-híd egyelőre a Martin-Kertváros és Szirma közlekedésén tud csak enyhíteni, hiszen a 3-as főút forgalma továbbra is a Búza tér mellett halad el a József Attila út felé és fordítva.

Sőt, nekem az is erős túlzás, hogy a Soltész Nagy Kálmán utca stoptáblát kapott, a Vörösmarty utcával szemben. Ez akkor lett volna észszerű lépés, ha a 3-as út nyomvonala valóban átkerül a Tiszai pályaudvar és a Fonoda utca felé. Azonban erre még éveket várhatunk.

Mindent összevetve, az első napok tapasztalatai alapján azt javaslom, hogy aki csak teheti, kerülje el ezt a körforgalmat mindaddig, amíg a lámpás irányítást ki nem kapcsolják.

Egy utolsó gondolat a környezetvédelem jegyében: a levegőszennyezés mértéke minden bizonnyal a sokszorosára nő a belvárosban, köszönhetően annak a néhány száz autónak, amelyek a mostani hidegben végigpöfögik ezeket a dugókat.

Ez is nagyon hiányzott nekünk.

Utóirat: Az elmúlt napokban elhangzott, hogy a körforgalom “lámpázására” a gyalogosátkelők miatt volt szükség, hiszen a gyalogos forgalmat nem terelték például aluljáróba. Azt gondolom, hogy ez szakmailag is téves állítás. A zebrákat a körforgalomtól arrébb kellett volna helyezni. A zebrákon áthaladók védelme érdekében nyilvánvalóan célszerű forgalmi lámpákat üzemeltetni – nem feltétlenül 24 órában. A gyalogos zebrák forgalmi lámpáit mindenképpen nyomógombbal üzemeltetném, hiszen a nyomógombos működtetés lehetővé tesz késleltetést, összehangolást a többi zebrával, és még lehetnek egyéb szempontok is. Ez esetben amikor nincsen gyalogosforgalom a körforgalom zavartalanul működhetne.

Kapcsolódó cikkek