Még tovább nőtt a magyar autók átlagéletkora

Megosztás

Nagyon sokaknak nem telik fiatalabb gépkocsira, inkább a meglevőt javíttatja, ameddig csak lehet.

Csaknem négymillió személygépkocsi járta 2020 végén Magyarország útjait, a flotta átlagos kora azonban 14,7 évre nőtt.

Az elmúlt évben tovább bővült a hazai személygépkocsi-állomány, 2020 végén 2,85 százalékkal több személyautó futott Magyarország útjain, mint egy évvel korábban, csaknem 109 ezer darabbal bővült az állomány, 3 920 799-re – írja a vezess.hu a KSH adatai alapján. 2000-ben 2 364 706, 2010-ben 2 984 063 személygépkocsi volt forgalomban hazánkban.

Új autókból 2020-ban 128 ezret helyzetek forgalomba, de ezek akár negyedét is rövid időn belül kivonták a forgalomból – túlnyomórészt a külföldön való újraértékesítés, reexport keretében. Átlagosan 8,9 millió forintot költött a magyar vásárló egy-egy új autóra tavaly.

A motorkerékpárok száma az autókénál egy teljes nagyságrenddel kisebb számban bővült, de a bő egyszázalékos növekedés így is 9,5 ezer darabot jelentett. A buszoknál a külföldi utazások teljes megszűnésével, a belföldi forgalom jelentős visszaesésével a hazai autóbusz-állomány drámaian, majdnem 2500 darabbal csökkent 16 979-re.

Az elképesztő visszaesést valószínűleg az öreg buszt üzemeltető, kevésbé versenyképes személyszállító vállalkozások leállása, a járművek – legalábbis ideiglenes – forgalomból való kivonása okozta. Így a buszállomány átlagos kora 13,3 évről 13,2-re javult.

A 130 ezer behozott használt autó miatt a hazai autópark tovább öregedett: a 2019-es 14,6 évről 14,7 évre nőtt a személygépkocsi átlagéletkora. A legjobb évben, 2006 végén az érték 10,3 év volt, 2010-ben 11,3-nél, 2015-ben már 13,7-nél tartottunk.

A használt autók behozatala a koronavírus-járvány és a forint euróval szembeni gyengülése miatt egyébként jelentősen, 17 százalékkal csökkent 2020-ban, márkák szerint a Volkswagen, az Opel és a Ford volt a kedvenc, mögöttük a Toyota, az Audi, a BMW, a Mercedes, a Hyundai és a Honda sorakozott a top 10-ben.

Ami az egyes márkákat illeti, a Dacia rendelkezik messze legfiatalabb flottával (5,8 év), utána a Kia (8,2) és a Hyundai (9,7) következik. A legmagasabb kort a KGST-gyártmányok hozzák, a már 10 ezer alatti darabszámban futó Trabantok, Wartburgok, Polski Fiatok, Zastavák 33-34 év körüli átlagot hoznak, a magyar személygépkocsi-állomány matuzsáleme viszont a Moszkvics: a 2020 végén még forgalomban lévő 380 példány átlagos kora 41 év volt. (Infostart.hu)

A 2020 végi teljes magyar személyképkocsi-állomány márkák szerinti összetétele

MárkaDarabszám 2020 végén
1. Opel496 308
2. Suzuki428 863
3. Volkswagen383 508
4. Ford323 037
5. Renault222 607
6. Toyota219 618
7. Škoda214 658
8. Peugeot146 126
9. BMW132 621
10. Mercedes128 490
11. Fiat125 778
12. Audi124 214
13. Citroën101 668
14. Honda85 745
15. Nissan79 586
16. Mazda79 413
17. SEAT73 785
18. Kia68 741
19. Hyundai60 348
20. Dacia58 826

Kapcsolódó cikkek