Sátoraljaújhelyen épülhetne meg a világ leghosszabb függőhídja, de évek óta áll a projekt

Megosztás

A gyalogos híd 700 méter hosszú lenne és két hegyet kötne össze. Üveghíd volt az eredeti terv, ebből lett függőhíd, a valóságban azonban semmi nem történt, a 2,5 milliárdos összeg kevés rá, de választási ígéretnek kiválónak bizonyult. Talán nem meglepő, de itt is előkerül Szíjj László neve. Hogyan állunk most?

Így indultunk 2017-ben:

700 méter hosszú függőhíd épülhet Sátoraljaújhelyen. Ha elkészül a Szárhegyet és a Várheggyel összekötő híd, ez lesz a világ leghosszabb függőhídja – a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. július 29-én kiírta a pályázatot a Szárhegy és Várhegy közé álmodott függőhíd tervezésére.

A függőhíd megépítésének terve már két évvel ezelőtt is felvetődött, azonban csak most adták be a pályázatot a Tokaj kiemelt turisztikai térség hazai finanszírozású fejlesztései közé.

A Zempléni Kalandpark részeként a tokaj-hegyaljai fejlesztések keretében közel 2,5 milliárd forintból épülhet meg az egyedülálló gyalogos függőhíd.

Akkor nézzük, hogyan állunk négy évvel később, 2021-ben:

Nem elég a hídra 2,8 milliárd

Az elmúlt 4 évben a projekt azonban gyakorlatilag semmit sem haladt előre. 2017 márciusában egy testületi ülésen ismét nagy reményekkel beszélt róla a polgármester, aki akkor elmondta, hogy nem is üveghíd lesz, hanem csak egy függőhíd. Aztán 2017 augusztusában az állami tulajdonú Magyar Turisztikai Ügynökség közbeszerzést írt ki a tervek elkészítésére, és a megbízást az MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft. nyerte el 2017 decemberében nettó 78 millió forintos ajánlattal.

A híd építését engedélyező közigazgatási határozatot azonban néhányan megtámadták azzal az indokkal, hogy a tervezett kötélhíd a lakóházaik felett fog elhaladni, ezért az ügyben per indult, ám a bíróság végül 2020 novemberében elutasította a lakók keresetét. Ezt követően, 2020 decemberében a sátoraljaújhelyi önkormányzat közbeszerzési eljárást indított a kötélhíd tervezésére és kivitelezésére, Szamosvölgyi Péter polgármester pedig ismét a beruházás várható előnyeit ecsetelte a Zemplén TV-ben.

Aztán megjelent a közbeszerzés eredménye:

A tender sikertelenül zárult, mert az önkormányzat rendelkezésére álló 2,8 milliárdnál drágább ajánlatok érkeztek be. 

Az is kiderül a dokumentumokból, hogy mindössze két cég pályázott a munkára: a Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt. és az Apáthy Endre érdekeltségébe tartozó A-Híd Zrt., de azt sajnos nem tették közzé, hogy melyik cég mennyiért vállalta volna a megbízást.

Csak annyit tudni, hogy az önkormányzat új eljárást fog indítani, hogy megépüljön a függőhíd, amely 700 méter hosszú lesz 1,2 méter széles járófelülettel, a két végpontja között pedig 27 méter lesz a kábelek belógása.

A Népszava idén januári riportja szerint a híd alatt élőknek komoly aggályaik vannak: aggódnak, hogy a fejük fölött sétálgató látogatók majd hangoskodnak, belátnak az udvarukba, szemetet dobálnak le hozzájuk, netán le is esik valaki. „A pallókon turisták járkálnak majd, egyszerre akár háromszázan: ha közülük csak tíz dobja el a szemetét, három köpködi ránk a szotyit, és egy találja érdekesnek, hogy levizeljen az udvarunkba, már el lehet képzelni, milyen élet vár ránk, ha elkészül a város »nagy attrakciója«, a Szárhegyet és a Várhegyet összekötő függőhíd” – panaszkodtak a lapnak. (Atlatszo.hu)

Frissítés: 4,2 milliárdért mégiscsak elkelt a projekt.

A polgármester közösségi oldalán közölte, hogy aláírta a kivitelezési szerződést a Szár-hegyet, valamint a Várhegyet összekötő függőhíd megépítéséről. Az elvi közbeszerzési eljárás győztese egy győri cég.

Szamosvölgyi Péter az Északnak elmondta: napok kérdése, hogy döntés szülessen a pénzügyi támogatásról. A hídépítés összköltsége mindennel együtt mintegy 4,2 milliárd forint. A 700 méter hosszúságot meghaladó létesítmény teljessé teszi az Újhely fölötti hegyek közötti átjárhatóságot. A Szár-hegyet és a Zemplén Kalandpark működési helyszínét, a Magas-hegyet kabinos kötélpálya és az átcsúszópálya köti össze, ami kiegészül majd az éppen kivitelezés alatt álló új nyomvonalú libegő felvonóval. (Boon.hu)

Kapcsolódó cikkek