Miért vállalhatatlan a miskolci tömegközlekedés – 2. rész

Megosztás

A miskolci közösségi közlekedéssel foglalkozó első cikkünkben beszámoltunk az MVK 2015-2019 közötti nehézségeiről, részletesen áttekintettük, hogyan adósította el 4 milliárd forinttal a céget a korábbi fideszes városvezetés, aztán a drámai sofőrhiánnyal foglalkoztunk, végül az új városvezetés által elindított válságkezelésről írtunk. Cikkünk második részében a 2020-tól napjainkig tartó időszakot fogjuk vizsgálni, illetve megpróbálunk kicsit a jövőbe tekinteni, és kideríteni, mi várható a tömegközlekedés helyzetét illetően a borsodi megyeszékhelyen.

Az önkormányzati választásokat követő év márciusában Magyarországot is elérte a Covid-19 járvány, amely mindenkiben komoly félelmeket keltett. Az kétségkívül kijelenthető, hogy a betegség teljesen felforgatta addig ismert életünket, amely már talán soha nem is tér vissza egészen a járvány előtti normához. A tömegközlekedést is súlyosan érintette a pandémia. Eleinte a távoktatás, a home office és az általános távolságtartás miatt drasztikusan csökkent az utasok száma. Aki tehette, otthon maradt, vagy inkább saját gépjárművel utazott. Ez érezhető, közel egymilliárdos bevételkiesést okozott a cégnek.

A járvány idején elkordonozták a busz elejét, persze hely így is volt bőven

Az így kialakult, kifejezetten nehéz helyzetet súlyosbította a kormány a több milliárdos elvonásokkal és intézkedésekkel, melyek a következőek voltak: gépjárműadó (-450 millió Ft), idegenforgalmi adó (-150 millió Ft), iparűzési adó (-2,5 milliárd Ft), ingyenes parkolás bevezetése (-300 millió Ft). Mindez összesen 3,4 milliárd forint mínuszt jelentett a város számára.

A fideszes állami vezetés véleménye szerint az önkormányzatoknak az iparűzési adóból kellett működtetni a helyi tömegközlekedést, de mint látjuk, ezen adó esetén volt a legnagyobb a bevételkiesés.

A helyzet ugyan rossznak tűnik, de már megtanulhattuk, hogy mindig lehet rosszabb. 2020 őszén a kormány ismét megszorította a képzeletbeli nadrágszíjat: bejelentette, hogy megszűnik a helyi tömegközlekedés állami támogatása, ezzel további 500 millió forinttól esett el az MVK.

Ezt követően a városvezetés további költségcsökkentő intézkedéseket tervezett bevezetni, de erre nem volt lehetőségük, hiszen az önkormányzati választásokon éppen Veres Páltól vereséget szenvedett Alakszai Zoltán vezette kormányhivatalnak kellett jóváhagynia a veszélyhelyzet idején érvényes menetrendet. Annak ellenére, hogy ebben az időszakban az utasszám töredékére esett vissza, illetve, hogy este 8 óra után kijárási tilalom volt érvényben, a villamosok és a buszok sűrűn közlekedtek.

Mind emlékezhetünk arra, hogy 20 óra után gyakorlatilag üres járatok rótták Miskolc utcáit. Ennek oka, hogy Alakszai Zoltánék kötelezték a céget egy bizonyos járatszám elindítására, annak ellenére, hogy ezeket a járatokat szinte senki nem használta. Természetesen arra már nem adott javaslatot a kormányhivatal, hogy a több milliárdos kiesést és a növekvő járatszámot miből kellene fedeznie a cégnek.

És ezzel még nem értek véget a megpróbáltatások. Az energiaárak már tavaly lendületes emelkedésnek indultak. Emlékezhetünk rá, hogy a különböző üzemanyagok és a gáz ára is jelentősen növekedett, pedig akkor még nem tombolt háború a szomszédunkban. Az emelkedés olyan drámai volt, hogy a kormány már tavaly ősszel bevezette a hatósági árat az üzemanyagok tekintetében, enélkül már az előző évben is 600 forint körül tankolhattunk volna.

Erre a nehéz helyzetre érkezett az igazi csapás, amikor kitör a háború a szomszédunkban. Az üzemanyagok és a gáz ára soha nem látott emelkedésnek indult. Miskolc vezetése az év elején már 6 milliárdos kieséssel kalkulált a továbbra is érvényben lévő kormányzati elvonások, illetve a megemelkedett energiaárak miatt, ez az összeg azóta csak tovább növekedhetett az orosz-ukrán konfliktus hatására. Tudni kell: a tömegközlekedési cégek piaci áron kapják az üzemanyagot, ami a tavalyi magas árhoz viszonyítva is megduplázódott. Az MVK esetében a CNG meghajtású buszok miatt a gázár emelkedés is jelentős tényező, ezért szintén piaci árat kell fizetnie a vállalatnak. Összességében ezek a tényezők azt eredményezik, hogy az MVK egyébként is borzalmas anyagi helyzete a több milliárdos kiadásnövekedés miatt még rosszabb lett.

A CNG buszok üzemeltetési költsége is drámaian nőtt

Az első cikkünkben felsorolt szempontokat, illetve a most átnézett gazdasági problémákat figyelembe véve kijelenthetjük, hogy nem az a csoda, hogy rosszabb minőségű a miskolci tömegközlekedés, hanem az, hogy egyáltalán még működik.

Mindezen nehézségek ellenére a cég és a városvezetés igyekszik egy fokkal tűrhetőbbé tenni a közlekedést a miskolciak számára. A napokban jelentették be, hogy számottevő járatsűrítés valósul meg, több útvonalon is. Erről egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk, a részleteket ide kattintva olvashatják.

Kapcsolódó cikkek