Uszító hirdetések Miskolc város lapjában

Megosztás

A Miskolci Napló, a város hivatalos hetilapjának július végi száma váratlan meglepetést tartogatott annak a több tízezer olvasónak, akikhez a megyeszékhely pénzén minden szombaton eljuttatják az ingyenes kiadványt: egy hatalmas, egészoldalas Soros Györgyöt támadó, a nemzeti konzultációt népszerűsítő kormányreklám nézett szembe mindenkivel, aki a 10. oldalra lapozott.

Ha látni szeretné a Miskolci Napló korábbi számait, itt éri el a digitális változatokat

A Fidesz-KDNP propagandagépezete által kreált „ellenség”, az augusztus 12-én már a 91. életévébe lépő filantróp (Orbán Viktor és sok más párttársa külföldi tanulmányainak egykori finanszírozója) nemrégiben került ismét a figyelem középpontjába, amikor közpénzmilliárdokból finanszírozott emojis óriásplakátok, tv-s és online hirdetések, illetve nyomtatott reklámok lepték el az országot. Az aktívitás elsősorbana választások közeledtével magyarázható, és úgy tűnik, hogy a menekültek, Brüsszel(!), a romák és az LMBTQ közösségek tagjai mellett Soros neve is felkerült arra a listára, amelyet a magyarok ellenségének kiáltanak ki az uszító propagandával.

A jelenség természetesen nem új, de mellbevágó annak a közösségnek a lapjában találkozni vele, amely lassan két éve irányítja Miskolc városát, és ezidáig az egymás iránti elfogadás, illetve embertársaink kölcsönös megbecsülése számított a fő értékmutatójának, az ezzel ellentétes törekvéseket pedig azonnal elutasította.

A megosztó reklám, ami az egész 10. oldalt elfoglalja

A történtekről a Borsod24 írásban kérte ki a városháza véleményét, állásfoglalását. Szerkesztőségünk többek között arra volt kíváncsi, egyetértenek-e a hirdetés tartalmával és várható-e további durva kormánypropaganda megjelenése a városi médiában? Azt is tudni szerettük volna, hogy mi a magyarázat az ellenzéki városvezetés ideológiájával teljesen ellentétes tartalom közzétételére? Végül megkérdeztük, hogy tudott-e ennek a hirdetésnek a megjelentetéséről Veres Pál?

Miskolc polgármesterének véleményéről sajnos nem érkezett válasz (ezt egy újabb megkeresés után sem tudtuk meg), de a hirdetés közzétételének körülményeiről beszámolt a megyei jogú város polgármesteri irodája. Eszerint

„A MIKOM Nonprofit Kft. 2016. 06. 01. óta áll szerződésben a Village Media Kft-vel, amely folyamatosan vásárol hirdetési felületeket a sajtótermékekben (Miskolci Napló, Miskolc Televízió, minap.hu) és amely társaság eddig 52,98 millió forint nettó árbevételt hozott a MIKOM Nonprofit Kft-nek. A tavalyi évet nézve 2,1 millió forintot, az idén pedig – mostanáig – 4,4 millió forintot.

Önök számára sem szorul különösebb magyarázatra, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben mennyire fontos, hogy a MIKOM Kft. minél több önálló bevételre tegyen szert, ezzel is megkönnyítve a működést maguk és a tulajdonos, a Miskolc Holding és végső soron Miskolc MJV Önkormányzata számára. 

A Village Media Kft. által közvetített hirdetésekre eddig nem volt panasz, azokkal kapcsolatban kifogás nem érkezett. A MIKOM Kft.-től kapott információk alapján tájékoztatom, hogy ön által érdeklődött hirdetési tartalom is a fent hivatkozott szerződés alapján került a Miskolci Napló legutóbbi számába.

Mivel az érdeklődött tartalom jól láthatóan hirdetés, az olvasók számára egyértelmű, hogy ez nem a szerkesztőség, hanem a hirdetést finanszírozó kormányzat álláspontja, valamint az Önök kérdésén túlmenően ezen hirdetéssel kapcsolatban sem érkezett mindeddig panasz vagy kifogás.

