Kerékpárok régen és most

Megosztás

A napjainkban reneszánszát elő kerékpár egy zseniális szerkezet, mely ugyan első pillantásra nem sokban különbözik mondjuk nyolcvan évvel ezelőtti társaitól, de alaposabban megvizsgálva a kérdést és gyakorlatilag bármely elemét, tetten érhetjük a fejlődést, melyen ezek a társaink átmentek.

Az évtizedek alatt alaposan megváltoztak a vásárlói szokások és elvárások, a gyártók pedig folyamatos fejlesztésekkel szolgálják ki az egyre magasabb igényeket. Szervizeléskor ez okozhat is nehézséget, mert a korábban megszokottakhoz képest sokkal többféle alkatrészből kell már kiválasztani a megfelelőt.

Amit megtehetünk

A váltóval kapcsolatban a feladatunk csupán csak annyi, hogy ügyeljünk mindig a pontos váltóbeállítás meglétére. A Bikepro.hu kerékpár webshopban viszont komoly segítséget kaphat a látogató, és nemcsak az észszerű kategorizálás, hanem a képekkel ellátott magyarázatok miatt is. Ennek egyik példája lehet, ha emlékeinket felidézve egy mai korszerű kerékpár hátsó kerekénél megnézzük a váltó rögzítését.

Fejlődés egészen kis méretben is

Korábban teljesen elterjedt volt, hogy a tengelytartó sarunál kiképeztek egyfajta menetes váznyúlványt, melyre rá volt szerelve a váltó szerkezete. Ezzel nem is volt különösebb gond mindaddig, míg a vázak acélból készültek. Az acél ugyanis jól javítható, hegeszthető, alakítható, így váltótörés alkalmával lehetséges volt a szerkezet javítása.

Azonban mikor egyre nagyobb népszerűségre tettek szert az alumíniumból készült vázak, akkor már keresni kellett valami más megoldást, mert az alumínium sajátosságai miatt sérülés esetén akár az egész váz használhatatlanná válhatott.

Önfeláldozó alkatrész

A megoldás erre az lett, hogy a tervezők ma már a váz és a váltó közé egy kis közdarabot terveznek, melynek azonkívül, hogy a váltó szerkezetét tartja és összeköti a vázzal, még egyéb fontos szerepe is van.

Ennek megértéséhez fontos tisztában lenni azzal, hogy bármilyen csodálatos dolog is a kerekezés, sajnos bármikor előfordulhat egy bukás, ekkor pedig jól jöhet a szóban forgó kis alkatrész második funkciója. Nevezetesen az, hogy ilyenkor a váltótartó feláldozza magát, azaz inkább ő maga sérül, deformálódik vagy törik el, minthogy a káros erőket továbbadja a váznak.

Ezzel akár az egész kerékpárt megmenti, hiszen szerencsés esetben egy nem vagy nehezen javítható hiba helyett csak egy kis alkatrész árával kell számolni egy bukás után. Ezen cél elérése érdekében ezek az alkatrészek gyárilag könnyített kivitelben készülnek, tehát nem erősre, hanem úgy vannak gyártva, hogy tervezetten törjenek, ha ezzel megmenthetik a kerékpár vázát.

A váltótartókat egy esetleges bukás, sérülés után nem érdemes javíttatni, mert javítás után már nem lesz megfelelő a minősége és az új alkatrész beszerzési költsége vállalható keretek között szokott maradni. Nagyon fontos figyelnünk arra, hogy mindig legyen nálunk cseredarab, hiszen nem jó dolog, ha egy-egy ilyen kis alkatrész sérülése miatt válik a kerékpárunk használhatatlanná.

Kapcsolódó cikkek