Figyelem: Új csalásforma az interneten

Megosztás

Magyarország egyik legnagyobb online hirdetőoldala a Jófogás, melyen többezer ember kínál termékeket eladásra és ennek többszöröse keres valamilyen használt vagy új árut.

A csalók közös ismérve, hogy a megtévesztéseik tárháza kifogyhatatlan, ötleteik minden elképzelést felülmúlnak és olyan helyeken is megjelennek, melyeken nem is számítunk rájuk. Az említett online piactereken már rég óta jelen vannak a csalók. Mind az eladók (előre utalást követően nem küld árut, vagy nem a megrendelt tárgyat küldi), mind a vevők (nem fizeti ki a megrendelt terméket) között előfordulnak.

2020 decemberében egy újabb elkövetési forma jelent meg a Jófogáson, melynek károsultjai most jellemzően az eladók. A bűncselekmény elkövetői – az eddig ismert megtévesztő magatartástól eltérően – kifinomultabb módszert választanak.

Nem az eladásra kínált terméket, hanem az eladók bankkártya adatait kívánják megszerezni.

Hogy hogyan?

A csalók Viberen (okostelefonra készített ingyenes IP alapú hang- és képátviteli alkalmazás) vagy SMS-ben keresik meg az eladót a hirdetett termékkel kapcsolatban. A magát vevőnek kiadó személy azt állítja, hogy megkívánja vásárolni a terméket és azt házhozszállítással (jófogás háztól-házig vagy más fuvarcéggel) kéri. Kis idő elteltével küld egy újabb üzenetet, melyben azt állítja, hogy megrendelte a szállítást, de azt az üzenetben található linkre kattintva kell megerősíteni. A linkre kattintva egy olyan oldal jelenik meg, mely arculati elemeiben nagyon hasonlít a jófogás oldalára. Ez az oldal azt állítja, hogy a futárszolgálattal történő szállításhoz az eladónakmeg kell adnia a saját bankkártya adatait (bankkártya szám, név, lejárati idő és az aláírás mező melletti CVC kód). Amennyiben a kért adatok beírásra kerülnek, úgy az eldó bankszámlájáról (mint egy internetes vásárlás esetén) azonnal levonásra kerül egy nagyobb összeg (pl.: 800 Euro) a külföldi kedvezményezett javára.

bunmegelozes.hu

Kapcsolódó cikkek