Arról is szeretném tájékoztatni, hogy a MIKOM és a Village Media Kft. közötti szerződés értelmében a város médiacégének nem áll módjában a kiközvetített hirdetéseket visszautasítani, illetve a visszautasítás a szerződés felmondásához vezet, amely a Társaságnak igen jelentős bevételkiesést jelentene. 

Fontos megjegyezni, a Miskolci Napló a város lapja, Miskolcé, olvasótábora színes, heterogén világnézetű és politikai értékrendű emberek alkotják, amelyről például a közösségi médiában megosztott tartalmaikat követve ön is meggyőződhet. A MIKOM Kft. vezetése, munkatársai éppen ezért törekszenek a kiegyensúlyozott tájékoztatásra, amely az előző városvezetés idején sajnos nem volt jellemző a városi médiára, olyannyira, hogy Veres Pál polgármester és az őt támogató szervezetek (amelyek ma a városvezető koalíciót alkotják) a kampány idején is tiltakoztak a korábbi elfogult, egyoldalú tájékoztatás ellen.”

A támadás célpontja egy 91 esztendős filantróp

Az ügyről Kocsi Ilona, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége elnökének a véleményét is kikértük, aki azzal kezdte mondandóját, hogy „nehéz egy éhezőt arra bíztatni, hogy ne fogadjon el kenyeret, akár attól is, aki ilyen helyzetbe hozta.” A MÚOSZ vezetője tisztában van azzal, milyen anyagi problémákkal küzdenek a kormánypártokat leváltó önkormányzatok, ugyanakkor nehezen tudja elképzelni, hogy ne lehetne bizonyos tárgyalásokat folytatni az adott ügynökséggel arról, hogy „érzékeny” témájú reklámok helyett elfogadható hirdetéseket küldjenek az adott kiadóknak. (Ilyen jellegű kreatívok, például az ország járvány utáni újraindításáról, a turizmus népszerűsítéséről eddig is megjelentek a Miskolci Naplóban –  a szerk.) A szövetség vezetője azt is megjegyezte: „ha még sem sikerülne megegyezni, egy vélhetőleg több száz milliós költségvetésű szerkesztőségben kell lennie annyi tartaléknak, hogy nemet tudjanak mondani egy uszító, kreált ellenséget lejáratni szándékozó anyag közlésére.”

A reklám ügyében a képviselői mandátummal nem rendelkező, de a város vezetésében így is szerepet vállaló LMP – Magyarország Zöld Pártja megyei szervezete is megszólalt. Doszpoly Botond elnök szerint megdöbbenve vették észre, hogy a Miskolci Napló múlt hét szombaton megjelent számában a kormánypártok uszító reklámjával egészoldalas hirdetés hoztak le. Tudják, hogy a városi kommunikációs cég nem dúskál a reklámbevételekben, és minden fillérre szüksége van, hogy fenn tudja tartani a város a heti újságot, de ez sem lehet magyarázat arra, hogy egy ilyen stílusú és tartalmú reklám megjelenhessen a város lapjában. Szerinte egy két éve szabad városban, Miskolcon, a városháza által működtetett lap ehhez hasonló, gyűlöletkeltő propagandaanyagokat nem tehet közzé, mert 2019 októberben Miskolc nem erre szavazott.

„Ha ez az irányvonal kapta volna a legtöbb voksot, most nem mi alkotnánk a városházán a többséget. Az ügy kapcsán éppen ezért írásban fordultunk a polgármester úrhoz, hogy vizsgáltassa ki, hogy ki és hogyan engedélyezte a hirdetést, és informáljon minket, hogyan és miként történhetett meg ez az eset.”

– tette hozzá.

A Borsod24 szerkesztőségének arról nincsenek információi, hogy az LMP-hez érkezett-e válasz Veres Páltól a kérdésre, de több városházi képviselővel is egyeztettünk az ominózus reklámmal kapcsolatban, akik név nélkül mind arról nyilatkoztak, hogy nem értenek egyet az ilyen jellegű propagandahirdetések befogadásával és kezdeményezni fogják a hasonló esetek elkerülését.

Az ügy folyománya, hogy a Miskolci Napló legutóbbi számában ismét közzétettek egy egész oldalas kormánypropaganda-hirdetést, amely az állítja, hogy „Brüsszel a járvány után vissza fog élni a hatalmával.”

Ismét egy egész oldalt kapott egy kormányzati propagandahirdetés

Related posts